4 افسانه درباره ماهیت داعش
کد خبر: 3564160
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷

4 افسانه درباره ماهیت داعش

گروه بین‌الملل: سازمان تروریستی بین‌المللی داعش یکی از گروه‌های نوظهور است که تا قبل از تصرف مناطق شمالی عراق، به عنوان گروه نظامی تحت کنترل القاعده که ضد نیروهای دولتی در سوریه مبارزه می‌کند، معروف بود.

4 افسانه درباره ماهیت داعش
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تیش خان کنشیلیک، استاد دین‌شناسی دانشگاه اوراسیا (دانشگاهی در ترکیه) 4 افسانه رایج درباره ماهیت داعش را تبیین کرد.
وی می‌گوید: از زمان تأسیس و اعلام موجودیت داعش در سال 2014، برخی رسانه‌ها به طور فعال اقدامات خونین این گروه را منتشر کرده‌اند. ذکر کلمه داعش در رسانه‌های جهانی در سال 2015 به صورت تصاعدی افزایش یافت.  
پورتال جستجو «Google.com» بیش از 73 میلیون رکورد را که کلمه «داعش» را جستجو می‌کرد، نشان می‌داد؛ بنابراین جای تعجب ندارد که در مورد این سازمان تروریستی چندین افسانه به وجود آمده باشد.  
افسانه اول: داعش، دولت اسلامی است!
یکی از اسطوره‌های بزرگ که نظامیان داعش ترویج می‌کنند این است که آنها ایده ایجاد خلافت را اجرا  می‌کنند. ایده ایجاد خلافت با جنگ، درگیری و قتل مردم بی گناه همراه است. بزرگ‌ترین مشکل اینجاست که آنها آشکارا اعلام می‌کنند که کعبه را نابود می‌کنند. این اظهارات نه تنها با مفاهیم اسلامی، بلکه با تمام مفاهیم بشری در تضاد است.
تجزیه و تحلیل فعالیت داعش نسبت به اقلیت‌های دینی نشان می‌دهد که داعش سیاست حذف فیزیکی نمایندگان گروه‌های دینی مانند شیعیان و کردهای ایزدی را اجرا می‌کند. این اقدامات شبه نظامیان داعش توسط جامعه بین‌المللی محکوم و به عنوان اعمال نسل‌کشی توصیف شده است.
فعالیت عملی داعش، با هدف تصرف قلمرو و حفظ کنترل بر آنها با ظلم و ستم شدید به ساکنان این مناطق و اعدام‌های دسته جمعی مردم صورت می‌گیرد. براساس نظر کارشناسان، مبنای ایدئولوژی داعش اعتقادات تکفیری است که نه تنها بر خلاف شریعت، بلکه برخلاف ارزش‌های جهانی است.
یکی از اقدامات در اعلام مخالفت با داعش، نامه رسمی و سرگشاده به رهبران داعش از 126 عالم و مفتی جهان اسلام است که در آن تجزیه و تحلیل دقیق اظهارات و فعالیت‌های داعش آمده و اقدامات آنها به عنوان اقدامات متناقض با دین اسلام معرفی شده است.  
افسانه دوم: داعش ایده‌های اسلام را ترویج می‌کند!
یک افسانه دیگر که به طور فعال توسط اعضای داعش گسترش می‌یابد، تبلیغ ارز‌ش‌های اسلامی توسط این گروه تروریستی است.  
این در حالی است که آثار تاریخی و باستانی که به عنوان ارزش‌های جهانی معروف است، توسط تروریست‌های داعش، نابود شده است. فعالیت‌های سازمان تروریستی داعش از زمان تأسیس آن با خشونت خونین همراه بوده است. طی این مدت، شبه نظامیان داعش صدها هزار نفر بی گناه را کشته و شکنجه کرده‌اند. اماکن مقدس، عبادی و اماکن دفن سنی‌ها، شیعیان و صوفیان را نابود کرده‌اند.
در ماه می سال 2015، شبه نظامیان داعش مسجد تاریخی قرن نوزدهم «الخضراء» ، مسجدی که در زمان خلیفه عمر(از خلفای راشدین) ساخته شده و همچنین مسجد تاریخی«مریم خاتون» را نابود کردند. به نظر کارشناسان، در سال 2015 شبه نظامیان داعش بیش از 50 آرامگاه و عبادتگاه اسلامی را از بین بردند.  
دین‌شناسان و متکلمان معروف، متفقند که اظهارات تروریست‌های داعش در مورد مبارزه واقعی به نام دین، ادعایی دروغ بوده و حقیقت ندارد؛ زیرا شبه نظامیان داعش با اقدامات خود ماهیت واقعی ارزش‌های اسلامی را تحریف می‌کنند، مفهوم جهاد را به درستی توضیح نمی‌دهند و همچنین شریعت را نقض می‌کنند.  
افسانه سوم: در صفوف داعش مؤمنان واقعی مبارزه می‌کنند!
تجزیه و تحلیل رسانه‌ها و اظهارات شبه نظامیان سابق، بستگان و دوستان آنها نشان می‌دهد که بسیاری از اعضای داعش از دین دور هستند؛ این در حالی است که این گروه از ترویست‌ها خود را مؤمنان واقعی می‌دانند.
براساس اطلاعات نهادهای انتظامی، در سال‌های 2014 و 2015 در کشور قزاقستان 82 نفر به خاطر افراط‌گرایی و تروریسم، محکوم شده‌اند. کلا در زندان ها در حدود 500 نفر به خاطر این جرایم محکوم شده‌اند.  
تجزیه و تحلیل نشان داده است که آنها به شرح ذیل به گروه‌های تروریستی وارد شده‌اند: 28 درصد از طریق آشنایان، 21 درصد از طریق بستگان ، 16درصد از طریق دوستان و بیش از 30 درصد از طریق اینترنت.
در میان آنها، 62 درصد اعتیاد به الکل، 27 درصد اعتیاد به مواد مخدر و 42 درصد اعتیاد به قمار داشتند. در بین 500 محکوم نیز 48 درصد زیر سن 35 سال و 19 درصد زیر سن 25 سال هستند.
به طور کلی محکومین، افراد آموزش ندیده، بدون کار دائم و دارای سطح بسیار پایین زندگی هستند. علاوه بر این، داعش دارای هزاران مزدور است که جنایات را برای پول انجام می دهند.
افسانه چهارم: داعش شکست‌ناپذیر است!
اطلاعات کذبی که توسط رسانه‌‌های بین‌المللی به طور فعال پخش می‌شود، سبب شده است که برخی افکار عمومی و مخاطبان این رسانه‌ها معتقد به شکست‌ناپذیری سازمان تروریستی داعش شوند. این افسانه در مورد شکست‌ناپذیری داعش، در نتیجه تلاش‌های ناهماهنگ نیروهای ائتلاف بین‌المللی تشکیل شده است. باید درک کرد، حملات هوایی نیروهای ائتلاف، در درجه اول، با هدف حفظ داعش در مرزهای سرزمین‌های تحت اشغال آن‌‌ها است.  
هر چند که در حال حاضر، تبلیغات درباره شکست‌ناپذیری داعش به کمک اقدامات قاطع ارتش سوریه و عراق تا حد زیادی ناکام مانده است.
به نظر کارشناسان، این روزها تعداد نیروها و تروریست‌های تکفیری در صفوف داعش کم‌تر شده و یکی از دلایل آن، دلسردی و ناامیدی خود مزدوران است.  
منبع: پایگاه خبری e-islam.kz، ترجمه رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان
captcha