ارسال بیش از 500 مقاله به کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی/ تمدید فراخوان تا مهر 96
کد خبر: 3566141
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
‌حجت‌الاسلام مسترحمی خبر داد:

ارسال بیش از 500 مقاله به کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی/ تمدید فراخوان تا مهر 96

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی از ارسال بیش از 500 مقاله به این کنگره و همچنین تمدید زمان برگزاری آن تا مهرماه سال آینده خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعیسی مسترحمی، دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: این همایش قبلا قرار بود به صورت ملی برگزار شود و تا یک‌ماه و نیم گذشته نیز برنامه‌ریزی‌ها در راستای برگزار شدن آن به صورت ملی انجام می‌شد.
وی ادامه داد: اما از یک ماه و نیم گذشته با تصمیم دبیرخانه مقرر شد تا کنگره به صورت بین‌المللی برگزار شود و مراکز خارج از کشور نیز که تمایل به حضور دارند بتوانند شرکت کنند که با استقبال بسیار خوبی از سوی آنان مواجه بودیم.
مسترحمی بیان کرد: کالج‌ها و دانشگاه‌هایی از اندونزی، کانادا و انگلیس همچنین کالج‌های المصطفی در کشورهای مختلف از جمله غنا، افغانستان، پاکستان و ... مقالات متعددی به همایش فرستاده‌اند و هم اکنون بیش از 500 مقاله نیز دریافت شده است.
مسترحمی با اشاره به برگزاری پیش نشست‌های علمی و کرسی‌های نظریه‌پردازی در راستای این کنگره عنوان کرد: تاکنون ده مورد کرسی نظریه‌پردازی در شهرهای مختلف از جمله مشهد، اصفهان و قم برگزار شده و 9 مورد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد همچنین مراکز خارج از کشور نیز برای برگزاری این نشست‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی با توجه به حجم گسترده مقالات ارسالی، لزوم داوری و ارزیابی دقیق آن ها و چاپ مقالات و منشورات مرتبط با کنگره تصریح کرد: با توجه به حجم گسترده کار، دبیرخانه در چند روز گذشته جلسه‌ای تشکیل داد و با تصمیم اعضاء مقرر شد تا زمان برپایی کنگره چند ماه به تعویق بیفتد.
مسترحمی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی پیشین قرار بود کنگره در اردیبهشت ماه سال 96 برگزار شود گفت: با تصمیم جدید زمان آن به مهرماه سال آینده موکول شده است تا هم فرصت بیشتری برای ارسال اثر، داوری آثار و برپایی نشست ها و انجام کارهای مربوط به منشورات انجام شود.
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی افزود: 11 جلد منشورات این کنگره بین‌المللی خواهد شد که پایان نامه‌های مرتبط، مقالات برتر و آثار تولیدی در خصوص روش‌شناسی مباحث قرآن و علوم انسانی جزء این آثار هستند.
تمدید زمان کنگره
وی تاکید کرد: با تصمیم گرفته شده برای تمدید کنگره مقرر شد تا زمان ارسال چکیده آثار نیز تا پایان بهمن ماه تمدید شود و مهلت ارسال اصل آثار نیز تا پایان اسفندماه تمدید شد.
مسترحمی با بیان اینکه سایت کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی و کانال تلگرامی آن نیز فعال است و اخبار کنگره را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد بیان کرد: آثار ارسالی به کنگره به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و اردو است و سایت کنگره نیز به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی فعالیت دارد و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی www.quranolum.com/ مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه محورهای فراخوان شده کنگره تغییری نکرده است اظهار کرد: محورهای کنگره با دقت نظر فراوان و در جلسات متعدد با حضور استادان و کارشناسان طراحی و تدوین شده است.
مسترحمی تصریح کرد: برگزارکننده این کنگره جامعه المصطفی العالمیه(ص) است و نزدیک به ۴۰ نهاد نیز در برپایی این کنگره همکاری خواهند داشت که حوزه علمیه و معاونت بین‌الملل حوزه، دانشگاه قم، دانشگاه علوم و معارف قرآن، موسسه دارالحدیث، مجتمع عالی فقه، موسسه بنت الهدی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و ... از جمله این نهادها محسوب می‌شوند.
دبیر اجرایی کنگره با اشاره به محورهای ۱۳ گانه این کنگره اظهار کرد: مرجعیت علمی قرآن در حوزه علوم انسانی، قرآن و مبانی علوم انسانی، نقش قرآن در جهت دهی به روش های علوم انسانی، قرآن و اهداف علوم انسانی از جمله این محورها هستند.
مسترحمی بیان کرد: قرآن و روش‌شناسی مطالعات میان رشته‌ای علوم انسانی، نظریه‌پردازی علمی قرآن در علوم انسانی، اعجاز علمی قرآن در علوم انسانی، نقش قرآن در علوم انسانی تمدن اسلامی، جریان‌شناسی مطالعات قرآن و علوم انسانی از دیگر محورهای کلی این کنگره هستند.
دبیر اجرایی عنوان کرد: رابطه قرآن و علوم انسانی از منظر اندیشمندان معاصر، رابطه قرآن و علوم انسانی از منظر مستشرقان، آسیب‌ها، چالش‌ها و شبهات رابطه قرآن و علوم انسانی و احادیث اهل‌بیت(ع) و علوم انسانی دیگر محورهای کلی تشکیل‌دهنده این کنگره هستند.
مسترحمی با اشاره به برپایی چندین نشست علمی و کرسی نظریه‌پردازی در مورد این کنگره اظهار کرد: امشب 5 بهمن ماه نیز کرسی نظریه پردازی با حضور جمعی از استادان برجسته علوم قرآنی در مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، دبیر علمی کنگره به ارایه نظریه خود می‌پردازد و ناقدان آن را نقد خواهند کرد.
مسترحمی همچنین از برپایی کارگاه روش مقاله‌نویسی با تاکید بر مطالعات میان رشته‌ای قرآن و علوم انسانی خبر داد و افزود: این کارگاه با حضور 120 نفر در هفته گذشته برگزار شد و فایل صوتی و نوشتاری آن نیز از طریق کانال تلگرامی این کنگره به نشانی https://telegram.me/quranolum قابل دسترسی است.   
captcha