واگذاری طرح تربیت حافظان قرآن به مرکز امور قرآنی اوقاف/ شرکت 30 هزار مددجو زندان‌های سراسر کشور
کد خبر: 3573965
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
شرفخانی در پاسخ به خبرنگار ایکنا بیان کرد:

واگذاری طرح تربیت حافظان قرآن به مرکز امور قرآنی اوقاف/ شرکت 30 هزار مددجو زندان‌های سراسر کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف در نشست خبری طرح ملی تربیت حافظان قرآن اظهار کرد: طبق سند جامع فعالیت‌های قرآنی سازمان و قرارگیری تمام این امور زیر نظر مرکز امور قرآنی از سال آینده، اجرای این طرح به این مرکز منتقل می‌شود و مرکز امور قرآنی این کار را ادامه می‌دهد.

حجت الاسلام شرفخانی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری مرحله پنجم آزمون سراسری طرح تربیت حافظان قرآن کریم امروز 25 بهمن‌ماه با حضور حجج اسلام شرفخانی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و سیدمحمدکاظم موسوی‌متقی، دبیر ستاد طرح تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف در ساختمان مهر این سازمان برگزار شد.

شرفخانی در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به گزارشی از بزرگترین رویداد حفظ قرآن کریم پرداخت.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اظهار کرد: در همین راستا، سازمان اوقاف از سال 91 متعهد شد که طی برنامه چهارساله تربیت یک میلیون حافظ قرآن را در ابعاد مختلف؛ اعم از حفظ موضوعی، ترتیبی، شامل حفظ دو، سه و سایر اجزا قرآن کریم تا حفظ کل را در دستور کارش قرار داد.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف ادامه داد: بر همین اساس طی برنامه چهارساله در کل کشور طرح ملی حفظ قرآن در آستان امامزادگان و بقاع متبرکه، مساجد، حسینیه‌ها و موسسات فرهنگی ـ قرآنی شکل گرفت که علاقه‌مندان بسیاری در این طرح ثبت نام کردند که تعداد آنها قابل توجه است و بیش از یک میلیون نفر است.

نگاه تکلیف‌مدارانه و دور از شعار

وی با اشاره به تعداد ثبت‌نام‌کنندگان این طرح طی چهار دوره برگزاری اظهار کرد: در سال 91 تعداد 250 هزار نفر در سال 92 تعداد 297 هزار نفر در سال 93 تعداد 317 هزار نفر و در سال 94، 359 هزار نفر در مجموع این چهارسال در این طرح ثبت نام کردند.

شرفخانی با اشاره به حضور گسترده حافظان قرآن طی چهارسال اخیر برگزاری این آزمون عنوان کرد: این افراد در رشته‌های مختلف حفظ قرآن، شرکت کرده‌اند که قطعا برای رسیدن به تدبیر مقام معظم رهبری نیازمند برنامه‌ریزی جهادی در سازمان بودیم. سازمان برای اجرای این طرح بودجه‌ای از منابع دولتی دریافت نکرده است و فقط در یک سال از منشور توسعه فرهنگ قرآنی، حدود دو میلیارد بودجه دریافت کرده است، اما چون نگاه محوری سازمان نگاه تکلیف‌مدارانه و جهادی است و دنبال شعار نیست، بلکه به دنبال اجرایی کردن فرمایش مقام معظم رهبری بودیم.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود این سازمان اضافه کرد: استفاده از ظرفیت آستان امامزادگان و بقاع متبرکه و مساجد، حسینیه‌ها و موسسات فعال برای برپایی کلاس‌ها از جمله این موارد است، همچنین استفاده از فضای مجازی برای آموزش غیر حضوری علاقه‌مندان در دستور کار قرار گرفت.

