تنوع اقوام و مذاهب فرصتی بزرگ برای وحدت و توسعه ملی است
کد خبر: 3552936
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
رئیس‌جمهور:

تنوع اقوام و مذاهب فرصتی بزرگ برای وحدت و توسعه ملی است

گروه سیاسی: دکتر روحانی با تأکید براینکه تنوع اقوام و مذاهب نه تهدید امنیت؛ بلکه فرصتی بزرگ برای وحدت و توسعه ملی است، اظهار کرد: مبنای جمهوری اسلامی از ابتدا، پذیرش تنوع مذهبی، قومی و فرهنگی بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، امروز، یکشنبه 21 آذر، در دیدار جمعی از علما و نمایندگان اهل سنت سراسر کشور، سیره پیامبر اسلام (ص) را الگوی واحد مسلمانان دانست و با تاکید براینکه تنوع اقوام و مذاهب نه تهدید امنیت؛ بلکه فرصتی بزرگ برای وحدت و توسعه ملی است، اظهار کرد: مبنای جمهوری اسلامی از ابتدا، پذیرش تنوع مذهبی، قومی و فرهنگی بوده است.
دکتر روحانی گفت: برنامه دولت حداکثر استفاده از قومیت‌ها و مذاهب برای همگرایی و تقویت وحدت فرهنگی و ملی است.
وی ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) و هفته وحدت، گفت: پیامبر(ص)، نوری عالم تاب، دردانه خلقت و اشرف مخلوقات عالم است که راه و مسیرش باید اسوه و الگو برای همه مسلمانان باشد.
رییس جمهور با اشاره به اینکه همواره در کشورهایی که دارای تنوع قومی یا مذهبی هستند، دو دیدگاه در برخورد با این مقوله حاکم بوده است ، افزود: یک تفکر، تفکر اقتدارگرایانه مرکزیت بر مبنای این است که اقلیت‌ها همواره به عنوان مشکل و تهدید تلقی شده و به تنوع اقوام و مذاهب  به عنوان مسأله ای امنیتی نگریسته می شود.
دکتر روحانی با بیان اینکه وقتی به موضوعی با نگاه امنیتی بنگریم، لوازم و تبعات خاص خودش را به همراه خواهد داشت، ادامه داد:  شاید در دوره رضاخانی چنین تفکری حاکم بود که مرکزیت فلات ایران باید دارای یک قدرت برتر باشد تا بتواند کاملاً‌ بر اقوام دیگر و بر مناطق مرزی تسلط قهرآمیز داشته باشد و این مبنایی است که هنوز هم برخی از کشورها به دنبال آن هستند.
رییس جمهور نگاه به اقوام و مذاهب مختلف به عنوان یک فرصت و مزیت برای همزیستی مسالمت‌آمیز را مبنایی دیگر در برخورد حاکمیت با تنوع قومی و مذهبی در یک کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: در برخی کشورها این مبنا وجود دارد که همه اقلیت‌ها نیز باید از حقوق شهروندی برابر استفاده کنند.
دکتر روحانی تاکید کرد: مبنای جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب بر پذیرش تنوع مذهبی، قومی و فرهنگی بوده و در این راستا حتی خرده فرهنگ‌های زیر لوای فرهنگ بلند اسلامیت و ایرانیت را زیبا و به عنوان فرصت و نه تهدید می‌دیده است.
رییس جمهور با اشاره به اینکه متاسفانه امروز امکانات در مناطق مرزی نسبت به مرکز کشور از تعادل برخوردار نیست، تصریح کرد: مناطق و استان‌های مرزی ما جدای از مسئله قومیت و مذهب چه در مناطق شیعه‌نشین و چه مناطق سنی‌نشین دارای مشکلات هستند و این تعادل باید ایجاد شده و طرح‌های عمرانی و صنعتی بزرگ در مناطق مرزی اجرا شود چرا که سود، منفعت و مزیتی ملی به دنبال خواهد داشت.
دکتر روحانی تحول در بندر چابهار و تبدیل آن به یک بندر ارتباطی بین قاره‌ای را یکی از طرح‌های بسیار مهم دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: تلاشی که در راستای توسعه بنادر انجام شده بیشتر به خاطر  جذب سرمایه و مشارکت خارجی بوده است.
رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مسایل مهم در بسیاری از سفرها و ملاقات های خارجی مشارکت در توسعه بندر چابهار، اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و از زاهدان به خراسان جنوبی و راه‌آهن سرخس است که در نهایت موجب اتصال دریای عمان به آسیای مرکزی، چین، روسیه و اروپای شرقی، مرکزی و حتی غربی خواهد شد.
دکتر روحانی با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند تا قول‌های خود به مردم سیستان و بلوچستان مبنی بر فعال شدن بندر چابهار، تکمیل راه آهن و گازرسانی به برخی مناطق این استان را هرچه زودتر و سریع‌تر عملیاتی و اجرایی کند، گفت: البته ممکن است قول‌های سفرهای استانی صد در صد اجرا نشده باشد، اما اراده بر این است که این برنامه‌ها صد در صد اجرا شود. دلیل اینکه در برخی موارد طرح‌ها صددرصد اجرا نشده، کاهش قیمت نفت از نیمه دوم 93 و سال 94 است یعنی به یکباره کشور با یک کاهش درآمدی مواجه شده که به طور طبیعی در همه طرح‌های عمرانی سراسر کشور تأثیرگذار است، اما در عین حال ما راه و مسیر را ادامه می‌دهیم.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه برنامه دولت حداکثر استفاده از تنوع قومی و مذهبی برای همگرایی و تقویت وحدت ملی و غنی‌سازی فرهنگی در کشور است، خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از فرهنگ بزرگ و غنی ایرانی، ترکیب‌یافته اقوام و مذاهب مختلف چون کرد، لر، ترک، بلوچ و عرب است.

