مسجدی که در صورت عدم بازسازی به تاریخ می‌پیوندد + عکس
کد خبر: 3551966
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷

مسجدی که در صورت عدم بازسازی به تاریخ می‌پیوندد + عکس

گروه بین‌الملل: مسجد «بروکن هیل» در ایالت «نیو ساوت ولز» از مساجد تاریخی استرالیا است که گذشت زمان، موریانه و بارندگی باعث صدمه‌زدن به مسجد شده و اکنون باید بازسازی شود.

مسجد «ساربان‌ها» در استرالیا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه خبری « weeklytimesnow»، مسجد «بروکن هیل» کهن‌ترین مسجدی است که توسط ساربانان افغانی در سال 1891 در استرالیا ساخته شد.
این مسجد در ایالت « نیو ساوت ولز» با قدمتی بیش از صدسال تنها مسجد قدیمی در استرالیا است که هنوز پابرجاست.
با اینکه مسجد در اختیار شورای شهر بروکن هیل بوده اما «امین الله رابرت شمروز» ملقب به «باب»، مسلمان 77 ساله پاکستانی‌تبار خادم آن است؛ زیرا پدربزرگ او «عبدالفاضل زیدالله»، آخرین امام مسجد بود که در سال 1894 به استرالیا آمد.
وی گفت: پدر و پدربزرگم در صنعت ساربانی(شترداری) کار می‌کرد و ساربانان اولین سازندگان مساجد استرالیا هستند.
باب افزود: شورای شهر در سال 1960 زمین‌های اطراف مسجد را خریداری کرد و اعضای شورا قصد داشتند ارزش آن را پایین آورده و مسجد را نیز خریداری کنند؛ اما با مخالفت جامعه مسلمانان نتوانستند.
یکشنبه‌ها؛ روز بازدید از مسجد
وی روزهای یکشنبه در مسجد را برای بازدید عموم باز می‌کند که علاوه بر مسلمانان، گردشگران و دانش‌آموزان نیز از آن بازدید می‌کنند.
داخل مسجد اشیای قدیمی، کتاب دعا و لباس‌های سنتی مردان مسلمان و آثار دیگری نگهداری می‌شود که آن را تبدیل به گنجینه تاریخی کرده است.
مسجد در صورت عدم بازسازی به تاریخ می‌پیوندد
باب گفت: گذشت زمان، موریانه و بارندگی باعث صدمه‌زدن به مسجد شده است و نمازخانه نیاز به سقف جدید داشته و پنجره‌ها باید تعویض شود.
وی با بیان اینکه مسجد نیاز به تعمیر و بازسازی فوری دارد، تصریح کرد: اگر مسجد تعمیر نشود از بین خواهد رفت و به تاریخ استرالیا خواهد پیوست.
وینسن کای، شهردار بروکن هیل نیز در این باره گفت: با اینکه دوست دارم مسجد برای نسل‌های بعدی حفظ شود؛ اما با وجود ساختمان‌های تاریخی زیاد در این شهر، اولویت قرار دادن بازسازی آن ضرورتی ندارد.



مسجد تاریخی استرالیا نیازمند بازسازی است + عکس
خادم مسجد

مسجد تاریخی استرالیا نیازمند بازسازی است + عکس


مسجد تاریخی استرالیا نیازمند بازسازی است + عکس
 



 



 
 
       



captcha