آیت‌الله رفسنجانی از حامیان گفت‌وگو برای حل بحران‌های منطقه بود
کد خبر: 3562788
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶
تحلیلگر سیاسی عراق:

آیت‌الله رفسنجانی از حامیان گفت‌وگو برای حل بحران‌های منطقه بود

گروه بین‌الملل: محمدعلی الحکیم با بیان این‌که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از طرفداران برجسته‌ دعوت به وحدت جهان اسلام و تقریب میان مذاهب اسلامی بود، تأکید کرد: ایشان پیوسته بر سیاست گفتمان برای حل و فصل بحران‌های منطقه تأکید داشت.

آیت‌الله رفسنجانی از حامیان گفت‌وگو برای حل بحران‌های منطقه بود
«محمدعلی الحکیم»، تحلیگر سیاسی عراق و مدیر خبرگزاری «النخیل» این کشور، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: بر این باورم که جهان اسلام با وفات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مردی بزرگ و یکی از حامیان محور مقاومت را از دست داد.
وی با اشاره به این که آیت‌الله هاشمی نقش مهمی در ایجاد تعادل در روابط خارجی و منطقه‌ای ایران داشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران با درگذشت مرحوم هاشمی، یکی از مردان انقلابی را که علیه ظلم، استبداد و طغیان شاه مخلوع قیام کرد، از دست داد.
فقدانی که به سادگی جبران نمی‌شود
محمدعلی الحکیم تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی در حالی علیه رژیم مستبد شاهنشاهی قیام کرد که این رژیم پیوند مستحکمی با رژیم صهیونیستی و حامیان آن داشت و به اعتقاد من رحلت این شخصیت و مرد بزرگ خسارتی است که به سادگی جبران نمی‌شود.
«شیر سیاست» در کشورهای عربی
این کارشناس مسائل سیاسی عراق در ادامه با اشاره به این رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران دارای تجریه سیاسی ارزشمندی بود، گفت: در برخی کشورهای عربی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «أسد السیاسة»(شیر سیاست) یاد می‌شود.
نقش آیت‌الله در حمایت از مسئله فلسطین
محمدعلی الحکیم در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مسئله فلسطین و محور مقاومت اشاره کرد و گفت: به جرأت می‌توانیم بگوییم که فلسطین مرد بزرگی را از دست داد که حامی ایستادگی و مقاومت مردم آن بود.
معتمد مخلص امام خمینی(ره)
وی اضافه کرد: آیت‌الله هاشمی یکی از شخصیت‌های بزرگ انقلاب ایران و از معتمدین مخلص امام خمینی(ره) بود و من معتقدم که راز موفقیت این شخصیت مخلص، ایمان به ذات مقدس حق تعالی و اخلاص در عمل در خدمت به ایران و ملت این کشور بود. ایشان همچنین‌، تلاش‌های زیادی برای اعتلای نام آزادی، عزت و کرامت در کشورهای اسلامی انجام دادند.
مدیر خبرگزاری «النخیل» عراق اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی علاوه بر این که یک رهبر سیاسی باتجریه بود، یک اندیشمند دینی و همچنین، انسان آزاده‌ای بود که این سه ویژگی بارز از مرحوم هاشمی شخصیتی بی‌نظیر ساخته بود.
وی گفت: با وجود این که رئیس‌جمهور اسبق ایران دعوت حق را لبیک گفت و دنیای فانی را ترک کرد، اما راه و روش ایشان و افکار و اندیشه‌های وی الهام‌‌بخش همگان خواهد بود و خدمات مرحوم رفسنجانی به مسئله فلسطین و محور مقاومت هرگز فراموش نخواهد شد.
خوانش دقیق از سیاست‌ها و راهبردهای بین‌المللی
این تحلیلگر سیاسی عراق گفت: آیت‌الله هاشمی اطلاعات زیادی نسبت به تاریخ فلسطین داشت و در حمایت‌های مستمر ایران از محور مقاومت در لبنان، سوریه و فلسطین نقش مهمی داشت، به طوری که بسیاری از محافل تصمیم‌گیری غربی و منطقه‌ای بر این باور بودند که مرحوم هاشمی خوانشی دقیق از سیاست‌های و راهبردهای بین‌المللی داشتند.
نهایت بهره‌مندی از مجالست با امام راحل
وی با تأکید بر این که هیچ کس منکر نقش فعال و تأثیرگذار آیت‌الله هاشمی در معادلات منطقه‌ای و مسیر سیاسی ایران، منطقه و جهان طی دهه‌های اخیر نیست، گفت: آیت‌الله هاشمی شاگرد امام خمینی(ره) بود و از زمان آغاز نهضت سیاسی و آموزشی در ایران، همراه و همکار امام راحل بود و رابطه بسیار قوی با ایشان داشت، مرحوم هاشمی نهایت استفاده را از مجالست با امام راحل برد و با طرح سؤال‌های سیاسی، علمی و اجتماعی در محضر امام راحل، توانست شخصیت خود را کامل کند.
محمدعلی الحکیم در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: امام خمینی(ره) به تیزهوشی، کیاست و فراست آیت‌الله هاشمی واقف بود و آینده‌ای درخشان و روشن برای این ایشان که در زمان امام، در سن جوانی بود، متصور شد. امام(ره) ایشان را عاملی برای تحقق اهداف ترسیم‌شده خود می‌دانست.
جواد پارسامهر
captcha