دکتر روحانی با طرح این سؤال که مگر ما از کتاب‌ها، تفاسیر، تاریخ و عرفان اهل سنت، استفاده نمی‌کنیم؟، گفت: امام راحل هنگامی که در عرفان بحث می‌کند، از فصوص الحکم محی الدین عربی نام می‌برد، پس ما یک منبع غنی به نام اسلام و دانشمندان اسلامی در رشته‌های مختلف اعم از شیعه و سنی داریم.

رئیس جمهور افزود: افتخارات در ایران هیچ گاه بر مبنای مذهب نبوده و ما به شعرا، بزرگان و اندیشمندان تاریخ ایران همچون سعدی، مولوی و حافظ فارغ از نگاه به مذهب آنها افتخار می‌کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه صاحبان و معماران انقلاب اسلامی نظیر امام خمینی(ره)، شهید مطهری، شهید بهشتی، مرحوم طالقانی و دکتر شریعتی که صاحب‌نظر و اهل فکر بودند، در بیان مفاخر شیعه، جهان‌شمولی بحث را مطرح می‌کردند، افزود: فرهنگ عاشورا و حرکت امام حسین(ع) مسئله شیعه و غیرشیعه نیست، بلکه موضوع مبارزه با ظلم، دیکتاتوری و فساد است؛ امام حسین(ع) از آزادی و آزادگی سخن می‌گوید و علت اینکه امروز قلوب عالم تا این حد جذب امام حسین(ع) شده به‌خاطر این است که ما تفکر امام حسین(ع) را در قالب یک مذهب ندیده و آن را جهان‌شمول و انسان‌شمول می‌دانیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اسلامی و ایرانی بودن انقلاب اسلامی به همه مذاهب و اقوام ایرانی تعلق دارد، خاطرنشان کرد: مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد، مشکلات شیعه، سنی، یهودی و مسیحی و ادیان مختلف نیست، بلکه مشکل همه ایرانی‌هاست.

