برنامه‌های دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی + جزئیات
کد خبر: 3551892
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳

برنامه‌های دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی + جزئیات

گروه مسابقات: دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن از صبح امروز آغاز شده و تا روز 19 آذرماه ادامه دارد تا پس از پایان آن نمایندگان ایران در مسابقات مختلف بین‌المللی شناخته شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ دهمین دوره ارزیابی حافظان و قاریان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن از صبح امروز، 17 آذرماه در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شده و تا روز 19 همین ماه ادامه دارد.
در این دوره مجموعاً 41 قاری و حافظ قرآن کریم حضور دارند که 20 نفر از آنها در بخش دانش‌آموزشی حضور دارند.
بر همین اساس این تعداد شرکت‌کننده از 16 استان کشور هستند و در بین آنها 19 قاری قرآن حضور دارد. از بین قاریان شرکت‌کننده هفت نفر حائز رتبه ممتاز در مسابقات سراسری قرآن شده‌اند و 12 نفر نیز از قاریان ممتاز در بخش دانش‌آموزی هستند.
همچنین در بخش بزرگسالان 13 حافظ قرآن نیز حضور دارند که 11 نفر از حافظ کل قرآن کریم و 2 نفر نیز حافظ 20 جزء قرآن کریم هستند. همچنین 9 نفر از حافظان کل نیز در بخش دانش‌آموزان حضور دارند.
بر اساس این گزارش در اولین روز این دوره و در بخش قاریان، شرکت‌کننده‌ها پنج قطعه تلاوت ترتیل هفت سطری خواهند داشت. بعد از اذان مغرب نیز تلاوت تحقیق 10 سطری خواهند داشت. قرعه‌‌های این تلاوت 10 ساعت قبل به شرکت‌کنندگان نشان داده شده است.
در روز پنج‌شنبه، 18 آذرماه نیز قاریان تلاوت تحقیق فشرده پنج دقیقه‌ای خواهند داشت. بعد از مغرب نیز هم تلاوت تحقیق 10 سطری دیگری خواهند داشت و جمعه نیز تلاوت مجلسی دو صفحه‌ای خود را که قرعه آن 10 روز قبل نشان داده شده است، صورت خواهد گرفت.
اساس ارزیابی در تلاوت قاریان بزرگسال بر این اساس است که 20 درصد نمره قرائت مسابقات کشوری نیز احتساب خواهد شد. در خلال تلاوت‌ها نیز توضیحات فشرده‌ای توسط اساتید ارائه می‌شود.
در بخش حفظ نیز شرکت‌کنندگان در آیتم‌های حسن حفظ، صوت، لحن و وقف و ابتداء مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این روز هر حافظ شش صفحه تلاوت خواهد کرد. در روزهای پنج‌شنبه و جمعه 18 و 19 آذرماه نیز حافظان شرکت‌کننده در این دوره به سؤالات استقامتی و آیات مشابه پاسخ خواهد داد. در این بخش مجموعاً 12 صفحه از قرآن کریم مورد سؤال قرار خواهد گرفت تا به این ترتیب هر حافظ شرکت‌کننده در این دوره 24 صفحه از قران کریم را تلاوت کند.
برنامه زمانبندی قاریان دانش آموز نیز به این صورت است که در روز اول شاهد تلاوت‌های 10 سطری خواهیم بود که تا ظهر روز چهارشنبه، 17 آذرماه به پایان خواهد رسید. در نهایت و پس از تلاوت‌ها دو نفر به مرحله دیگر راه می‌یابند تا در مرحله دوم حضور یابند.
روز جمعه که روز پایانی دوره است 2 نفر راه یافته به فینال در بخش دانش‌آموزان تلاوت مجلسی خواهند داشت. احتمال اضافه کردن یک مرحله دیگر برای قاریان دانش‌آموز در بعدازظهر روز پنج‌شنبه، 18 آذرماه نیز وجود دارد که هنوز قطعی نشده است.
یاداور می‌شود، این دوره در مرکز امور قرانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، تلاوت مجلسی شرکت‌کنندگان رشته قرائت نیز در امامزاده حسن(ع) تهران برگزار می شود.
captcha