تحریم‌ را با الگوگیری از حضرت خدیجه(س) پشت سر بگذاریم/ رد شبهات در مورد ام‌الائمه
کد خبر: 3555813
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

تحریم‌ را با الگوگیری از حضرت خدیجه(س) پشت سر بگذاریم/ رد شبهات در مورد ام‌الائمه

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی ضمن رد شبهاتی در مورد سن و ازدواج حضرت خدیجه(س) قبل از ازدواج با پیامبر(ص) با بیان اینکه ایشان برای هر زن و مردی الگوست، گفت: مقاومت آن حضرت در دوره شعب ابیطالب الگویی برای ما است تا در زمان تحریم و فشار اقتصادی با تأسی به آن حضرت در مقابل دشمنان بایستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، امروز دوم دی ماه، در همایش ملی بزرگداشت حضرت خدیجه(س)؛ «صدف کوثر» در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با تشکر از برپایی این همایش گفت: از ویژگی‌های این همایش آن است که برای بانویی بسیار والامقام و مجاهد تشکیل شده که عده‌ای خدمات ایشان را به فراموشی سپرده‌اند و می‌توان او را بانوی مظلومه نام نهاد در حالی که الگوی بسیار ارزنده‌ای برای مجاهدان راه خداست.
وی ادامه داد: ایشان از مصادیق بارز کلام امام علی(ع) است که فرمودند در مسیر هدایت و خداوند از کمبود همراه وحشت نکنید؛ حضرت خدیجه در ابتدای راه حمایت از پیامبر تک و تنها بود اما وحشتی به خود راه ندادند و تا آخر محکم ایستادند؛ او می گفت خدا با ماست و کسی که خدا با اوست تنها نیست.
آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: او اولین کسی بود که به پیامبر ایمان آورد و در کنار او مانند کوه استوار ایستاد؛ معروف است هر زمان پیامبر(ص) به خانه می‌آمد بدن نازنینش بر اثر سنگ‌های دشمنان مجروح بود؛ این بانوی صبور زخم‌ها را می‌بست و آن حضرت را دلداری می‌داد؛ یکی از نشانه‌های مظلومیت ایشان آن است که تنها دوره مشقت‌بار زندگی پیامبر(ص) را دید و زنده نماند تا دوره عظمت و حکومت پیامبر(ص) را ببیند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: او با غم و اندوهی جان‌کاه چشم از جهان بربست و پیامبر(ص) و دخترش فاطمه زهرا(س) را داغدار ساخت در حالی که وظیفه خود را  در حمایت از اسلام انجام داده بود؛ زوایای زندگی این بانوی بزرگ واقعا مطالعه‌کردنی است؛ معروف است که آن حضرت در زمان ازدواج 40 سال داشته و با دو نفر دیگر قبل از پیامبر(ص) ازدواج کرده بود ولی هر دو مسئله از نظر محققان کاملا منتفی و اشتباه است؛ او به هنگام ازدواج یا 25 ساله و یا 28 ساله و دوشیزه بود و شوهرانی را که به ایشان نسبت می دهند شوهران خواهر ایشان بوده‌اند.
وی افزود: ابن‌العماد حنبلی نقل کرده است که خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر 27 ساله بوده است و گروه زیادی از علمای شیعه و سنی نیز به این حقیقت اعتراف کرده اند. حضرت خدیجه(س) علیرغم نکوهش زنان عرب مبنی بر ازدواج با پیامبر(ص) با افتخار خواستگاری ابوطالب برای پیامبر را پذیرفت و مهریه تعیین شده نیز 90 مثقال طلا بود که خدیجه فرمود 90 مثقال طلا را من خودم به پیامبر(ص) هدیه می‌کنم و چنین شد؛ این بانوی بزرگوار دائما مظلوم و در فشار بود؛ در داستان تولد حضرت زهرا(س) نیز کسی به کمک آن حضرت نیامد تا اینکه چهار زن بهشتی در خدمت آن حضرت آمدند.   
