ادغام نهایی دو اتحادیه قرآنی تا اوایل سال آینده/ قول وزیر ارشاد برای جبران کاستی‌ها
کد خبر: 3578112
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
حجت‌الاسلام حشمتی بیان کرد:

ادغام نهایی دو اتحادیه قرآنی تا اوایل سال آینده/ قول وزیر ارشاد برای جبران کاستی‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نوپا بودن مجموعه تحت امر خود و اعتبارات کمی که این مجموعه نسبت به سایر واحدهای وزارت ارشاد دارد، گفت: وزیر ارشاد قول جبران این عقب افتادگی را داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ با اشاره به اینکه تا پیش از این 6500 نفر از فعالان قرانی بیمه شده بودند و حق بیمه آن به متناوب پرداخت می‌شد، گفت: در ادامه برای ثبت نام از اعضای جدید فراخوانی داده شد که در آن 6000 نفر ثبت نام کردند، برای تامین حق بیمه این افراد اعتباری برای سال 94 و 95 پیش‌بینی شد و اعتبارات سال 94 پرداخت نشد و سال 95 نیز تا کنون اعتباری پرداخت نشده است.
علت پرداخت نشدن بودجه‌ قرآنی
وی با تأکید بر اینکه علت پرداخت نشدن بودجه فعالیت‌های قرآنی،‌ قرار گرفتن آن در ردیف بودجه‌های متفرقه بوده است، افزود: در سال 95 نیز همچون سال گذشته با توجه به اینکه بودجه‌ای دریافت نشده بود، نتوانستیم کاری انجام دهیم تا اینکه وزیر جدید معرفی شد و مشکلات در این حوزه را به ایشان گزارش دادیم، وزیر جدید تأکید داشت که باید مسئله به شکل مجدانه‌ای پیگیری شود. بنابراین در گام اول  با توجه به بدهی که به سازمان تأمین اجتماعی داشتیم نسبت به پرداخت آن اقدام شد تا راه برای بیمه‌های جدید باز شود.
حشمتی با تأکید بر اینکه از 6000 نفری که در ابلاغ دوم ثبت نام کردند، 2050 نفر برای بیمه معرفی شده‌اند، گفت: این افراد تا پایان سال بیمه خواهد شد، علاوه بر این نیز 2 میلیارد و 700 میلیارد تومان بودجه برای بیمه فعلان قرآنی در نظر گرفته شده است. این مبلغ از مجموع 10 میلیارد تومانی که برای این کار در نظر گرفته شده است پرداخت می‌شود.  
وی در ادامه در مورد سهم پرداختی بیمه شدگان نیز بیان کرد: افرادی که بیمه می‌شوند سهم کارفرما و سهم شخص دارند، سهم کارفرما را ما پرداخت می‌کنیم که حدود یک میلیون تومان است، شخص بیمه شونده نیز مبلغی را پرداخت می‌کند که بسیار اندک است. 
دغدغه وزیر ارشاد
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد رویکرد وزیر جدید ارشاد در زمینه قرآنی،‌ بیان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دغدغه و اهتمام زیادی در حوزه های دینی و قرآنی داشته و تلاش دارند تا این حوزه‌ها تقویت شود. با توجه به اینکه معاونت قرآنی مجموعه نوپایی است و اعتبارات کمتری نسبت به بقیه دارد، وزیر ارشاد قول جبران این عقب افتادگی را داده است ضمن اینکه در زمینه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز دستورات خوبی را ابلاغ کرده‌اند و دستور فعال شدن همه واحدها را داده‌اند.
شکل‌گیری رابطه منطقی بین معاونت‌های وزارت ارشاد
وی در ادامه با اشاره به برقراری رابطه منطقی بین معاونت قرآنی وزارت ارشاد و دیگر معاونت‌های این وزارتخانه،‌ گفت: شاید در نگاه اول این ارتباط منطقی آورده مالی و جابجایی مالی به دنبال نداشته باشد اما می‌تواند بسیاری از فعالیت‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. به عنوان مثال ما در زمینه ساخت فیلم کوتاه بودجه‌ای نداریم اما معاونت سینمایی می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کند. که معاونت سینمایی می تواند کمک کننده باشد.
