بررسی «میراث تمدنی و فرهنگی ایران و جهان مالایی» در کوالالامپور
کد خبر: 3567410
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

بررسی «میراث تمدنی و فرهنگی ایران و جهان مالایی» در کوالالامپور

گروه بین‌الملل: کنفرانس «میراث تمدنی و فرهنگی ایران و جهان مالایی» با همکاری ایران و دانشگاه‌های مالزی و سنگاپور و یک مؤسسه مطالعاتی در کوالالامپور برگزار می‌شود.

بررسی «میراث تمدنی و فرهنگی ایران و جهان مالایی» در کوالالامپور
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از تارنمای مرکز مطالعاتی، علمی و پژوهشی غرب و شرق آسیا، این کنفرانس روزهای 23 و 24 بهمن‌ماه جاری به منظور بررسی روابط تاریخی و در حال حاضر فرهنگی ایران و جهان مالایی و کشورهای جنوب شرق آسیا و بررسی چشم‌انداز فرصت‌های آینده و تعاملات فرهنگی ـ مذهبی ایران و کشورهای منطقه برگزار می‌شود.
نگاهی به تعاملات اندیشمندان و متفکران اجتماعی و فلاسفه ایران و جنوب شرق آسیا، تعاملات آکادمیک ایران و جهان مالایی در گذشته و حال، نفوذ زبان فارسی در ادبیات و ترجمه جنوب شرق آسیا و جهان مالایی، نقش ایران در معرفی و ترویج عرفان و تصوف در این منطقه آسیا به‌ویژه در مالزی و تفاوت‌ها و شباهت‌ها در تصوف ایران و جنوب شرق آسیا به‌ویژه جهان مالایی از دیگر محورهایی است که در این کنفرانس مقالاتی در آن ارائه می‌شود.
این کنفرانس با مشارکت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه مالایا مالزی و مؤسسه مطالعاتی و پژوهشی «آسیای ما ASIAWE» برگزار خواهد شد.
ششمین منطقه فرهنگی اسلام، در جهان مالایی در جنوب شرق آسیا واقع است. نقش فرهنگ ایرانی در گسترش فرهنگ اسلامی در حوزه آسیای میانه و شبه قاره هند و شرق آسیا از چین گرفته تا مالزی و اندونزی واضح و روشن است.
مردمان این منطقه را بازرگانان عرب و صوفیان هندی و تجار ایرانی از قرن سیزدهم میلادی با اسلام آشنا کردند. این حوزه فرهنگ اسلامی شامل اندونزی، مالزی، برونئی و اقلیت‌هایی در جنوب تایلند و فیلیپین می‌شود که با زبان مالایی و جاوه‌ای سخن می‌گویند و بیش از 250 میلیون جمعیت مسلمان را شامل می‌شود.
نفوذ ایرانیان حتی در لغات زبان‌های مالایی (که زبان رایج مسلمانان مجمع ‎الجزایر اندونزی و مالایا است) و تایلندی (از قرن 16 و زمان آیوتایا به این طرف) قابل تشخیص است.

captcha