افزایش نقش جنبش‌های اجتماعی به توجه دولت‌‌ها به مسئله فلسطین انجامید
کد خبر: 3557550
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰

افزایش نقش جنبش‌های اجتماعی به توجه دولت‌‌ها به مسئله فلسطین انجامید

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در تحلیل مصوبه شورای امنیت با اشاره به اینکه بخشی از دلایل رأی اجماعی شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی به گسترش عرصه ارتباطات و افزایش نقش جنبش‌های اجتماعی بازمی‌گردد، گفت: با بروز این اتفاق توجه به مسئله فلسطین و ظلم و جنایات آشکار اسرائیلی‌ها مشهودتر شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه اخیر خود با صدور قطعنامه‌ای که با یک رأی ممتنع آمریکا و ۱۴ رأی مثبت سایر اعضا به تصویب رسید، خواستار توقف شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی شدند.

پس از این اتفاق نتانیاهو واکنش‌های خشمگینانه‌ای از خود نشان داد و سازمان ملل را تهدید به قطع کمک‌های مالی اسرائیل کرد و روابط دیپلماتیک خود با 10 کشور از اعضای شورای امنیت به حالت تعلیق درآورد. از آن سو نیز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا صحبت از تغییر سیاست‌های آمریکا نسبت به سازمان ملل با حضور خود در قدرت و گرفتن تریبون‌ از فلسطینیان کرد که این این واکنش‌ها خود نشان از اهمیت مصوبه اخیر شورای امنیت دارد.   

آخرین باری که آمریکا قطعنا‌‌مه‌ای علیه اسرائیل را وتو نکرده بود به ۳۷ سال پیش بازمی‌گشت و پس از آن هر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل با وتوی آمریکا مواجه شده بود.
هر چند رژیم صهیونیستی پس از تصویب این قطعنامه اعلام کرد که آن را نمی‌پذیرد و به توسعه شهرک‌سازی در فلسطین ادامه می‌دهد اما این رأی قاطع حاوی پیام‌ها و معانی بسیاری است که نشان از انزوای جهانی رژیم صهیونیستی دارد و اعمال جنایتکارانه این رژیم به‌حدی رسیده است که حتی مدافعان آن نیز نمی‌توانند به‌راحتی از اقدامات اسرائیل دفاع کنند.

ارتباط رأی ممتنع آمریکا به مصوبه ضد اسرائیلی با تحولات ساختار قدرت سیاسی آمریکا
 
غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تحلیل خود از مصوبه شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی و وتو نکردن آن توسط آمریکا گفت: آنچه که می‌تواند تا حد زیادی رأی شورای امنیت و به ویژه رأی ممتنع امریکا را توجیه کند به تحولات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازمی‌گردد. بدون شک اگر خانوم کلینتون در انتخابات پیروز می‌شد آمریکا این قطعنامه را وتو می‌کرد و لذا تغییر و تحولات در ساختار قدرت سیاسی آمریکا عامل اساسی در رأی ممتنع آمریکا به مصوبه‌ای علیه اسرائیل بوده است.

وی افزود: پس از این اتفاق هم دونالد ترامپ در واکنش به اقدام دولت اوباما در وتو نکردن مصوبه شورای امنیت علیه اسرائیل اعلام کرد شهرک‌سازی اسرائیل باید در سرزمین‌های اشغالی ادامه یابد و به نوعی بی‌اعتمادی میان نتانیاهو و اوباما را تشدید کرد. بنابراین می‌توان گفت صدور این قطعنامه اقدام قابل توجهی است و به نوعی تضعیف موضع اسرائیل در مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها و روند بحران اعراب و اسرائیل تلقی می‌شود.

نقش ارتباطات و جنبش‌های اجتماعی در افزایش توجه به مسئله فلسطین

کریمی درباره سست شدن موقعیت جهانی رژیم صهیونیستی و نقش فشار افکار عمومی بر دولت‌ها و سخت‌تر شدن امکان دفاع از جنایات و اشغالگری‌های اسرائیل گفت: واقعیت این است که در سایه پیشرفت‌هایی که در عرصه تکنولوژی‌های جدید ارتباطی به وجود آمده است نقش جنبش‌های اجتماعی و توده‌های مردمی در روند تصمیم‌گیری‌ها مهمتر و بیشتر شده و میزان تأثیرگذاری جنبش‌های اجتماعی مانع تصمیمات تند و افراطی دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی یادآور شد: البته اسرائیل در چند دهه گذشته نشان داده است که چندان توجهی به افکار عمومی جهانی ندارد اما هنجارهایی که در سازمان‌های بین‌المللی شکل گرفته مانع از حرکات تند گذشته رژیم صهیونیستی خواهد شد.

وی ابراز کرد: لذا می‌توان گفت با توجه به افزایش نقش جنبش‌های اجتماعی در پرتو پیشرفت در عرصه ارتباطات، توجه به مسئله فلسطین و ظلم و جنایات آشکار اسرائیلی‌ها مشهودتر شده است و لذا به نوعی اوباما برای اعاده حیثیت دوران هشت ساله ریاست جمهوری‌اش که قول داده بود بحران اعراب و اسرائیل را حل و فصل کند، به این مصوبه رأی ممتنع داد تا زمینه برای شکل‌گیری دولت مستقل فلسطینی بیشتر فراهم شود.

کریمی عنوان کرد: البته منطقا آمریکا باید این قطعنامه را وتو کرد اما این رأی ممتنع در شرایط پایان دوره ریاست جمهوری اوباما معنا پیدا می‌کند.

نتانیاهو نگران نتایج کنفرانس صلح خاورمیانه در فرانسه است

کریمی درباره واکنش‌های عصبی و خشمگینانه نتانیاهو نسبت به این مصوبه گفت: علت اصلی خشم و عصبانیت اسرائیل پس از تصویب قطعنامه این است. زیرا در 15 ژانویه کنفرانس صلح خاورمیانه در فرانسه با حضور 70 کشور دنیا برگزار خواهد شد و راجع به مسائل و بحران‌های آینده اسرائیل و فلسطین مذاکره صورت خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: نگرانی نتانیاهو این است که در بیانیه پایانی آن اجلاس مواردی تأیید و تصویب گردد که بازهم به ضرر صهیونیست‌ها و به نفع فلسطینی‌ها باشد و مجددا زمینه را برای قطعنامه جدیدی که کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد فراهم کند.

کریمی در پایان تصریح کرد: تلاش‌های این روزهای نتانیاهو و جنجال‌آفرینی‌های رسانه‌ای وی برای این است که تصمیمات بعدی آمریکا را در مدت کوتاهی که اوباما بر سر کار است تحت‌الشعاع قرار دهد و نگذارد قطعنامه جدیدی علیه اسرائیل درشورای امنیت مطرح شود.  
captcha