کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی برگزار می‌شود
کد خبر: 3581890
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲
اردیبهشت 97؛

کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، اردیبهشت ماه سال 1397 در قم و در دارالولایه جمکران برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمودی، از اعضای ستاد برگزاری این کنگره امشب 17 اسفند ماه در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با موضوع «نقش صحابیان شیعی پیامبر و اهل‌بیت(ع) در پایه‌گذاری و گسترش دانش تفسیر» در مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه گفت: این کنگره که فعالیت آن مدتی است آغاز شده است در اردیبهشت ماه سال 1397 در دارالولایه جمکران قم برگزار خواهد شد.
محمودی بیان کرد: حدود چهارماه از فعالیت کنگره می‌گذرد و برای برپایی این کنگره، 14 کمیته از جمله کمیته قرآن، حدیث، تاریخ، علوم عقلی، علوم انسانی و علوم طبیعی و کمیته زنان و مستشرقان تشکیل شده است زیرا براساس مستندات تاریخی و علمی شیعه در تاسیس و گسترش علوم مختلف اسلامی، انسانی و حتی طبیعی نقش‌های برجسته‌ای داشته‌اند.
وی افزود: علاقه‌مندان می‌توانند چکیده مقالات خود را از طریق    سایت کنگره به نشانی www.shia-congress.com به دبیرخانه ارسال کنند و بعد از تایید اولیه، اصل مقالات نیز توسط محققان ارسال خواهد شد و فرصت در نظر گرفته شده برای ارسال چکیده مقالات نیز اردیبهشت ماه سال 96 خواهد بود.
محمودی با بیان اینکه مجموعه مقالات کنگره چاپ می‌شود تصریح کرد: تمرکز اصلی ما بر روی نقش و خدمات شیعه اثنی عشری و دوازده امامی خواهد بود ولی اگر مجالی باشد بر روی فرقه‌های دیگر شیعه نیز می‌توان فعالیت علمی داشت اگرچه تمرکز ما در بررسی نقش شیعه در توسعه و تاسیس و گسترش علوم مختلف به ویژه علوم اسلامی و انسانی است.
وی با بیان اینکه میان شیعه و تشیع تفاوت وجود دارد افزود:  هدف ما در برپایی این همایش، بررسی و کارکرد تشیع و ائمه(ع) نیست بلکه قصد داریم نقش شیعه را در علوم مورد کنکاش و بحث قرار دهیم یعنی آثار اندیشمندان شیعه مورد بحث قرار گیرد البته مباحث اهل‌بیت(ع) و نقش آنان نیز به صورت اندک مورد بحث قرار می‌گیرد ولی بیش از ده درصد مطالب کنگره در این زمینه مورد توجه نیست و بحث نخواهد شد.
محمودی عنوان کرد:  70 درصد محوریت کنگره در مورد علوم اسلامی و علوم انسانی از جمله عرفان، اخلاق، علوم ادبی عربی و ... و رشته‌های علوم انسانی مانند مدیریت، روان‌شناسی و ... است و 20 درصد محتوای کنگره نیز علوم طبیعی مانند کیهان‌شناسی، طب و ... خواهد بود.
کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش  و گسترش علوم اسلامی برگزار می‌شود
این محقق تصریح کرد: بررسی نقش تاسیسی علمای شیعه در علوم و بررسی نقش توسعه‌ای شیعه مهمترین اهداف این کنگره است همان طور که کسانی مانند علامه صدر آملی معتقد است که امام علی(ع) در چند رشته مبدع بوده است همچنین در الذریعه مرحوم آقابزرگ تهرانی نیز بسیاری از کتب شیعه گردآوری شده است و سیدمحسن امین نیز نام دانشمندان شیعه در گسترش علوم اسلامی را در یکی از آثار خود ذکر کرده و به این نقش پرداخته است.
وی با بیان اینکه کار گروهی خروجی مناسب‌تری نسبت به کارهای فردی دارد افزود: ما دست به سوی محققان دراز می‌کنیم تا بتوانیم در قالب یک کار گروهی این نقش را بررسی کرده و کنگره پرباری داشته باشیم. 
وی افزود: بنا داریم کارگاهی برای آموزش شیوه‌نامه و طریقه نوشتن مقالات برپا کنیم تا طلاب با محتوای کنگره بیشتر آشنا شده و شیوه نگارش مقاله نیز آموزش داده شود.
 یادآور می‌شود این کنگره تحت اشراف آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در محورهای هشت‌گانه  و در 10 قلمرو علمی در حال برگزاری است.
اثبات مرجعیت علمی اهل‌بیت(ع) در جهان اسلام، تبیین نقش اهل‌بیت(ع) و پیروان آن‌ها در پیدایش و گسترش علوم، تبیین نقش دانشمندان شیعه در پیدایش و گسترش علوم و تبیین نقش علمای شیعه در شکوفایی تمدن اسلامی از جمله اهداف برگزاری این کنگره عنوان شده است.
همچنین ۳۰ جلد آثار در قالب موسوعه موضوعی و مجموعه مقالات کنگره چاپ خواهند شد و تدوین بیش از ۱۵۰ مقاله،۱۰ جلد مجموعه مقالات، تحقیق و انتشار ۱۰ جلد کتب خطی ارزشمند شیعه و ترجمه آثار کنگره حداقل به سه زبان عربی، اردو و انگلیسی از دیگر فعالیت‌های مرتبط با این کنگره است.
25 نشست علمی مرتبط با این کنگره نیز برگزار خواهد شد و منشور کنگره شامل بخش‌های مختلف کنگره به چهار زبان ترجمه می شود و و نرم افزار آثار کنگره نیز تولید خواهد شد.
زمان ارسال چکیده مقالات تا اردیبهشت و اصل مقالات تا شهریورماه سال آینده است و این کنگره در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ مقارن با ایام نیمه شعبان در قم برگزار خواهد شد.
بیش از صد استاد و محقق حوزه علمیه در برپایی این کنگره با بخش‌های مختلف آن همکاری دارند  همچنین بیش از صد جلسه مرتبط با این کنگره برگزار شده است که تعداد زیادی از این جلسات علمی بوده است. 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) و از قرآن‌پژوهان برجسته کشور دبیری علمی این کنگره را برعهده دارد.

captcha