انتصاب نخست‌وزیر زن مسلمان در رومانی منتفی شد
کد خبر: 3557255
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

انتصاب نخست‌وزیر زن مسلمان در رومانی منتفی شد

گروه بین‌الملل: با مخالفت «کلاوس یوهانیس»، رئیس‌جمهور رومانی، با معرفی یک زن مسلمان برای بر عهده گرفتن منصب نخست‌وزیری در این کشور، انتصاب این مقام برای «سویل شحادة» منتفی شد.

انتصاب نخست‌وزیر زن مسلمان در رومانی منتفی شد
کلاوس یوهانیس، رئیس‌جمهور رومانی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری شبکه «Press TV»، وی سه‌شنبه، ۷ دی با رد سویل شحاده، نامزد حزب سوسیال‌دموکرات این کشور، خواستار معرفی نامزد دیگری برای سمت نخست‌وزیری شد.

یوهانیس در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: به‌دقت استدلال‌های موافق و مخالف برای معرفی خانم شحاده را بررسی کردم و تصمیم گرفتم این پیشنهاد را نپذیرم.

لیویو دراگنه‌آ، رئیس حزب سوسیال‌دمکرات رومانی، هفتۀ گذشته سویل را به‌عنوان گزینۀ پیشنهادی این حزب برای سمت نخست‌وزیری معرفی کرد. در صورت موافقت با این درخواست، وی می‌توانست اولین نخست‌وزیر زن و مسلمان در رومانی باشد.

یوهانیس علت مخالفت خود را اعلام نکرد اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که حمایت شحاده از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، و حزب‌الله، جنبش مقاومت لبنان، می‌تواند دلیل این مخالفت باشد.

برخی نیز معتقدند سابقۀ اندک وی در فعالیت‌های سیاسی، علت مخالفت رئیس‌جمهور با این انتصاب است.

شحاده متولد شهر ساحلی کُنستانزا در جنوب‌شرقی رومانی است و پدر او ترک‌تبار است. همسر وی نیز یک تاجر سوری به نام اکرام شحاده است.
شحاده یک اقتصاددان است. وی از سال 2012 هماهنگ‌کنندۀ اتحادیۀ ملی شوراهای رومانی بود و از سال 2012 به‌عنوان وزیر مشاور در وزارت توسعۀ ملی فعالیت می‌کرد. او در سال 2015 به مدت شش ماه وزیر توسعۀ منطقه‌ای بود.

دراگنه‌آ به دلیل محکوم شدن به تقلب در انتخابات سال گذشته نمی‌تواند نخست‌وزیر شود. وی ماه آوریل گذشته (فروردین) به اتهام تقلب در همه‌پرسی ژوئیه 2012 برای استیضاح ترایان باسسکو، رئیس‌جمهور پیشین رومانی، به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

یوهانیس گفت نخست‌وزیر آیندۀ این کشور پس از تعطیلات کریسمس منصوب می‌شود

captcha