ابراز نگرانی؛ سهم فرانسه از اوضاع ناگوار روهینگیایی‌ها
کد خبر: 3572072
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱

ابراز نگرانی؛ سهم فرانسه از اوضاع ناگوار روهینگیایی‌ها

گروه بین‌الملل: در حالی که اقلیت مسلمان روهینگیا در وضعیت بسیار دشوار و ناگواری قرار دارند، فرانسه نیز همچون آمریکا و بسیاری از کشورهای تأثیرگذار اروپایی تنها به ابراز نگرانی بسنده کرده و هیچ تحرک جدی برای حل بحران روهینگیایی‌ها انجام نداده است.

ابراز نگرانی؛ سهم فرانسه نسبت به اوضاع ناگوار مسلمانان روهینگیا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آراکان، در پی انتشار گزارش ﻛﻤﻴﺴﺎﺭﻳﺎﻱ ﻋﺎﻟﻲ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ مبنی بر کشتار زنان، کودکان و نوزدان از سوی نیروهای امنیتی میانمار، وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای نسبت به نقض گسترده حقوق مسلمانان روهینگیا ابراز نگرانی کرد.
در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به نقض جدی حقوق اساسی اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت آراکان(راخین) اشاره دارد و خشونت سیستماتیک دولت میانمار تاکنون ده‌ها هزار نفر را به مجبور به فرار از این کشور به بنگلادش کرده است.
وزارت خارجه فرانسه در ادامه از دولت میانمار خواست که سریعا به این خشونت‌ها پایان دهد و در رسیدن کمک‌های بشردوستانه به روهینگیایی‌ها کارشکنی نکند.
در بیانیه وزارت خارجه فرانسه همچنین، بر ضرورت معرفی عاملان این اقدامات خشونت‌آمیز به دستگاه قضا تأکید شده است.
در حالی که اقلیت مسلمان روهینگیا از اکتبر 2016 در معرض حملات وحشیانه ارتش میانمار قرار دارند، اما دولت‌های مدعی حقوق بشر از جمله فرانسه تاکنون اقداماتی جدی برای پایان‌دادن به بحران روهینگیایی‌ها انجام نداده‌ و تنها به صدور بیانیه بسنده کرده‌اند.
یادآور می‌شود، ﻛﻤﻴﺴﺎﺭیاری عالی ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ، روز جمعه، 15 بهمن‌ماه، با انتشار گزارشی اعلام کرد: نیروهای امنیتی میانمار از ماه اکتبر سال 2016 میلادی با آغاز حملاتی که احتمال دارد جنایت علیه بشریت و پاکسازی قومی باشد، مرتکب قتل عام و تجاوز گروهی به مسلمانان روهینگیا شده‌‌اند.
در این گزارش آمده است: شاهدان عینی شهادت داده‌اند که نیروهای امنیتی میانمار نوزادان، بچه‌ها، زنان و سالمندان را کشته و به سمت افراد در حال فرار آتش گشوده‌اند. روستاها را سوزانده و اقدام به بازداشت گسترده و خشونت جنسی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا کرده و مواد و منابع غذایی را به صورت عمد از بین برده‌اند.
اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت آراکان(راخین) از ۱۸ مهرماه سال جاری و در پی حمله افراد مسلح به چند مقر پلیس در این ایالت و کشته‌شدن ۹ نیروی پلیس، شاهد حملات وحشیانه و غیرانسانی از سوی نیروهای ارتش میانمار و شبه‌نظامیان بودایی است، به‌طوری‌که این اقدامات وحشیانه تاکنون منجر به کشته‌شدن صدها مسلمان و بازداشت آن‌ها شده و براساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی تاکنون هزاران نفر نیز به بنگلادش فرار کرده‌اند.
captcha