جهاد تبیینی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و ماندگاری عاشورا
کد خبر: 3546624
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲
آیت‌الله غرویان تشریح کرد:

جهاد تبیینی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و ماندگاری عاشورا

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه نباید جهاد کبیر حسینی را در عاشورا، دهم محرم و کربلا خلاصه و منحصر کرد، گفت: جهاد تبیینی و روشنگرانه حضرت زینب(س) و فرمایشات امام سجاد(ع) تبیین فلسفه قیام حسینی و راز ماندگاری آن است و امروز هم باید از اجتماع میلیونی مردم برای بیان منطق نهضت عاشورا برای جهانیان استفاده کرد.

آیت‌الله محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره نقش جهاد تبیینی حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) در روشن ساختن پیام جهاد کبیر عاشورا و ماندگار ساختن نهضت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: جهاد یک امر مستمر است که منحصر به زمان و مکان خاصی نیست و نباید جهاد کبیر حسینی را در عاشورا، دهم محرم و کربلا خلاصه و منحصر کرد؛ جهاد یک امر تدریجی است و به مصداق «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» ادامه دارد.
 
بیان منطق قیام سیدالشهدا(ع) جهاد تبیینی است

وی افزود: مسئله دیگر اینکه اربعین، فلسفه عاشورا را تبیین می‌کند و روشنگری‌های حضرت زینب(س) و فرمایشات امام سجاد(ع) تبیین فلسفه قیام حسینی است و امروز هم با حرکت عظیم میلیونی باید فلسفه قیام سید الشهدا را به گوش جهانیان رساند.

غرویان اظهار کرد: نفس حضور میلیونی مردم در راهپیمایی اربعین برای جهانیان پیام دارد و این سؤال برای آنها ایجاد می‌شود که این جمعیت برای چه در کربلا گردهم می‌آیند. اینجاست که باید از طریق رسانه‌ها، عقلا و نخبگان فلسفه قیام امام حسین(ع) را تبیین کرد.

وی عنوان کرد: نکته سوم این است که باید بهره‌برداری حداکثری از حضور میلیونی مردم در این ایام صورت بگیرد. حضور میلیونی مردم ترس و وحشتی در میان جبهه گروه‌های تروریستی و تکفیری در سوریه و عراق ایجاد می‌کند و این فرصت بسیار مغتنمی است و نشان می‌دهد شیعیان، غیر شیعیان و حتی غیر مسلمانان شیفته قیام و انقلاب امام حسین(ع) هستند و فکر و منطقی که در این نهضت وجود داشته است توانسته دل‌ها را به سمت خود جذب کند.

آیت‌الله محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه

غرویان یادآور شد: ما باید بتوانیم از این اجتماع بزرگ به بهترین وجه استفاده کنیم و بیان منطق نهضت سیدالشهدا(ع) همان جهاد تبیینی است.

اربعین، فرصت مغتنمی برای حرکت به سمت وحدت جامعه اسلامی و جهانی

آیت‌الله غرویان درباره ظرفیت وحدت‌آفرین راهپیمایی اربعین حسینی گفت: حرکتی که امام حسین(ع) انجام داد انسانی بود و برهمین اساس وجدان همه انسان‌ها از هر عقیده و مسلک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در قیام امام حسین(ع) همه نوع روابط احساسی و عاطفی ار رابطه برادر با برادر، برادر با خواهر، پدر و مادر با فرزند، جوانان با پیرمردان و ... وجود داشت و نقش‌آفرین بود. از این جهت است که این نهضت و حرکت توانسته از نگاه عواطف بشری همه دل‌ها و قلب‌ها را متأثر کرده و جاذبه ایجاد کند به گونه‌ای که حتی مسیحیان نیز برای شهادت امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: این مسئله فرصت بسیار مغتنمی برای نزدیک کردن دل‌های انسان‌ها در روی کره زمین بر محور محبت امام حسین(ع) است و راهپیمایی اربعین فرصتی برای جذب همه دل‌ها و فطرت‌های پاک و وجدان‌های بیدار و حق‌طلب از ادیان و مذاهب مختلف است و حرکت به سمت وحدت جامعه اسلامی و جهانی است. 
captcha