جایگاه ادبیات عرب در فهم متون قرآن/ عدم توجه به روایات اهل بیت(ع)، بین مستشرقین
کد خبر: 3581535
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
حجت الاسلام مسجدی بیان کرد:

جایگاه ادبیات عرب در فهم متون قرآن/ عدم توجه به روایات اهل بیت(ع)، بین مستشرقین

گروه جامعه: عضو هیئت علمی گروه علوم و معارف دانشگاه قرآن و حدیث، با اشاره به اهمیت زبان و ادبیات عرب در فهم متون قرآن کریم گفت: ضعف خاورشناسان در فهم متون دینی، عدم توجه به روایات اهل بیت(ع)، است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام حیدر مسجدی، عضو هیئت علمی گروه علوم و معارف دانشگاه قرآن و حدیث، در کارگاه وجوه افتراق و اشتراک در فهم متن بین مستشرقان و علمای اسلامی، از سری کارگاه‌های همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم که در محل دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد؛ با اشاره به اهمیت زبان و ادبیات عرب در فهم متون قرآن کریم گفت: زبان عربی بسیار دقیق و گسترده است که دارای ویژگی‎های متعددی است.

عضو هیئت علمی گروه علوم و معارف دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: از جمله این ویژگی‎ها اشتقاق، اعراب گذاری و فروغ لغوی است؛ لذا با توجه به اینکه قرآن و حدیث با زبان عربی است، لازم است در فهم آنها این چند ویژگی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در فهم متون قرآن، سه محور وجود دارد که به ترتیب شامل فهم واژگان، ترکیب‎ها و توجه به قرائن است؛ توجه به قرائن نقش اساسی در فهم متون حدیثی ایفا می کند و عدم توجه به آنها با عث اشتباه، در فهم معارف دینی خواهد شد.

مسجدی ادامه داد: علما و غیر مسلمانان تلاش‎های قابل تقدیری در فهم قرآن و حدیث انجام داده‎اند که در همین تلاش‏ ها نیز ممکن است نکات ضعیفی وجود داشته باشد که مهمترین این نکات، ضعف خاورشناسان در فهم متون دینی و عدم توجه به روایات اهل بیت(ع)، است.

captcha