پروژه اسرائیل برای خروج از انزوا و تفرقه میان کشورهای اسلامی
کد خبر: 3553615
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱
پاک‌آئین مطرح کرد؛

پروژه اسرائیل برای خروج از انزوا و تفرقه میان کشورهای اسلامی

گروه بین‌الملل: رژیم صهیونیستی که به دلیل اشغال فلسطین و جنایات مستمر علیه مردم این سرزمین، انجام جنایات جنگی و نسل‌کشی در میان کشورهای جهان منزوی شده است، تلاش دارد تا با سفر به سرزمین‌های مسلمان‌نشین از انزوا خارج شود و بر جنایات خود سرپوش بگذارد.

پروژه اسرائیل برای خروج از انزوا و تفرقه میان کشورهای اسلامی
«محسن پاک‌آئین»، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به سفر روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان و اهداف این سفر در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: هدف اصلی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سفر به آذربایجان، تلاش برای خروج از انزوا و ایجاد تفرقه میان کشورهای مسلمان است.
این رژیم که به دلیل اشغال فلسطین و جنایات مستمر علیه مردم این سرزمین و انجام جنایات جنگی و نسل‌کشی در میان کشورهای جهان منزوی شده است، تلاش دارد تا با سفر به سرزمین‌های مسلمان‌نشین از انزوا خارج شود و بر جنایات خود سرپوش بگذارد. در واقع نتانیاهو به این قبیل سفرها نیاز دارد و به همین دلیل در یک اقدام غیر متعارف، در پیام تبریک روز ملی آذربایجان اعلام کرد که در سال جاری به باکو سفر می‌کند.
در واقع وی این سفر را به دولت آذربایجان تحمیل کرد. هدف بعدی نتانیاهو، اخلال در روابط ایران و آذربایجان است. خوشبختانه روابط تهران ـ  باکو در سال‌های اخیر به‌طور کم سابقه‌ای رشد کرده و همانند خار در چشم اسرائیل می‌باشد، لذا نتانیاهو سعی دارد با انجام این سفر، در روند مثبت مناسبات تهران و باکو اخلال ایجاد نماید.
ایکنا: دلایل تلاش رژیم صهیونیستی برای نزدیکی به جمهوری آذربایجان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رژیم صهیونیستی قصد دارد با سفر به یک کشور مسلمان این گونه وانمود کند که در میان کشورهای مسلمان نیز دوستانی دارد و به دنبال عادی‌سازی روابط با کشورهای اسلامی است. ما و جامعه اسلامی انتظار نداشتیم جمهوری آذربایجان با این سفر موافقت نماید چرا که این کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی است و بر اساس قطعنامه‌های این سازمان، کشورهای عضو از برقراری رابطه و هر اقدامی که منجر به خروج از انزوای اسرائیل گردد، منع شده‌اند. ثانیا مردم مسلمان آذربایجان که از رژیم اشغالگر متنفر هستند به‌طور طبیعی از این اقدام دولت خود ناراضی خواهند شد و مقامات کشور را از این بابت مورد انتقاد قرار خواهند داد. ثالثا جای تعجب دارد کشوری که خود از اشغال آسیب دیده است، میزبان یک رژیم اشغالگر و جنایتکار باشد. جمهوری آذربایجان تبعات منفی اشغالگری را می‌داند و سال‌هاست که به دلیل اشغال سرزمین‌های خود، شاهد آوارگی شهروندان خود می‌باشد. این کشور چگونه می‌تواند اشغال سرزمین فلسطین و آوارگی مردم مسلمان را نادیده گرفته و به جای مخالفت با اشغالگری، در کنار رژیم اشغالگر قدس قرار گیرد.
ایکنا: چرا رسانه‌‌های رژیم صهیونیستی روی سفر نتانیاهو به آذربایجان بسیار تمرکز کرده‌اند؟
رسانه‌های صهیونیستی از دو ماه قبل مکررا خبر این سفر را منتشر می‌کنند و در واقع طرح خروج از انزوا را دامن زدند. آن‌ها با این اقدام ضمن تلاش برای خروج اسرائیل از انزوا به دنبال ایجاد تفرقه میان کشورهای اسلامی هستند.
ایکنا: آیا این اقدام دولت یعنی موافقت با سفر نتانیاهو به این کشور مغایر با خواست و اراده مردم جمهوری آذربایجان نیست؟
قطعا مردم مسلمان آذربایجان که از رژیم اشغالگر متنفر هستند به‌طور طبیعی از این اقدام دولت خود ناراضی هستند و مقامات کشور را از این بابت مورد انتقاد قرار خواهند داد. اعلام مواضع گروه‌های اسلامی و برخی تجمعات اعتراض‌آمیز در باکو و دیگر شهرهای آذربایجان دلالت بر این امر دارد.
ایکنا: این سفر می‌تواند چه تبعاتی را برای جمهوری آذریایجان در میان دیگر کشورهای اسلامی داشته باشد؟
به نظر من سفر نتانیاهو محکوم به شکست است و فقط به‌صورت مقطعی برای رسانه‌های اسراییل خوراک خبری فراهم کرد. تا پروژه خروج از انزوا را اجرا نمایند. این رژیم به حدی در جهان و در میان مسلمانان منفور است که با انجام یکی دو سفر با کشورهای مسلمان نمی‌تواند از انزوا خارج شده و کسب آبرو نماید. پروژه اخلال در روابط تهران و باکو نیز در این سفر ناکام خواهد ماند چرا که این روابط مستحکم است و مسئولین ایران و جمهوری آذربایجان با درایت و تیزهوشی اجازه اختلال در این روابط را نخواهند داد. دولت آذربایجان در سال‌های اخیر نسبت به عدم صداقت صهیونیست‌ها واقف شده و مناسب است در این سفر به تلآویو اجازه سوءاستفاده مجدد از رابطه خود با باکو را ندهد در غیر این‌صورت به روابط خود با کشورهای اسلامی لطمه زده‌است.
گفتنی است، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که صبح دیروز، 23 آذر وارد باکو شده بود، با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.
مرتضی کریمی
captcha