سال 96 سال ارتقاء فعالیت‌ها
حشمتی با تأکید بر اینکه سال 96 شاهد ارتقاء فعالیت‌ها در این حوزه ارتباط بین معاونت‌ها خواهیم بود، افزود: همین دستورات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می‌دهد رویکرد ایشان رویکردی منطقی و درست است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در برنامه افق رادیو قرآن این صحبت‌ها را بیان می‌کرد، در زمینه آزمون به سوی فهم قرآن، اذعان کرد: امسال برای اولین بار این آزمون به صورت یک نوبت در سال برگزار شد. این آزمون از معدود مسابقات قرآن است که تکراری نیست به این صورت که یک نفر که در یک رشته آزمون می‌دهد حق شرکت در همان رشته را نخواهد داشت. امسال در بخش موسسات آمارها همچون سال گذشته بود اما در بخش کارکنان دولت و خصوصاً فرهنگیان شاهد استقبال بسیار زیاد مخاطبان بودیم، در این آزمون 500 هزار نفر حضور داشتند تا شاهد یکی از بزرگترین آزمون‌های قرآنی کشور باشیم.  
وی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع خادمان قرآن و تشکیل مجمعی برای آنها اشاره و خاطرنشان کرد: انتخاب خادمان برای حضور در این انجمن توسط گروه‌های مختلف صورت گرفته است،‌ ما در این انجمن هشت گروه تخصصی داریم  که یکی از کارهای آنها انتخاب خادمان قرآن برای تجلیل شدن در همایش خادمان قرآن است که البته این اسامی به تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌رسد.
حشمتی همچنین در مورد حضور رئیس جمهور در همایش تجلیل از خادمان قرآن نیز عنوان کرد: سال قبل با توجه به موضوع برجام و نبود زمان مناسب این همایش بدون حضور رئیس جمهور برگزار شد،‌ امسال نیز تا این لحظه برگزار نشده است. به اعتقاد من کار اساسی در زمینه خادمان قران همین راه‌اندازی انجمن بوده است که حدود 160 نفر که 30 نفر از آنها در قید حیات نیستند، شناسایی شده‌اند.
شکل‌گیری ارکان اصلی مجمع خادمان قرآن
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اولین مجمع انجمن خادمان قرآن سال قبل در مشهد برگزار شد و اساس نامه نیز ثبت شد، کارهای مربوط به این انجمن بر روی ریل افتاده و در حال پیشروی است ضمن اینکه دبیرخانه نیز فعال شده است. بعد از برگزاری دومین مجمع ارکان نیز مستقر خواهند شد. این یک کار بزرگ است که اگر خادمان قرآنی اهتمام داشته باشند می‌تواند خدمت بسیار بزرگی باشد.
حشمتی در ادامه به هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی نیز اشاره کرد و گفت: این هیئت تا کنون 50 جلسه برگزار کرده است و همدلی خوبی بین اعضای هیئت نیز به وجود آمده است و موسسات به زودی به سامانی خواهند رسید. در بحث ادغام که از وظایف این هیئت است نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و مقدمات آن مهیا شده است، در حال حاضر مشغول اساس نامه استانی هستیم، امیدوار هستیم که اوایل سال 96 کار ادغام دو اتحادیه به پایان برسد.
