نقض برجام را تحمل نخواهیم کرد/ ثبات اقتصاد کلان؛ لازمه تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی
کد خبر: 3550713
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس:

نقض برجام را تحمل نخواهیم کرد/ ثبات اقتصاد کلان؛ لازمه تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی

گروه سیاسی: دکتر روحانی در صحن علنی مجلس یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که مقام معظم رهبری اعلام کردند هیچ‌گاه نقض‌کننده برجام نبوده و نخواهد بود، اما به عنوان رئیس‌جمهور کشور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می‌کنم که نقض برجام را از سوی هیچ‌یک از اعضای 1+5 تحمل نخواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز، یک‌شنبه، 14 آذرماه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال 1396 را تقدیم مجلس کرد. وی در آغاز سخنان خود ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول اظهار کرد: خداوند بزرگ را شاکریم که توفیق داد تا چهارمین لایحه بودجه دولت تدبیر و امید را در فرصت قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنیم؛ دولت یازدهم تقدیم به موقع لایحه بودجه به مجلس را رعایت شأن و منزلت مجلس و نشانگر اهتمام خود در پایبندی به قانون و رعایت انضباط مالی می‌داند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این آخرین لایحه بودجه دولت یازدهم خواهد بود، گزارشی از اوضاع اقتصادی کشور طی سه سال گذشته ارائه کرد و گفت: دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که علی‌رغم وفور درآمدهای نفتی به دلیل سوءمدیریت‌های گذشته و همچنین تحمیل تحریم‌های ظالمانه در شرایط ویژه‌ای از نظر اقتصادی و روابط خارجی به سر می‌برد و در برخی حوزه‌ها شرایط بحرانی را تجربه می‌کرد و با دشواری‌های زیادی مواجه بود.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت یازدهم با در نظر داشتن رویکردی واقع‌گرایانه و عملگرا طی این سال‌ها تلاش کرد با اولویت‌بندی بحران‌ها و مشکلات نسبت به رفع یا تخفیف آنها اقدام کند.

وی با اشاره به تلاش دولت برای تک‌رقمی کردن نرخ تورم گفت: تا قبل از دولت یازدهم هیچ دولتی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران کار خود را با تورم بالای 23 درصد آغاز نکرده بود، در حالی‌که در شروع به کار دولت یازدهم نرخ تورم بالای 40 درصد بود و مهم‌تر آنکه دولت توانست به عهد خود با مردم در دستیابی به تورم تک‌رقمی وفا کند و ظرف کمتر از سه سال تورم بالای چهل درصد را به کمتر از 10 درصد کاهش دهد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دستاورد نرخ تورم تک‌رقمی افتخاری است که در تاریخ کشورمان برای دولت یازدهم باقی خواهد ماند، اظهار کرد: تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی که جزو سیاست‌های کلی برنامه توسعه است جز از طریق ایجاد ثبات اقتصاد کلان میسر نخواهد بود و خوشبختانه دولت توانسته با تحقق تورم تک رقمی ثبات و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد را تحقق بخشد که ریسک سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را افزایش می دهد، البته به دلایل تنوع مشکلات اقتصادی نیاز به اصلاحات ساختاری گسترده در اقتصاد کشور داریم که بخشی از این اصلاحات در قالب برنامه ششم به مجلس تقدیم شده است.

دکتر روحانی در رابطه با پیشرفت‌های ایران در حوزه علمی و فعالیت‌های دانش‌بنیان طی سه سال اخیر گفت: در حوزه علم و فناوری دولت کوشیده است تا علاوه بر حفظ روند شتابان تولید علم در کشور، فرایند تبدیل علم به ثروت را تسهیل کند؛ طی سه سال اخیر با تلاش شبانه‌روزی محققان و پژوهشگران کشور رتبه علمی ایران بر اساس معیار انتشار مقالات علمی، با چهار پله بهبود به رده شانزدهم در جهان ارتقا یافت و توانست حائز رتبه نخست در میان کشورهای اسلامی شود.

وی افزود: دولت با در نظر داشتن تفاوت در زیست‌بوم کسب و کارهای مرتبط با فناوری و دانش توجه ویژه‌ای به توسعه هرچه بیشتر پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد داشته به گونه‌ای که طی سه سال اخیر پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به ترتیب رشدی معادل 21 و 30 درصدی را تجربه کرده است؛ مجموعه این اقدامات سبب شده تا فروش شرکت‌های دانش‌بنیان از رقم دو هزار میلیارد تومان در سال 92 با رشد قابل توجه به رقم 15 هزار میلیارد تومان در سال 94 برسد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، میزان فروش بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان شود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حوزه سیاست خارجی گفت: این دولت در شرایطی آغاز به کار کرد که به دلیل اتهامات واهی در موضوع هسته‌ای نوعی اجماع علیه کشورمان شکل گرفته بود و مجامع بین‌المللی ذیل بیانیه‌ها و قطعنامه‌های مختلف محدودکننده مسیرهای عمده وارداتی، صادراتی و مالی و بانکی کشور را مسدود کرده و هزینه مبادلات تجاری کشور را افزایش داده بودند.

