آسیب‌شناسی و اولویت بندی منکرات
کد خبر: 3570133
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
روزبهانی تصریح کرد:

آسیب‌شناسی و اولویت بندی منکرات

گروه جامعه: دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران با تأکید بر اینکه امروز موضوع امر به معروف و نهی از منکر به موضوع حجاب به ویژه برای بانوان محدود شده است اظهار کرد: شوراهای مختلف امر به معروف را موظف به آسیب شناسی و اولویت بندی منکرات کردیم.

احمد روزبهانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به اقدامات صورت گرفته از سوی این ستاد در سال جاری اشاره و عنوان کرد: فعالیت‌های ما اجرایی و قابل مشاهده در فضای جامعه به صورت عینی نیست اما هماهنگی سازمان‌ها، نهادها، اتحادیه‌ها، مساجد و هیئت‌ها را بر عهده داریم.

وی اطلاع رسانی صحیح به عموم مردم برای نحوه امر به معروف و نهی از منکر تأثیرگذار و بجا را با استفاده از برپایی کارگاه‌های آموزشی را از جمله فعالیت‌های این ستاد خواند و گفت: برای عموم مردم کارگاه‌های آموزشی برپا می‌کنیم تا به جای امر به معروف‌های متعدد بی‌اثر، چند برخورد محدود اما تأثیرگذار داشته باشند.  

وی ادامه داد: در شهرستان‌های تهران پیش از این نیز ستادهایی تأسیس شده بود اما در حال حاضر در چهارچوب قانون در همه شهرستان‌ها ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر بر عهده امام جمعه است.

روزبهانی به تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در ادارات و سازمان‌ها، اتحادیه‌ها، اصناف، مساجد، هیئت‌ها و ... اشاره و عنوان کرد: رئیس این شورا رئیس سازمان مربوطه است. به عنوان مثال در ادارات گروه‌هایی با عنوان یاوران به معروف و ناهیان از منکر با حضور داوطلبانه افراد تشکیل شده است و ستاد اقدام به ارائه آموزش‌های مرتبط با نیاز موجود کرده است. این آمران و ناهیان هم تذکراتی را برای متصدیان و کارمندان و هم برای ارباب رجوع خواهند داشت تا افراد با حقوق و وظایف خود آشنایی بیشتری پیدا کنند.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک واجب شرعی است اما نیاز به آموزش دارد، گفت: 138 اتحادیه زیر مجموعه اصناف به فعالیت می‌پردازند. بیش از 85 درصد شوراهای امر به معروف این اتحادیه‌ها تشکیل شده است.

 وی به تشکیل شوراهای امر به معروف در مساجد اشاره و عنوان کرد: امام جماعت هر مسجدی رئیس شورا محسوب می‌شود. شوراها نیز مبادرت به تشکیل گروه‌های طلایه‌داران کردند و سرلوحه خود را آموزش قرار دادند. در این راستا کارگاه‌های آموزش مربی ویژه افراد تحصیل کرده نیز برگزار شد. همچنین برای عموم مردم نیز آموزش‌هایی در مساجد ارائه شد اما آموز‌ش‌های ارائه شده برای گروه‌های طلایه‌داران ویژه و گزینش شده بوده است.

برخی رفتارها مصداق جرم هستند

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران با توجه به اینکه برخورد طلایه داران در مواجه با هر منکری لسانی و کاملا محترمانه است گفت: شرح وظایف نیروی انتظامی متفاوت است و برخی رفتارها مصداق جرم هستند و برخورد قاطع تری را می‌طلبد اما رفتار طلایه داران، یادآوران و یاوران همواره در قالب تذکرات شفاهی نرم و منطقی است.

آسیب‌شناسی و اولویت بندی منکرات

روزبهانی با تأکید بر اینکه امروز موضوع امر به معروف و نهی از منکر به موضوع حجاب به ویژه برای بانوان محدود شده است اظهار کرد: شوراهای مختلف امر به معروف را موظف به آسیب‌شناسی و اولویت بندی منکرات کردیم چرا که شاید در برخی مناطق حجاب اولویت محسوب نشود بلکه مشکلات عمده تری وجود داشته باشد.

وی به بررسی و رصد میزان عملیاتی شدن شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌ها اشاره و عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که پیش روی خواهیم داشت بررسی میزان عملیاتی شدن شیوه نامه‌ها است چرا که تا زمانی که این مصوبات عملیاتی نشوند نمی‌توانند منشأ اثر باشند. این گزارش‌ها به محضر مقام معظم رهبری نیز اعطا می‌شود تا از رهنمودهای ایشان نیز بهره‌مند شویم.

 غیر از اجرای وظایف درخواست دیگری از ارگان‌ها نداریم

روزبهانی با تأکید بر اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر از هیچ ارگانی خارج از وظیفه آنان درخواستی ندارد، تصریح کرد: تمام مواردی که از ادارات و یا اصناف خواسته می‌شود مطابق با شرح وظایفشان است و عمل اضافه‌تری به آنان تحمیل نشده است بلکه اجرای قانون از آنان تقاضا می‌شود. دغدغه این شورا اجرای قانون است.

وی با بیان اینکه در رأس ستاد امر به معروف وزرا، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان صدا و سیما و بسیج حضور دارند اظهار کرد: امیدواریم با حضور این افراد شاهد اجرایی شدن مصوبات با جدیت بیشتری باشیم.

روزبهانی به عملکرد صدا و سیما اشاره و عنوان کرد: از دریچه تلویزیون بعضا فیلم‌ها و سریال‌هایی نمایش داده می‌شود که دارای برجستگی‌های اخلاقی و یا مروج رذایل اخلاقی هستند. در این راستا باید برنامه‌های مثبت مورد تقدیر و تشکر قرار گیرند و موارد منفی نیز با انتقاد سازنده روبرو شوند.

امر به معروف برای رعایت حقوق شهروندی

وی امر به معروف را یکی از بهترین راهکارها برای رعایت حقوق شهروندی برشمرد و گفت: هر چه میزان اجرای این حکم الهی از گستردگی بیشتری برخوردار شود، حقوق شهروندی تک تک افراد جامعه به نحو محترمانه‌تری رعایت می‌شود. امر به معروف و نهی از منکر فراتر از قانون است و رفتارهای جزئی افراد در جامعه را نیز شامل می‌شود.

روزبهانی با تأکید بر اینکه انتقادها باید با زبانی شیوه و منطقی بیان شود اما تشویق‌ها از گستردگی و جذابیت بیشتری برخوردار باشد اظهار کرد: همگان باید بدانند که کار خوب در همین دنیا نیز بدون پاداش و اجر نخواهد ماند.


captcha