ایکنا شرفخانی

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز آموزش حفظ مجازی قرآن در شهر مقدس قم عنوان کرد: این مرکز دارای 15 شعبه در کل کشور است که حدود 38 هزار داوطلب را تحت آموزش غیر حضوری قرار داده است که آزمون سراسری این طرح برای کاربران این مرکز از 23 آغاز و تا 28 بهمن ماه ادامه دارد که آزمون کتبی آنها به صورت آنلاین از طریق سایت این مرکز انجام می‌شود.

وی با اشاره به دومین اقدامی که در این راستا انجام شده است گفت: یکی از خلاءهای طرح‌های حفظ قرآن کشور، نبود مربی حفظ قرآن است که این سازمان این موضوع را با اجرای طرح تربیت معلم قرآن در دستور کار قرار داده است؛ چرا که محور حفظ قرآن مربی آن است که در این راستا مرکز تربیت مربی حفظ قرآن در استان قم راه‌اندازی شد.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف تصریح کرد: مرکز تربیت مربی حفظ قرآن سازمان اوقاف، تاکنون 202 دوره مربیگری حفظ قرآن برپا کرده است که از این تعداد 183 دوره مقدماتی و 19 دوره تکمیلی است که بیش از 7 هزار نفر در دوره تربیت مربی حائز رتبه شدند و توانستند مدرک تربیت مربی حفظ قرآن را دریافت کنند.

گزارش ایکنا حاکی است، شرفخانی تاکید کرد: مرکز ملی تربیت مربی سازمان اوقاف که مستقر در قم است، بالاترین مرکز ملی در سطح کشور است که طرح تربیت مربی حفظ قرآن را اجرایی می‌کند.

وی با اشاره به بهره‌مندی از ظرفیت‌های موسسات فعال و پویا در کل کشور که در دستور کار سازمان اوقاف قرار گرفته است عنوان کرد: آغاز این امر با استفاده از ظرفیت و توانایی موسسه فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان انجام گرفت این موسسه دارای مدارس شبانه‌روزی حفظ یک‌ساله قرآن است که مجموعه سازمان حمایت‌های خوبی از آنها داشته است، چنانچه طرح تابستانی رحله را در این موسسه با همکاری سازمان برپا کردیم که طی این طرح در دو ماه تابستان حافظ و تا چهار جزء قرآن تربیت می‌شوند.

جزئیاتی از طرح رحله

شرفخانی عنوان کرد: طی اجرایی شدن طرح تابستانی رحله در سال گذشته 1200 نفر حافظ اجزای دو تا چهار جز و طی تابستان امسال 2800 نفر در این طرح، موفق به حفظ دو تا چهار جز شدند که از این تعداد افرادی علاقه‌مند به حضور در دوره حفظ یک‌ساله و ادامه راه حفظشان هستند که به مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن بیت‌الاحزان رهنمون می‌شوند.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف عنوان کرد: تفاوت موسسه بیت‌الاحزان با سایر موسسات قرآنی کشور فعالیتشان در عرصه حفظ قرآن است به نحوی که این موسسه علاوه بر حفظ واژگان قرآن بر حفظ مفاهیم و همچنین تفسیر قرآن تاکید دارد و آن را در دستور کارش قرار داده است.

وی بیان کرد: نکته دیگر در بحث حفظ قرآن استفاده از ظرفیت‌ موسسات و مراکزی است که از آنها غافل هستیم در این راستا از ظرفیت‌ زندان‌ها بهره گرفته‌ایم، چنانچه تفاهم‌نامه‌ای با مجموعه سازمان امور زندان داشته‌ایم و مربیان حفظ قرآن را برای آنها اعزام کردیم و کلاس‌های حفظ قرآن در زندان‌ها برپا شده است که این امر موجب تغییر فضای بسیاری از زندان‌ها شده است.

