رومانی انتخاب نخست‌وزیر مسلمان را به تعویق می‌اندازد
کد خبر: 3556017
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹

رومانی انتخاب نخست‌وزیر مسلمان را به تعویق می‌اندازد

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور رومانی با تأخیر در تأیید رسمی انتخاب اولین زن مسلمان به عنوان نخست‌وزیر، اعلام کرد که به زمان بیشتری برای انتخاب نخست‌وزیر جدید نیاز دارد.

احتمال انتخاب اولین نخست‌وزیر مسلمان در اروپا
کلاوس لوهانیس، رییس‌جمهور رومانی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «NJHerald»، حزب سوسیال دمکرات رومانی که در انتخابات 21 آذر ماه به پیروزی رسید، روز چهارشنبه گذشته «سویل شهیده» را به عنوان گزینه نخست‌وزیری معرفی کرد.

کلاوس لوهانیس، رییس‌جمهور رومانی که انتظار می‌رفت تأیید رسمی خود را روز پنج‌شنبه اعلام کند، اعلام کرده که پس از تعطیلات کریسمس در این رابطه سخن می‌گوید.

وی هیچ دلیلی برای این تأخیر عنوان نکرده است.

پس از تأیید رئیس‌جمهور، پارلمان رومانی نیز باید این انتخاب را تأیید کنند.

همسر شهیده، تبعه سوریه است. وی که 52 ساله است، در سال 1987 در رشته برنامه‌ریزی اقتصادی و سایبری از دانشگاه بخارست فارغ‌التحصیل شد و سپس در کشورهای مختلف از جمله آمریکا به کارآموزی پرداخت و در مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی تخصص گرفت.

وی در سال ۲۰۱۲ مشاور وزارت توسعه منطقه‌ای شد و سه سال بعد «ویکتور پونتا»، نخست‌وزیر رومانی وی را برای پست وزارت توسعه برگزید؛ پستی که تا ماه گذشته در آن باقی بود.

از آنجا که رهبر حزب سوسیال دموکرات رومانی به اتهام فساد مالی محکوم شده و نمی‌تواند نخست‌وزیر شود، سویل شهیده از طرف این حزب برای پست نخست‌وزیری به رییس‌جمهور معرفی شده است.

درصورت تأیید رییس‌جمهور و سپس تصویب پارلمان، وی رسماً اولین زن مسلمانی خواهد بود که اداره یک کشور اروپایی را به عهده می‌گیرد.

captcha