از همدردی حماس تا ادای احترام آتش‌نشانان ونزوئلایی
کد خبر: 3564733
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
واکنش جهان به حادثه دلخراش پلاسکو/

از همدردی حماس تا ادای احترام آتش‌نشانان ونزوئلایی

گروه بین‌الملل: برخی مقامات کشورهای مختلف جهان با صدور پیامی حادثه دلخراش فروریختن ساختمان پلاسکو و جان باختن شماری از هموطنانمان از جمله شهادت نیروهای جان‌برکف آتش‌نشان را به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند.

از همدردی حماس تا ادای احترام آتش‌نشانان ونزوئلاییبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جنبش مقاومت اسلامی حماس جان باختن جمعی از نیروهای جان برکف آتش‌نشان در حادثه تاسف بار ریزش برج پلاسکو در تهران را تسلیت گفت.
«خالد قدومی»، نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران با صدور بیانیه‌ای با خانواده‌های قهرمانان آتش‌نشان ایرانی که در این حادثه تلخ جان خود را از دست دادند، همدردی کرد.
متن این بیانیه به شرح زیر است: در جنبش مقاومت اسلامی حماس از همان لحظات اول وقوع آتش‌سوزی در برج پلاسکو در تهران، این واقعه دردناک را دنبال می کردیم و از صفحات تلویزیون شاهد جانفشانی نیروهای امدادی آتش نشانی بودیم؛ تا این که ناگهان برج ریزش کرد و خبر دار شدیم که تعدادی از این نیروهای جان برکف زیر آوار گرفتار شده و جان خود را از دست داده‌اند.
ضمن ابراز تاسف عمیق خود از وقوع چنین حادثه ناگواری، از طرف ملت فلسطین و جنبش مقاومت اسلامی حماس، همدردی خود را با خانواده های داغدیده اعلام می کنیم و جان باختن این عزیزان را به بازماندگان و همکاران آنها و ملت شریف ایران تسلیت و تعزیت می گويیم و برای این دلاور مردان از درگاه خداوند رحمت و علو درجات و برای مجروحان این حادثه نیز شفای عاجل را مسئلت داریم.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان نیز گزارش داد که «امامعلی رحمان»، رئیس‌جمهور تاجیکستان، در پیامی حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو و جان باختن عده‌ای از هموطنانمان را به دولت و ملت ایران تسلیت گفته است.
در این پیام آمده است: خبر جان باختن و مصدوم شدن تعداد زیادی از مردم بر اثر فرو ریختن ساختمان مرکز تجاری در پایتخت ایران در اثر آتش‌سوزی باعث اندوه عمیق شد. در این لحظه‌های حزن‌انگیز همدردی و مراتب تسلیت خود را به دولت و مردم ایران و همچنین خانواده‌های قربانیان اعلام می‌کنم و از درگاه خداوند متعال برای آنها صبر جمیل و برای همه آسیب‌دیدگان شفای کامل خواهانم.
«ولادیمیر یوچکوف»، وزیر موقعیت‌های اضطراری روسیه، نیز شهادت شماری از آتش‌نشانان در واقعه آتش‌سوزی و ویرانی ساختمان  پلاسکو در تهران را تسلیت گفت.
«محمد نواز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان، نیز در پیامی جان باختن تعدادی از هموطنانمان در حادثه ساختمان پلاسکو را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.
نواز شریف در این پیام ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت ایران، تأسف عمیق خود را از جان باختن تعدادی از افراد در حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو تهران اعلام کرد و این حادثه را از طرف دولت و ملت پاکستان به ملت و دولت ایران به عنوان کشور برادر و دوست پاکستان، تسلیت گفت.
همچنین، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، «بینالی ییلدیریم»، نخست‌وزیر و «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه این کشور در پیام‌هایی جداگانه، درگذشت عده‌ای از شهروندان و آتش‌نشانان کشورمان را در حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در تهران، تسلیت گفتند.
«بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، نیز وقوع این حادثه دردناک را به «حسن روحانی»، همتای ایرانی خود و مردم داغدار کشورمان تسلیت گفت.
سفارت فرانسه در تهران نیز با انتشار پیامی توییتری ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان، وقوع این حادثه را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت.
«توبیاس آلوود»، معاون خاورمیانه و آفریقایی وزیر خارجه انگلیس ضمن انتشار پیامی در صفحه توییتر خود، با غم‌انگیز توصیف کردن این حادثه با بازماندگان و خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد.
«نیکولاس هاپتون»، سفیر انگلستان در تهران نیز طی پیامی توییتری با ابراز تاسف از وقوع این سانحه دلخراش با حادثه دیدگان ابراز همدردی کرد.
اداره آتش‌نشانی شهر لندن نیز با انتشار پیامی در صفحه رسمی توییتر خود با ابراز همدردی با خانواده‌ آتش‌نشان‌هایی که در این حادثه به شهادت رسیدند، افزود فکر ما نزد خانواده آتش‌نشان‌ها و همچنین دوستان آتش‌نشانمان است که در این حادثه جان خود را از دست دادند.
«جری گرای» رئیس اداره آتش نشانی شهر «ردینگ» ایالت کالیفرنیای آمریکا نیز طی پیامی در صفحه  توییتر خود شهادت آتش‌نشان‌هایی که برای نجات مردم تلاش می‌کردند را غم‌انگیز توصیف کرد.
آتشنشانان ونزوئلایی نیز با حضور در سفارت کشورمان در کاراکاس، به قهرمانان پلاسکو ادای احترام کردند.
یکی از آتش‌نشانان ونزوئلایی به نمایندگی از آتش‌نشانان این کشور ضمن حضور در سفارت کشورمان در کاراکاس دسته گلی را به شهدای آتش‌نشان ایرانی که در حادثه ساختمان پلاسکو جان خود را از دست دادند، تقدیم کرد.
آتشنشانان ایرلندی نیز در محل خدمت خود در واکنش به حادثه پلاسکو نسبت به ایثار آتش‌نشانان ایرانی در این فاجعه دردناک ادای احترام کردند.
در همین راستا، آتش‌نشانان ترکیه نیز برای ادای احترام به آتش‌نشانان شهید حادثه پلاسکو نماز میت غیابی می‌خوانند.
سازمان آتش‌نشانی شهر کیتو پایتخت اکوادور، نیز طی پیامی که در حساب فیسبوک خود در خصوص شهادت آتش‌نشانان فداکار ایرانی منتشر کرد، با همکاران و خانواده‌های این قهرمانان ابراز همدردی کرد. آتش‌نشانان کیتو در متن پیام خود نوشتند: «همدردی عمیق ما با برادران آتش‌نشان ایرانی که جان خود را در حین انجام وظیفه فدا کردند. بابت از دست دادن آن‌ها بسیار متاسف و متاثریم. #PrayForIran'».
این سازمان همچنین با انتشار عکسی از یکی از صحنه‌های حادثه دلخراش پلاسکو، جمله مشهوری را ذیل عکس منتشر کرد: «آتش‌نشانان هرگز نمی‌میرند، بلکه برای همیشه در قلب کسانی که نجات داده‌اند شعله‌ور می‌مانند».
گفتنی است، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت که پرچم سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران در خارج از کشور امروز همزمان با عزای عمومی به مناسبت حادثه دلخراش پلاسکو، نیمه افراشته خواهد بود.
captcha