وی اظهار کرد: وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای بالای نفتی طی سال‌های دهه هشتاد و ورود بدون آینده‌نگری منابع حاصل از صادرات نفت به اقتصاد، آسیب‌پذیری اقتصادی کشور را در مقابل تحریم‌های نفتی را افزایش داد؛ این آسیب‌پذیری که مورد شناسایی دشمنان قرار گرفته بود سبب شد تا آنها کاهش صادرات نفت ایران را هدف قرار دهند و تلاش کنند با کاهش هرچه بیشتر صادرات نفت کشور را دچار تنگناهای مالی و ارزی کنند.

رئیس‌جمهور گفت: اجرای توافق هسته‌ای که با هدایت رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی مردم غیور و همراهی همه ارکان نظام از جمله مجلس شورای اسلامی به ثمر رسید، نه تنها این روند را متوقف کرده و دشمنان را در دستیابی به اهداف خود ناکام گذاشته، بلکه باعث شده تا در سایه همت قابل تقدیر تلاش‌گران صنعت نفت در مدت کوتاهی صادرات نفت به سطوح پیش از تحریم بازگشته و مانع از آن شود که تکانه بزرگ کاهش قیمت نفت اقتصاد ایران را همچون بسیاری از دیگر کشورهای صادرکننده نفت دچار بحران کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: به دلیل اینکه ما با کشورهایی مواجهیم که در سال‌های متمادی دچار تخاصم یا چالش بوده‌ایم، مسیر همواری را در اجرای برجام نداشته و نداریم، اما بدیهی است که در رابطه با برجام لازم است رفتار طرف‌های مقابل را به دقت رصد کرده و به بدعهدی آنان واکنش نشان دهیم.

وی افزود: برجام توافقی برد ـ برد برای همه طرف‌هاست و هر کدام از کشورهای طرف توافق که در جهت تقویت اجرای آن فعال‌تر باشند از اجرای آن بیشتر نفع خواهند برد؛ ما بهره‌گیری از فرصت‌های اقتصادی بین‌المللی و گسترش تعاملات اقتصادی با سایر کشورها را حق خود می‌دانیم و در این زمینه منتظر اجازه هیچ کشوری نخواهیم بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در رابطه با تمدید تحریم‌های ایران گفت: گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مؤید این واقعیت است که از زمان اجرایی شدن برجام جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و پایبند بوده است.

وی افزود: برجام یک سند معتبر بین‌المللی است که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده و اجرای دقیق و صحیح آن می‌تواند دستاوردهای فراوانی را برای همه کشورهای مشارکت‌کننده در آن و حتی کل جامعه بین‌الملل به همراه داشته باشد.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که مقام معظم رهبری اعلام کردند هیچ‌گاه نقض‌کننده برجام نبوده و نخواهد بود و ما به تعهدات خود پایبندیم اما به عنوان رئیس‌جمهور کشور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می‌کنم که نقض برجام را از سوی هیچ‌یک از اعضای 1+5 تحمل نخواهیم کرد و به آن پاسخ مناسب خواهیم داد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مصوبه اخیر کنگره آمریکا مغایر برجام و ناقض آن است، گفت: رئیس‌جمهور آمریکا موظف است با استفاده از اختیارات خود از تأیید و اجرایی‌شدن آن جلوگیری کند؛ صریحاً اعلام می‌کنم چنانچه این مصوبه به اجرا گذاشته شود نقض برجام بوده و پاسخ قاطعانه ما را به همراه خواهد داشت و حتی امضای آن توسط رئیس‌جمهور آمریکا را نیز خلاف تعهدات آمریکا می‌دانیم و با عکس‌العمل مقتضی روبرو خواهد شد.

وی گفت: در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در جلسه همین هفته هیئت نظارت بر اجرای برجام تصمیمات لازم اتخاد خواهد شد و به اطلاع مردم خواهیم رساند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: ما در اجرای مطلوب برجام مصمم هستیم اما در مواجهه با هرگونه بدعهدی، تعلل، تأخیر و یا نقض در اجرای برجام نیز قاطع عمل خواهیم کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: ایران امروز کشوری است با ثبات، قوی، دارای نظام مردم‌سالار و اقتصادی با فرصت‌های جذاب فراوان که به فضل خداوند به زودی به یکی از اقتصادهای نوظهور مهم تبدیل خواهد شد؛ کشوری که مهم‌ترین سد در مقابل گسترش تروریسم داعشی است، کشوری که بدون همکاری آن هیچ بحرانی در منطقه قابل حل نخواهد بود و با همکاری آن می‌توان ثبات و امنیت را به منطقه برگرداند.

رئیس‌جمهور در پایان تصریح کرد: ایران کشوری است که علی‌رغم تبلیغات بدخواهان به دنبال پیشرفت اقتصادی در داخل، هم‌زیستی و گسترش تعامل با جهان و امنیت و ثبات در منطقه است و همکاری با چنین کشوری در همه زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در جهت منافع همه کشورها خواهد بود.

captcha