پنجمین آزمون سراسری تربیت حافظان قرآن برگزار شد
کد خبر: 3575121
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
با حضور 398 هزار نفر در سراسر کشور؛

پنجمین آزمون سراسری تربیت حافظان قرآن برگزار شد

گروه مسابقات: پنجمین آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز، 28 بهمن‌ماه‌ با حضور 398 هزار نفر به‌صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم افتتاحیه مرحله پنجم آزمون سراسری طرح تربیت حافظان قرآن کریم، صبح امروز، 28 بهمن‌ماه در آستان مقدس امامزاده حسن(ع) با حضور 398 هزار نفر به صورت همزمان در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار شد.
این مراسم که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد، با حضور حجج‌اسلام محمدزاده، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران و محمد لباس‌دوخت، معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران، سرزعیم، مدیریت آستان امامزاده حسن(ع) و متسابقان آقا و بانو همراه بود.

ثبت نام اولیه 72 هزار تهرانی در این طرح ملی
طی این مراسم امیرعلی یادگاری، قاری و مؤذن ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و در ادامه حجت‌الاسلام محمدزاده، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران ضمن بیان تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س)، گفت: خوشحالیم که این آزمون در ایام نزدیک به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه انقلاب ما، انقلاب فرهنگی بوده است، عنوان کرد: لذا طرح تربیت حافظان قرآن کریم نیز با نگاه ترویجی و توسعه و تبلیغی فرهنگ قرآنی و آموزش علوم قرآنی طی پنج دوره برپا شد.
محمزاده با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، بیان کرد: پنجمین آزمون طرح تربیت حافظ قرآن کریم در استان تهران در 225حوزه برگزار شد.
مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران ادامه داد: شرکت‌کنندگان طی ثبت‌نام اولیه از استان تهران حدود 72 هزار نفر بوده است که امروز در حوزه‌های آزمونی که بیان شده است 45 هزار نفر حضور پیدا کردند و این آزمون برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه کلاس‌های این طرح از ابتدای امسال با حضور 350 مربی قرآن برپا شد، بیان کرد: این دوره‌ها در بقاع متبرکه و مؤسسات قرآنی و دارالقرآن‌ها تشکیل شد و از افرادی که ما را در برپایی هرچه بهتر این طرح یاری رساندن تشکر می‌کنم.

روند روبه رشد متقاضیان تهرانی در پنجمین مرحله آزمون
محمدزاده با اشاره به اینکه طی سال گذشته حدود 60 هزار نفر در ثبت‌نام اولیه حضور داشتند، گفت: مقایسه این آمار با تعداد امسال نشان دهنده روند رو به رشد متقضیان بوده است.
براساس گزارش ایکنا طی این آزمون نیز حجت‌الاسلام سرزعیم، مدیر آستان مقدس امامزاده حسن(ع) به بیان نکاتی پیرامون آزمون پرداخت و با اشاره به اینکه این آستان مقدس پذیرای بیش از 600 داوطلب در رده‌های سنی دختران و پسران و بانوان و آقایان هست، اظهار کرد: این آزمون تحت اشراف سازمان اوقاف و امور خیریه همزمان با سراسر کشور برپا شد.
سرزعیم با اشاره به استقبال گسترده‌ای که از این آزمون در این آستان مقدس شده است، عنوان کرد: این متقاضیان در 11 رشته چون رشته‌های حفظ ترتیبی شامل جزء 30، جزء 30 و یک، جزء 30، یک و دو و همچنین 5، 10، 15 و 20 جزء و حفظ کل و همچنین در رشته حفظ موضوعی شامل 120، 150 و 300 موضوع باهم به رقابت پرداختند.
وی در خصوص تأخیری که در زمان برپایی آزمون انجام گرفت، گفت: این تأخیر به دلیل در راه ماندن تعدادی از متقاضیان که از دانش‌آموزان مدارس بودند، بود به همین دلیل آزمون با کمی تأخیر برگزار شد.