دکتر روحانی جذب سرمایه و فناوری، مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال، مهار تورم، کمبود منابع آبی و مسائل زیست محیطی را به عنوان مهم‌ترین مسائل عمومی کشور برشمرد و اظهار کرد: مشکلات به محض وقوع فارغ از مذهب و قومیت و نوع شغل دامن‌گیر همگان خواهد شد و باید همه دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم این مسائل را برطرف کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از ابتدا مسیر وحدت را دنبال کرده است، گفت: همواره در دولت و در جلسات خصوصی و عمومی به وزرا، معاونین، استانداران و فرمانداران تأکید کرده‌ام که اساس ما بر مبنای ویژگی‌ها و مشخصات یک شخص بوده و شایسته‌سالاری باید برای ما اصل باشد.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه ما هم در موضوع اقوام و مذاهب و هم در مسئله جنسیتی مشکلاتی داریم که باید رفع شود، ادامه داد: وزیر نفت و وزیر خارجه وقتی افرادی را از اهل سنت، به عنوان معاون خود و سفیر ایران قرار دادند، تشویق کردم و گفتم همه وزرا افراد شایسته را بیاورند؛ مداوم به وزیر کشور بر انتصاب افراد از اقوام و مذاهب مختلف به عنوان فرماندار، معاون استاندار، مدیر کل‌ها، مقامات استان‌ها چه مرد و چه زن، تأکید کردم و به هر حال مبنای ما شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه هیچ‌چیز برای ما مهم‌تر از دستور قرآن نیست، تصریح کرد: قرآن ما را به برادری، یعنی عضویت در یک خانواده دعوت کرده است؛ اگر به دنبال اختلاف و انشقاق برویم، معنایش این است که از اصل اسلام و قرآن فاصله گرفته و جدا شده و به لبه پرتگاه رسیده‌ایم.

دکتر روحانی وحدت را تشکیل دهنده اساس قدرت ایرانیان و همه مسلمانان برشمرد و با اشاره به حضور اقوام و مذاهب مختلف در دوران هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌های نبرد با متجاوزین و تبلور یکپارچگی ملی در آن دوران، ادامه داد: هنگامی که تهدید به سراغ کشوری می‌رود نمی‌پرسد که این شهر مرزی یا مرکزی، شیعه است یا سنی است و هیچ بمب و موشکی وجود ندارد که به آن سفارش اعتقادی کنیم و بگوییم که چه کسی را بر مبنای اعتقاد و تفکر یا نژاد و قومیت مورد هجمه و هدف قرار بدهد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خطر برای همه ماست و وحدت ما باید، برای قدرت اسلام و برای قدرت ایران باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه تروریست‌ها  و گروه‌های تکفیری جز ایجاد معضلات فراوان و خسارت برای مسلمان‌ها و منطقه و شمشیر به رخ اسلام و قرآن کشیدن و منکوب کردن چهره اسلام در افکار عمومی جهان کار دیگری نکردند، گفت: حضور تروریست‌ها در منطقه چیزی جز خونریزی، ویرانی، یتیمی و آوارگی، تخریب آثار فرهنگی و تاریخی و کشتن انسان‌های پاک به دروغ به نام اسلام و جهاد به همراه نداشت.

رئیس جمهور افزود: اسلامی که ما می‌شناسیم اسلام رحمت است؛ اسلامی است که در آن هر که گفت لا اله الا الله، محمد رسول الله(ص) از نظر ما مسلمان است.

دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت وحدت و یکپارچگی در میان مسلمانان، گفت: اگر امروز همه مسلمان‌ها و همه آنهایی که به رسالت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) اعتقاد دارند، دور هم جمع شویم باز در برابر دنیای ظلم، استبداد و کفر تعداد کمی هستیم و در این شرایط نباید اجازه دهیم بین خودمان اختلاف ایجاد شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید همه دست به دست هم داده و به دنبال افزایش اتحاد و یکپارچگی قدرت خود باشیم؛ البته اگر جایی حقوقی تضییع شده باید به دنبال احقاق حقوق‌ باشیم؛ ما هم وظیفه داریم احقاق حقوق کنیم و به عنوان مسئول شما هم باید دنبال احقاق حقوق بگردید؛ اگر در جایی از لحاظ برنامه عمرانی اعتدال مراعات نشده، عقب مانده و ضعیف است باید در راستای تحقق و اجرای آن کمک کنیم.