وی با اشاره به حضور 30 هزار نفر از زندان‌های سراسر کشور در آزمون پنجمین دوره طرح تربیت حافظان قرآن کریم عنوان کرد: زندانیان نیز همزمان با سایر شرکت‌کنندگان این طرح در 28 بهمن ماه به صورت همزمان در این آزمون حضور پیدا می‌کنند. سال گذشته نیز تعدادی از زندانیان در این آزمون حضور داشتند و به سوالات مشابه که در سراسر کشور انجام گرفت، پاسخ دادند.
شرفخانی ادامه داد: یکی از اقدام‌های سازمان امور زندان‌ها که در زمینه حفظ قرآن مثمرثمر بوده است در نظر گرفتن تشویق‌هایی برای زندانیانی که در عرصه حفظ قرآن گام می‌نهند تا از سوی فضای زندان‌ها تغییر کند و از جهت دیگر تعداد بیشتری از زندانیان به سمت حفظ قرآن گرایش پیدا کنند.

مرحله پنجم آزمون سراسری طرح تربیت حافظان قرآن تشریح شد

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف عنوان کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌های نیز با دانشگاه پیام نور و دانشکده علوم قرآنی سازمان اوقاف داریم تا بتوانیم بحث حفظ قرآن را گسترش دهیم.

وی با اشاره به برنامه پنج ساله قرآنی سازمان اضافه کرد: در برنامه پنج‌ساله قرآنی سازمان از امسال اجرایی شده است تربیت یک میلیون و پانصد هزار نفر حافظ قرآن در دستور کار قرار گرفته است که در سال 95 ، 398 هزار نفر در بحث حفظ قرآن ثبت نام کرده‌اند.

شرفخانی با اشاره به اینکه در مجموع 5 سال اجرایی شدن آزمون سراسری طرح تربیت حافظان قرآن در کل کشور یک میلیون و 658 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند اضافه کرد: این آزمون یک نمایش و مانور عظیم در حوزه حفظ قرآن است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور نداشته‌ایم.

وی با اشاره به دو مرحله‌ای بودن آزمون سراسری حفظ قرآن گفت: بخش شفاهی این آزمون از 16 تا 27 بهمن ماه در کل کشور در کلاس‌ها برپا می‌شود و آزمون کتبی آن به صورت سراسری 28 بهمن ماه در آستان امامزادگان و بقاع متبرکه اجرایی می‌شود. افرادی که در مجموع آزمون شفاهی و کتبی امتیاز بالای 70 را دریافت کنند برای آنها گواهینامه صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما این بود که مانور و حرکت عظیم قرآنی در عرصه حفظ در کشور شکل دهیم عنوان کرد: لذا این طرح را به صورت کنکوری و همزمان در سراسر کشور برگزار کردیم.

شرفخانی اشاره کرد: پیش بینی می‌کنیم در این مرحله از طرح ملی تربیت حافظان قرآن حدود 400 هزار نفر شرکت کنند. این آزمون در هشت رشته حفظ ترتیبی شامل اجزای (30 و 1)، (30 و 1 و2)، 5 جز، 15 جزء، 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل و سه رشته حفظ موضوعی شامل 150 موضوع، 300 موضوع و 120 موضوع حضور دارند. این آزمون در 360 شهرستان و 580 حوزه آزمونی برگزار می‌شود که سوالات این آزمون به صورت تستی و در حدود 40 سوال است که به حائزین حد نصاب گواهینامه و کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به قید قرعه داده می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا در خصوص میزان همکاری و مشارکت سازمان با سایر مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: مؤسساتی هستند که با آنها وارد مذاکره شده‌اند، چنانکه تفاهم‌نامه و حمایت‌هایی به صورت مشارکتی در مرکز استان‌ها داشتیم.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص افرادی که هنوز موفق به دریافت کارت ورود به جلسه نشده‌اند، عنوان کرد: در برخی از استا‌ن‌ها به صورت اینترنتی کارت ورود به جلسه توزیع شده است، اما افرادی که موفق به دریافت کارت نشده‌اند، می‌توانند با مراجعه به محل آزمون کار‌ت‌های ورودشان را دریافت کنند.

گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.

captcha