رقابت بیش از 600 نفر در آزمون امامزاده حسن(ع)
در ادامه برپایی این آزمون حجت‌الاسلام محمد لباس‌دوخت، معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران در گفت‌وگو با ایکنا درباره پنجمین دوره طرح تربیت حافظان قرآن کریم درآستان امامزاده حسن(ع)، اظهار کرد: طی سال جاری پنج هزار و 500 داوطلب در غرب تهران داوطلب حضور در این آزمون شدند.
وی با اشاره به اینکه امروز بیش از 600 نفر متقاضی در حال رقابت در این آزمون هستند، عنوان کرد: الحمدالله توانسته‌ایم با بکارگیری معلمان زبده قرآنی به ویژه در رشته حفظ قرآن این مهم را محقق کنیم.
لباس‌دوخت بیان کرد: مرحله شفاهی این آزمون طی بازه زمانی مشخص شده از سوی سازمان اوقاف در کلاس‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و آزمون کتبی آن نیز امروز در حال برپایی است و به متقاضیانی که در مجموع دو آزمون معدل بالا 70 درصد را کسب کنند به آنها گواهینامه اعطا می‌شود و در قرعه‌کشی کمک هزینه سفر به حج عمره، عتبات عالیات و مشهد مقدس شرکت داده می‌شوند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تدابیری برای حضور این تعداد افراد در آستان در نظر گرفته شده بود؟ گفت: بله پیش‌بینی لازم انجام شد بطوری که در نزدیکی این امامزاده، امامزاده علی‌بن حمزه(ع) معروف به امامزاده معصوم(ع) را داریم که در صورتی که امامزاده حسن(ع) نتوانستیم پاسخگوی حجم متقاضیان باشیم آنها را به آن مکان منتقل می‌کنیم.

رقابت فشرده در رشته حفظ جزء سی‌ام قرآن
از حاشیه‌های برپایی این دوره از آزمون می‌توان به حضور حداکثری و پیشتازی بانوان و دختران نسبت به آقایان و پسران اشاره کرد. همچنین رشته حفظ جزء 30 نیز از جمله رشته‌های پرمخاطبی بود که با شرکت‌کنندگان انبوه و رقابت تعداد زیادی از حافظان علاقه‌مند همراه بود. این رقابت‌ها در دوسالن مجاور آستان امامزاده به تفکیک در بخش دانش‌آموزان و بزرگسالان برگزار شد.
هر کدام از حافظان قرآن شرکت‌کننده در این آزمون از طرقی با طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف آشنا شده بودند و برخی نیز به دلیل حضور چندمین بار در این آزمون با آن آشنایی داشتند و پیگیر موعد نام نویسی و اعلام زمان آزمون بودند. زهرا معصومی که برای سومین دوره متوالیست در این آزمون شرکت‌می‌کند، می‌گوید: امسال در رشته حفظ کل حضور پیدا کرده‌ام. در دوره‌های گذشته در رشته‌های حفظ 10 و 20 جزء حضور پیدا کردم که توانستم حد نصاب لازم را که بالای 70 بوده است را هم کسب کنم.
وی درباره نحوه آشنایی با این طرح، ادامه می‌دهد: در کلاس‌های قرآن امامزاده حضور داشتم که از این طریق به ما اطلاع‌رسانی کردند.
در ادامه میرکریمی، از دیگر متقاضیان این آزمون می‌گوید: در رشته حفظ پنج جزء و به منظور محک میزان محفوظاتش و همچنین تسلطش بر آنها در این آزمون شرکت کرده‌ است.
وی با اشاره به اینکه سومین بار است در این آزمون حضور پیدا می‌کند، بیان می‌کند: از طریق پایگاه بسیج محله‌مان با این طرح آشنا شدم و سطح آزمون طی این چند باری که شرکت کردم خوب بوده است.