دکتر روحانی اظهار امیدواری کرد تا با شنیدن نظرات، همفکری، دوستی و برادری بتوانیم مشکلات جوامع‌مان را حل کرده و  پیرو راه و مسیر سیره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) باشیم.
پیش از سخنان رئیس جمهور نیز حجت‌الاسلام و المسلمین علی یونسی، دستیار رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، با تاکید بر اینکه اتحاد و انسجام اسلامی، وحدت ملی و همچنین پرهیز از تفرقه و اختلاف، استراتژی و هدف تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران است، گفت: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همواره بر این امر تاکید داشته‌اند و هفته وحدت برای تعظیم و تکریم اهداف است.
یونسی مشارکت شایستگان همه مذاهب و اقوام در امور حکومتی و مدیریتی، جرم‌انگاری در قوانین در خصوص توهین به مقدسات مذاهب و از جمله اهل سنت را مطابق فتوای مقام معظم رهبری و همچنین تسریع در رفع محرومیت‌های مناطق مرزی را از مهم‌ترین خواسته‌ها و مطالبات جامعه سنی ایران برشمرد.
در این جلسه مولوی نذیر احمد سلامی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان، در مجلس خبرگان با بیان اینکه طرح تحول سلامت از اقدامات پسندیده و بسیار برجسته دولت یازدهم بود، گفت: همه مردم مواهب این طرح را لمس کردند و بدون مبالغه در حق این دولت دعای خیر می‌کنند.
وی شایسته‌گزینی و بهره‌گیری بیشتر از نخبگان اهل سنت در مناصب مدیریتی ملی و منطقه‌ای را موجب تحکیم وحدت ملی دانست.
ماموستا عبدالرحمن پیرانی، فعال سیاسی، نیز با اشاره به اقدام شایسته و امیدبخش دولت تدبیر و امید در نخستین سال شروع به کار برای تدوین پیش‌نویس حقوق شهروندی، ادامه داد: علی‌رغم تنگناها، اقدامات مدبرانه دولت یازدهم در برجام، رفع تحریم‌ها، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و مهار تورم تاثیرات مثبتی برای اقتصاد کشور داشته است که نشانگر شکوفایی اقتصادی در آینده نزدیک خواهد بود‌.
وی ایران را حلقه وصل همه اقوام و مذاهب دانست و بر کرامت و رعایت حقوق همه آحاد جامعه بر مبنای قانون اساسی تاکید کرد.
مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، نیز با قدردانی از برگزاری این نشست، اظهار کرد: بسیار خرسندیم که افکار و تدابیر رئیس جمهور موجب افزایش نشاط و امید اجتماعی شده است.
وی با اشاره به جانفشانی‌های جامعه اهل سنت برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران از جمله در دفاع مقدس، تأکید کرد: قطعا هر دستی با هر نام و مذهبی به کشور دست‌اندازی کند با مقابله سرسختانه اهل سنت در کنار برادران شیعه روبرو خواهد شد.
مولوی عبدالحمید مولوی با تقدیر از پروژه‌های بزرگ مصوب دولت تدبیر و امید برای استان سیستان و بلوچستان گفت: توسعه متوازن مناطق مرزی نیازمند مشارکت هرچه بیشتر مردم منطقه است.
شیخ صالح انصاری، مدیر حوزه علمیه اوز فارس، با ابراز خرسندی از برگزاری نشست با علمای اهل سنت تصریح کرد: بر این باوریم که با حفظ اصول اعتدال و جلوگیری از افراطی‌گری بازوانی قدرتمند برای مسئولین کشوری و رسیدن به اقتدار ملی و عزت باشیم.
محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رای بالای ۷۰ درصدی ‏مردم کردستان و اهل سنت به دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، از تلاش‌ها و خدمات دولت ‏یازدهم برای توسعه استان کردستان قدردانی و خواستار توجه بیشتر به نخبگان توانمند اهل سنت در ‏عرصه‌های مدیریتی شد.‏

محمودزاده، نماینده مردم مهاباد و رئیس فراکسیون نمایندگان اهل سنت، هم با قدردانی از توجه و عنایت ‏همیشگی مقام معظم رهبری به وحدت مسلمین و همچنین توجه ویژه رئیس جمهور و انتخاب یکی از ‏سفرای کشورمان از اهل سنت (در ویتنام) گفت: جامعه اهل سنت از حرکات زشت تکفیری‌ها که زمینه‌ساز اختلاف و کشتار مسلمانان است، تبری می‌جوید.‏

حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان ساخت: همه بدور از تفرقه‌ها و ‏اختلافات باید بر مبنای هویت ملی و شایسته‌گزینی برای پیشرفت و آبادانی کشور تلاش  کنیم.‏

مولوی مطهری، امام جمعه خواف، نیز با قدردانی از اقدامات دولت تدبیر و امید اظهار کرد: وفاق و ‏همدلی بین مردم و دولت در دولت یازدهم به خوبی احساس می‌شود.‏
captcha