این مرجع تقلید با اشاره به فضائل آن حضرت تصریح کرد: پاکدامنی آن حضرت در عصر جاهلیت که دوره آلودگی زنان بود زبانزد عام و خاص بود و لقب طاهره به ایشان داده بودند؛ ابن‌هشام می‌گوید آن حضرت از شدت عفاف به عنوان طاهره خطاب می‌شد. فضیلت دیگری که ذهبی در مورد آن حضرت آورده این است که خدیجه سیده زنان عالم در دوره خود بود؛ عاقل، پرهیزگار، سخاوتمند و از اهل بهشت است؛ کسی است که پیامبر(ص) او را ستوده و بر زنان دیگر برتری داده است.
وی با بیان اینکه خدیجه(س) را می توان ام‌الائمه نام نهاد برای اینکه مادر حضرت زهرا هستند، ادامه داد: عایشه بنت‌الشاطی آورده است که خدیجه نزدیکترین همسران و عزیزترین آن‌ها نزد آن بزرگوار بود؛ 25 سال به تنهایی مورد مهر و احترام رسول‌الله قرار داشت و هیچ زنی در این درجه و مقام نبوده است؛ ایشان در سال‌های سختی پیامبر(ص) کنار ایشان بود و کمک می‌کرد؛ ایشان قبل از همه به نبوت پیامبر(ص) ایمان آورد و مخالف قریش بر مقاومت او می‌افزود و با تمام وجود پیامبر(ص) را دوست می‌داشت و راستگو می‌دانست و از او حمایت می‌کرد.
آیت‌الله مکارم با اشاره به شبهات بیان‌شده در مورد حضرت خدیجه(س) بیان کرد: متعصبان با تاریخ اسلام بازی کرده‌اند و مخصوصا عمال بنی‌امیه این مسئله را به حد اعلی رساندند؛ علامه امینی نکته جالبی فرموده است که کسانی که به نوعی با امام علی(ع) ارتباط و دوستی داشتند از سوی بنی‌امیه تخریب می‌شدند از جمله ابوذر که مقام والایی در اسلام داشت، گفتند ابوذر اشتراکی و کمونیست بوده زیرا کلمه «مال الله» را به کار می‌برد؛ علامه امینی این کلمه را در قرآن و بیانات ائمه(ع) و پیامبر(ص) جمع‌آوری کرد و نشان داد که ابوذر چون علاقه خاصی به امام علی داشته است دشمنان سعی کرده‌اند وصله‌ای به ایشان بچسبانند.
این مفسر قرآن گفت: در مورد حضرت خدیجه(س) نیز این طور است و کسانی که خواسته‌اند زنان دیگر را برتر نشان دهند وصله ازدواج و 40 ساله بودن را به ایشان چسبانده‌اند ولی اینها نمی‌دانند وصله‌ای هم به پیامبر می‌چسبانند که پیامبر برای مال خدیجه با ایشان ازدواج کرده است.
این مفسر قرآن گفت: زندگی حضرت خدیجه(س) واقعا الگو برای همه زنان و مردان است؛ قرآن در سوره تحریم آیات 11 و 12 فرموده است که زندگی حضرت آسیه و مریم(س) درسی برای مومنان اعم از زنان و مردان است و زندگی حضرت خدیجه(س) هم می‌تواند الگو برای مردان و زنان در طول تاریخ باشد.
وی با بیان اینکه باید از حضرت خدیجه(س) الگوگیری کنیم تاکید کرد: اگر روزی جامعه مورد تحریم و فشار اقتصادی و سیاسی از سوی دشمنان قرار گرفت باید با الگوگیری از ایشان در مقابل این فشارها و تحریم‌ها مقاومت کنیم. 
وی مشکل مهم جهان اسلام را تکفیر دانست و تاکیدکرد: تکفیری‌ها با حمایت دشمنان آتش اختلاف را میان مسلمین ایجاد کرده‌اند و برای مبارزه با اینها باید در جبهه سیاسی، نظامی و فرهنگی به صورت همزمان کار کنیم تا ریشه افکار انحرافی سوزانده شود زیرا تا ریشه افکار آنان سوزانده نشود مبارزه سیاسی و نظامی به تنهایی کافی نیست.
آیت‌الله مکارم با اشاره به زادگاه تکفیر و تدوین کتابی با 89 سند قابل قبول در این زمینه بیان کرد: با این تحقیقاتی که به سفارش بنده انجام و در قالب کتابی منتشر شده است این اسناد آورده شده و معلوم شده که ریشه اصلی افکار تکفیری عربستان و وهابیت است.
captcha