حجت‌الاسلام صدیقی خواستار معامله شد
کد خبر: 3544622
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
در مراسم پاسداشت شاعر و مداح اهل بیت(ع) استاد کلامی؛

حجت‌الاسلام صدیقی خواستار معامله شد

کانون خبرنگاران نبأ:حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در مراسم پاسداشت شاعر و مداح اهل بیت(ع) استاد کلامی گفت: من حاضرم با آقای کلامی معامله کنم زیرا ارزش اشعار او بسیار بالا است همانطور که صاحب کتاب جواهرگفته بود حاضر است ثواب جواهر را بدهد و ثواب یک بیت شعر شاعر عصر خود را بگیرد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، عصر روز گذشته سه شنبه 18 آبان ماه سی ام « شب شاعر» سازمان هنری رسانه ای اوج در حالی برگزار شد که نخلستان اوج حال و هوایی خاص داشت، نخلستان اوج محل برگزاری این مراسم شب شعرش با دیگر برنامه های ماهانه شب شاعر فرق داشت گویی در ماه صفر و ایام شهادت سه ساله ارباب عاشوراییان شب شاعر هم رنگی حسینی به خود گرفته بود.

در و دیوار، حضار و شرکت کنندگان، شاعرین و دلسوختگان همه یک صدا بوی حسین بن علی(ع) را می دادند، بویی از جنس خلوص و برآمده از سلوک باطنیشان بود.

http://uupload.ir/files/6z1q_13900525_1416975.jpg

مقام معظم رهبری: «کلامی» را کلام از دل برآید

جمعی حسینی محفل شب شاعر را عطرآگین به عطر بین الحرمین کربلا نموده بودند؛ شاعر، مرثیه خوان و مداح جملگی اهل بیتی و غلام سالار شهیدان جمع شده بودند تا در سی ام «شب شاعر» از شاعر و مداح دلسوخته حسینی استاد حاج ولی الله کلامی زنجانی که مقام معظم رهبری درباره ایشان فرمودند: «کلامی را کلام از دل برآید»، تجلیل کنند.

تلاوت آیاتی از کلام وحی و پخش سرود ملی آغازگر رسمی سی ام شب شاعر بود اما باران اشک و مرثیه بر اباعبدالله الحسین(ع) زینت بخش این محفل گردیده بود و چشم ها همه بارانی بود و حتی در زیر این باراش باران حسینی سخنران اصلی مراسم حجت الاسلام صدیقی نیز چشمانشان بارانی گشت.

مراسم تجلیل بود اما در آن سوت و دست نبود، با کف و دست زدن کلامی نام آشنا تجلیل نشد بلکه او که از جنس عاشقان حسینی بود با لبیک یا حسین(ع) تجلیل شد.

http://uupload.ir/files/8eto_165734_763.jpg

حک شعری از استاد کلامی بر روی سنگ قبر پدر حاج مرتضی طاهری

مرتضی طاهری از مداحان اهل بیت(ع) در آغاز برنامه با بیان اینکه کلامی عزیز است ولی برای ما عزیزتر است گفت: هر وقت به زیارت قبر پدرم مشرف می شوم شعر جناب کلامی روی سنگ پدر حک شده که ناخودآگاه ما را به یاد این بزرگ مرد می اندازد.

وی ادامه داد: شعرهای ما در مقابل شعرهای استاد کلامی زیره به کرمان بردن است.

سپس در ادامه مرتضی طاهری به شعرخوانی و مداحی پرداخت و فضا را بیشتر کربلایی نمود.

http://uupload.ir/files/chw9_165732_185.jpg

عبور سیرآوازه استاد کلامی از مرزها

در ادامه محسن مومنی، رئیس حوزه هنری با بیان اینکه برای شخصیت های ارجمندی مانند استاد کلامی باید مجالس متعددی برگزار شود، گفت: فرهنگ ما به ویژه ادبیات و هنر ما سخت نیازمند آشنایی با چنین اساتیدی است؛ شخصیت های بزرگی که دژهای محکمی برای پاسداری از فرهنگ، هویت، آیین و سنت‌های پسندیده هستند که این شخصیت ها حق بزرگی بر گردن ما دارند.

وی ادامه داد: نام زنجان را امروز با شور حسینی می شناسند که به برکت و همت و اخلاص شخصیت هایی همچون استاد کلامی و یاران و همراهانش است.

مومنی با اشاره به سیر آوازه استاد کلامی در کشور افزود: امروز سیر آوازه استاد کلامی از جغرافیای آذرنشین و زنجان و حتی کشورمان نیز فراتر رفته است و هر کجا که مجلسی به نام سرور شهیدان برگزار می شود استاد کلامی را هم می شناسند که به برکت اخلاص ایشان است.

وی ادامه داد: استاد کلامی به درستی انقلاب اسلامی را ادامه انقلاب عاشورا می داند و ایشان عاشورا را یک اتفاق تاریخی نمی داند بلکه آن را یک حرکت همچنان باقی می داند.

http://uupload.ir/files/x5rj_165729_254.jpg
در شعر و مداحی مراقب باشید چگونه ناموس اهل بیت(ع) را خطاب می کنید
سپس رحمان جعفری از شاعران کشورمان شعری در مدح استاد کلامی سروده بود را خواند و در ادامه مراسم علیرضا قزوه به ایراد سخن پرداخت و گفت: کلامی را هم شاعر و هم مداح می دانیم ایشان هم شاعر خوب و هم مداح خوبی هستند.

