پایان مرمت مصحف «سیده نفیسه» در مصر
کد خبر: 3576697
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲

پایان مرمت مصحف «سیده نفیسه» در مصر

گروه بین‌الملل: رئیس شورای اداری مرکز کتب و اسناد ملی مصر از پایان مرمت نسخه قرآن تاریخی «سیده نفیسه» در این کشور خبر داد.

پایان مرمت مصحف «سیده نفیسه» در مصر
محمود الضبع، رئیس شورای اداری مرکز کتب و اسناد ملی مصر
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «الدستور» مصر، محمود الضبع، رئیس شورای اداری مرکز کتب و اسناد ملی مصر گفت: بخش مرمت این مرکز کار ترمیم مصحف «سیده نفیسه» را که یکی از مشهورترین و نادرترین قرآن‌هایی است که مرکز به آن دست یافته، به پایان رسانده است.
وی افزود: در حال حاضر تحقیق درباره تاریخچه این قرآن که در سال 1878 میلادی از سوی مسجد «سیده نفیسه» مصر به مرکز اهدا شد، در حال انجام است.
سیده نفیسه از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) و دختر حسن بن‌زید بن‌حسن است و مقبره وی در کشور مصر قرار دارد. منابع تاریخی، او را از زنان عابد، زاهد، محدّث، نیکوکار و حافظ قرآن کریم شمرده‌اند. وی همسر اسحاق مؤتمن فرزند، امام جعفر صادق(ع) بود. مقبره این بانو در قاهره از زیارتگاه‌های مشهور مسلمانان به‌ویژه شیعیان است.
برخی منابع سیده نفیسه را زاده سال 140 هجری قمری در مکه می‌دانند و سال وفات وی نیز 208 هجری در مصر اعلام شده است.
هنگام درگذشت روزه بود، از وی خواستند روزه را بشکند، گفت: «عجبا 30 سال است که از خداوند درخواست می‌کنم که با حال روزه از دنیا بروم و حال که روزه هستم افطار کنم؟» سپس شروع به تلاوت سوره انعام
کرد، پس از قرائت آیه ۱۲۷این سوره « لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ: براى آنان نزد پروردگارشان سراى عافيت است» درگذشت.
اولین بنای آرامگاه وی را در قاهره به عبیداللّه بن السری الحاکم، حاکم مصر نسبت داده‌اند. در دوره فاطمیان
مستنصر باللّه آن را بازسازی کرد.
captcha