همراهی فرزندان با والدین برای حضور در این آزمون
یکی دیگر از بانوان که حافظ حدود سه جزء و نیم از قرآن کریم است به اتفاق دخترش، در رشته سه جزء در این آزمون حضور پیدا کرده که از طریق کلاس‌های قرآنی که در امامزاده حسن(ع) حضور داشته با این دوره‌ها آشنا شده است.
داریوش نصیری که در رشته حفظ پنج جزء در این آزمون شرکت‌ کرده است، می‌گوید: اطلاع‌رسانی این طرح خوب بود به گونه‌ای که من از طریق رسانه عمومی با این طرح آشنا شدم.
وی در خصوص سطح آزمون با وجود اینکه سه دوره قبل نیز در آن حضور پیدا کرده، اظهار می‌کند: طی این آزمون بر روی حفظ بیشتر تأکید می‌شود و به مفاهیم قرآن کمتر بها داده می‌شود و حال انکه بهتر است سؤالاتی نیز از مفاهیم قرآن نیز مطرح شود.
حجت‌الله ستوده منش که یکی دیگر از آقایان شرکت‌کننده در این آزمون است که از طریق فرزند پسرش و با همراهی او که در کلاس‌های دارالقران محله‌شان شرکت دارد با آزمون اوقاف اشنا شده است، می‌گوید: برای نخستین بارست که در آزمون حفظ قرآن و ان هم رشته حفظ جزء 30 شرکت دارم.

حضور گسترده دانش‌آموزان
وی از مسئولان قرآنی کشور می‌خواهد که سعی کنند دارالقرآن‌ها را در تمام مناطق شهر تهران گسترش دهند تا بتوانند با نام نویسی فرزندانشان در دوره‌های قرآنی آنها را بیشتر با آموزه‌ها و تعالیم قرآن آشنا کنند.
از دیگر حاشیه‌های این آزمون حضور پررنگ دانش‌آموزان دختر از مقاطع سوم تا ششم مدرسه دور دوم ابتدایی دخترانه حجاب منطقه  12 با حضور بیش از 40 دانش‌آموز، مدرسه فاطمیه اسلامی با حضور بیش از 36 دانش‌آموز و... اقلیت دانش‌آموزان پسر از پایه چهارم دور دوم ابتدایی مدرسه شهید فیروزیان و ... بودند که از طریق معلم قرآنشان و یا از طریق پایگاه بسیج مسجد محله‌شان در رشته حفظ جزء سی‌ام  قرآن کریم در این آزمون حضور پیدا کرده‌اند.

دانش‌آموزان به سمت حفظ قرآن گرایش پیدا کنند
محمدصادق نجاتی که ازدانش‌آموزان پایه چهارم مدرسه شهید فیروزیان است در رشته حفظ جزء سی قرآن حضور داشت می‌گوید: برای نخستین بار است در این آزمون شرکت دارد و از بچه‌های هم سن و سالانم می‌خواهم که به سمت حفظ قرآن بیایند چون که حفظ قرآن موجب پیشرفت آنها در درس‌هایشان می‌شوند.

به حضور پرشور هم سن و سالانم در این آزمون افتخار می‌کنم
نرگس یامی نیز از دانش‌آموزان مدرسه فاطمیه اسلامی است که برای اولین بار در حفظ جزء 30 قرآن شرکت کرده است، بیان می‌کند: وقتی می‌بینم که دوستان هم سن و سالانم برای شرکت در این آزمون انقدر پرشور حضور پیدا کرده‌اند به خودمون افتخار می‌کنم.
یادآور می‌شود، این آزمون، صبح امروز، 28 بهمن‌ماه، به صورت تستی و سه گزینه‌ای شامل ۴۰ سؤال در دو رشته حفظ ترتیبی و حفظ موضوعی قرآن با حضور ۳۰۰ هزار نفر در 360 شهرستان و 580 حوزه امتحانی کشور اعم از آستان امامزاده‌ها، بقاع متبرکه، حسینیه‌ها، مؤسسات و برخی از مکان‌ها که از قبل هماهنگ شده‌ است، به صورت متمرکز برپا شد.

captcha