قزوه ادامه داد: مقام شاعر اهل بیت(ع) بودن مقام بالایی است و این پله آخر شاعری است، که ما شاعران حد خودمان را خوب می دانیم.

وی افزود: وقتی یک غذای نذری برای امام حسین(ع) درست می کنید خیلی دقت دارید اما در عرصه شاعری و مداحی چنین دقتی نداریم، وقتی غذای معنوی را می پزیم باید دقت کنیم چه چیز به مردم می دهیم.

وی ادامه داد: کاش وقتی در شعر و مداحی با ناموس اهل بیت(ع) حرف می زنیم یک لحظه به خود بگوییم آیا این خطابها را ما برای ناموس خودمان هم مطرح می کنیم؟

رعایت خط قرمزها در شعر آیینی نسب به اهل بیت(ع)
علی انسانی شاعر و مداح اهل بیت یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به تبعیت کلامی از رهبری گفت: کلامی در پیروی از مقام معظم رهبری هیچ گاه نه جلو بوده و نه عقب بلکه با دل و جان او سخن می گوید.

وی افزود: امیدوارم خط قرمزها در شعر آیینی در مورد اهل بیت(ع) رعایت شود و بهترین ها برای بهترین ها گفته شود.

http://uupload.ir/files/3esz_165727_875.jpg
حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران سخنران اصلی این مراسم بود، وی با بیان اینکه در زندگی خدا بشر را دارای ابعاد وسیعی قرار داده است، گفت: انسان محتوایش به وسعت همه عالم است، ما بُعد علمی ، قدرت و مقام ، توانایی و شهرت، داریم.

شراب طهوردر سوره هل اتی
امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه 21 سوره هل اتی که می فرماید: «وَ سقَاهُمْ رَبهُمْ شرَاباً طهُوراً »، گفت: خداوند متعال امتیاز حضرت زهرا (س) این می‌داند که خداوند ساقی و حضرت حق به این ذوات مقدس جام داده است و جام را آنها از دست حضرت حق گرفته‌اند. یعنی مقاماتی که حضرت صدیقه (س) پدرشان، همسرشان و فرزندان‌شان دارند فوق عقل ما است.

حجت الاسلام صدیقی با بیان اینکه شراب طهور شراب عشق است گفت: شراب طهور شراب عشق است که در هر وجودی ریخته شود آب می شود و دیگر غیر خدا در دل او راه پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: محبت آتشی است که هر چه غیر دوست در وجود عاشق باشد را آب می کند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکمُ‏ْ تَطْهِیرًا»، گفت: در آیه تطهیر خداوند می رساند که نوع طهارتی که خداوند به اهل بیت(ع) داده به هیچ کس دیگر و حتی به 124 هزار پیامبر هم نداده است.

وی ادامه داد: خدا اینها را خراباتی و خرابات عشق نموده و ساقی هم خداست و اینها مهمان خدا هستند و هیج چیز جز رنگ خدا در آنها نیست.

حجت الاسلام صدیقی افزود: خمسه طیبه کارشان بشری نیست و اگر شما می خواهید با خدا یکی شوید سر این چشمه بیایید و اگر تشنه هستید خدا اینا را الهی نموده که اکسیر شما بشوند.

وی تصریح کرد: میزان ارزش هرکس به اندازه عشقی است که به معشوق دارد. عشق در عالم محور است و گذشت، ایثار، صفا و همه بزرگواری‌ها برای عشق است و علم بدون عشق مرده است. در واقع عشق به علم جان می‌دهد.

امام جمعه موقت تهران خاطر نشان کرد: هر که عشق او بیشتر است باید خراب‌تر باشد و چیزی از او نماند؛ همانطور که حضرت عباس (ع) در عشق نمونه ندارد.

وی ادامه داد: من حاضرم با آقای کلامی معامله کنم زیرا ارزش اشعار او بسیار بالا است همانطور که صاحب کتاب جواهرگفته بود حاضر است ثواب جواهر را بدهد و ثواب یک بیت شعر شاعر عصر خود را بگیرد.

شاعران اهل بیت زبان عشق هستند
حجت الاسلام صدیقی با بیان اینکه شاعران اهل بیت زبان عشق هستند، گفت: شاعر خاصی که در جایگاه اهل بیت(ع) قرار می گیرد شعرش از زبان عشق است.

وی ادامه داد: برای وصل کردن سیم دل به خدا کپسول عشق می خواهد که شعر از دل عاشق شاعر که بر می خیزد چاشنی خوبی برای دلهاست؛ و اهل بیت(ع) خودشان هم برای شعرهایی که از عشق واقعی بود تجلیل می کردند.

http://uupload.ir/files/a2b8_165714_966.jpg
در پایان این مراسم استاد ولی الله کلامی ضمن تشکر از برگزار کنندگان مراسم بخشی از سروده خود درباره غلام سیاه امام حسین(ع) جون را خواند و همچنین با این دو بیتی سخن را به پایان برد و گفت: عزت آن نیست که نامی باشی / ولی الله کلامی باشی / عزت آن است که در باب حسین / لایق نام غلامی باشی.

امیرمحسن سلطان احمدی
captcha