جزئیات نمایشگاه قرآن
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث در مورد نمایشگاه بین‌المللی قرآن پرداخت و گفت: ارکان نمایشگاه اعم از شورای سیاستگذاری و شورای برنامه‌ریزی ابلاغ‌های خود را دریافت کرده‌اند،‌ بخشی از کمیته‌ها که باید فعالیت خود را زودتر آغاز کنند، فعالیت خود را آغاز کرده و مشغول به فعالیت‌ شده‌اند. موضوع بسیار مهم در این بخش این است که رویکرد نمایشگاه به چه سمتی برود، ما خودمان جایگاه فهم قرآن را هنوز خالی می‌بینیم اما چون باید شورای سیاستگذاری تعیین خط مشی داشته باشد این موضوع را به عنوان یک عضو شورا مطرح خواهیم کرد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عرصه فعالیت‌های قرآنی در حوزه حفظ، قرائت و حتی کتابت قرآن کریم به پیشرفت خوبی رسیده است، اذعان کرد: در حوزه فهم و تدبر قرآن کریم این پیشرفت به چشم نمی‌خورد،‌ بنابراین در پی سامان دادن فعالیت‌ها در این زمینه نیز هستیم.
حشمتی خاطرنشان کرد: نمایشگاه قرآن سال آینده و در ماه مبارک رمضان در مصلی تهران برگزار می‌شود،‌ هنوز جزئیات دقیق این نمایشگاه اعم از تعداد روزها و ... مشخص نشده است. امسال با توجه به اینکه زمانی اندکی قبل از آغاز نمایشگاه بین‌المللی قران کریم، ‌شاهد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در مصلی خواهیم بود، فازهایی از نمایشگاه بین‌المللی قرآن را به عنوان نمایشگاه جانبی این مسابقات شاهد خواهیم بود.
وی در مورد جزئیات بیشتر و نیز رویکردهای نمایشگاه قران در سال آینده، افزود: احتمال اینکه مقداری به سمت استفاده بیشتر از ابزار هنر در انتقال مفاهیم قرآنی برویم بسیار زیاد است، در این دوره همچنین نگاه ویژه به حوزه کودک و نوجوان و مشارکت بیشتر سازمان‌ها خواهیم داشت. کماکان به نیاز مردم در ماه رمضان نگاه خاصی داریم و تلاش می کنیم بازارچه‌های نمایشگاه نیز به نحو احسن فعالیت داشته باشند.
نقدی به شورای توسعه
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد بودجه این معاونت اظهار کرد: امسال 16 میلیارد تومان اعتبار داشتیم که بخشی به نمایشگاه قرآن رفت و در همان ماه‌های ابتدایی سال هزینه شد، علاوه بر این نمایشگاه‌های استانی، هفته‌های قرآن و عترت استانی و فعالیت‌های دیگری نیز در دست اجراست، در کنار این بخشی از بودجه به حمایت از موسسات اختصاص می‌یابد که شاید در نگاه اول و به صورت مجزا مبالغ زیاد نباشد اما در مجموع مبلغ حمایت‌ها میلیاردی است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به جشنواره فیلم کوتاه «محمدرسول الله پیامبر صلح» نیز اشاره کرد و در پاسخ به سوالی در مورد دلایل تأخیر در برگزاری این جشنواره، گفت: این جشنواره باید از محل دریافت اعتبارات قرآنی شورا برگزار می‌شد،  با توجه به اینکه هیچ بودجه‌ای در این زمینه دریافت نشده است قاعدتاً باید جشنواره برگزار نمی‌شد اما با این وجود همه مراحل صورت گرفته و  هزینه جوایز به زحمت فراهم شده است، 10 فیلم برتر انتخاب شده و تا پایان اسفند تجلیل خواهند شد.
حشمتی در بخش پایانی صحبت‌های خود در مورد فعالیت‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی اذعان کرد: تا جایی به آنها نقد وارد نیست که وارد فاز اجرایی نشوند،‌ شورای توسعه برای این است تا سیاست‌گذاری‌ها را انجام دهد، اما اگر به جای کار سیاستگذاری وارد کار اجرایی شود، از وظایف خود عبور کرده است.
captcha