تولید 17 برنامه ویژه نوروز 96 از شبکه قرآن
کد خبر: 3584073
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
محمدزاده خبر داد:

تولید 17 برنامه ویژه نوروز 96 از شبکه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در نشست خبری این شبکه که به منظور تشریح جزئیات برنامه‌های نوروزی برگزار شد، از تولید 17 برنامه ویژه نوروز 96 از سوی این شبکه خبر داد.

محمدزاده شبکه قرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری پیرامون تشریح جزئیات برنامه‌های نوروزی شبکه قرآن و معارف سیما و طرح بزرگ قرآنی 1451 امروز، 24 اسفند با حضور محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در سالن اجتماعات شبکه قرآن برگزار شد.
محمدزاده بیان کرد: 17 عنوان برنامه جدید و با رویکردی متفاوت برای نوروز 96 تدارک دیده شده که شامل مستند، ارائه برنامه‌های ترکیبی و برنامه‌هایی با مخاطب نوجوان و برنامه‌های پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات و برنامه‌های کوتاه با مضامین بلند قرآنی است.
وی افزود: ویژگی نوروز 96 این است که برنامه‌ای با محوریت سوره حجرات و با گرایش پرداختن به آموزه‌های اخلاقی آن تدارک دیده شده است چنان که مؤمنان نیز باید به آن صفات آراسته شوند.
مدیر شبکه قرآن سیما در ادامه اظهار کرد: یکی از مستندها به تهیه‌کنندگی علی مهام به نام «حیات بندگی» است که زندگی علمای معاصر شیعه را به تصویر کشیده است که به مدت دو سال تولید آن طول کشیده است؛ چرا که به صورت بازسازی بوده و برای ساخت دوران‌های نوجوانی و جوانی و بزرگسالی زحمات زیادی کشیده شده است و باید در انتخاب بازیگر دقت زیادی می‌شد.
وی بیان کرد: یکی دیگر از مستندها مربوط به معرفی مساجد مناطق محروم جنوب کشور است. این مستند «سایه رحمت» نام دارد و مستند دیگر نیز «بهار انس» نام دارد که محوریت آن پوشش جلسات قرآن آخر سال است که معمولاً به صورت جشن برگزار می‌شود.
محمدزاده تصریح کرد: اکثر این برنامه به جهت ایجاد فضای معنوی و متناسب با فضای جشن‌گونه نوروز انتخاب شده است و ویژگی همه برنامه‌ها چنین است.
مدیر شبکه قرآن در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه تلاوت، 40 تلاوت شاهکار از قراء ممتاز جهان اسلام انتخاب شده که حوزه تلاوت شبکه قرآن سیما آن را ارائه می‌دهد که دو ویژگی دارد یکی این که شاهکار هستند و دیگر اینکه برای اولین بار پخش می‌شوند.

محمدزاده در مورد مستند دیگری که قرار است از شبکه قرآن در ایام نوروز پخش شود بیان کرد: این مستند مربوط به سفر دانش‌آموزان به سرزمین‌های عملیاتی دفاع مقدس در قالب کاروان راهیان نور است. همچنین این مستند، مسابقه‌ای را دنبال می‌کند که از مخاطب می‌خواهد تا بدان پاسخ دهد مسابقه به این صورت است که پاسخ هر سوال دارای دو بخش می‌باشد که بخش دوم، عبارت پاسخ کلمه آسمانی است و بخش اول را مخاطب باید حدس بزند. مانند سفر آسمانی یا سرزمین آسمانی یا این قبیل موارد.

مدیر شبکه قرآن سیما تصریح کرد: مستند دیگری به نام نشانه‌ها آماده پخش است که در این مستند بهترین تصاویر از طبیعت از بهترین تهیه‌کنندگان انتخاب شده و با پردازش قرآنی، مجموعه خوبی به مخاطب ارائه می‌شود.

وی در ادامه افزود: برنامه دیگری که مورد علاقه بینندگان است و در شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیشنهاد آن ارائه شده که رسانه ملی این طرح را انجام دهد برنامه نور‌الانوار است که از 1 فروردین 96 روی آنتن می‌رود و محوریت آن نیز پخش یک صفحه از قرآن به صورت روزانه است.

محمدزاده شبکه قرآن

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راه‌اندازی سایت جدید شبکه قرآن تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های فنی و بسیار متمایزی که این سایت دارد و سایت‌های مشابه از آن برخوردار نیستند این است که امکان پخش زنده برنامه‌های شبکه به راحتی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: در مورد پاسخگویی به شبهات هم برنامه «پرسمان» در ایام نوروز پخش می‌شود که این برنامه مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفت که البته این برنامه گرایش عیدانه دارد. سوالات هم غالبا با حال و هوای اوقات فراغت هست.

محمدزاده بیان کرد: برنامه دیگر شبکه در ایام نوروز «یاد خداست» که با موضوع ولایت در قرآن تقدیم علاقه‌مندان می‌شود. این موضوع در رسانه کم و بیش به آن پرداخته شده، اما کاری که در این برنامه انجام می‌شود و در راستای بررسی مفهوم ولایت است، کاری تقریباً جدید به شمار می‌رود.

مدیر شبکه قرآن در مورد ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه بیان کرد: این برنامه «روز نو» نام دارد که در روز تحویل سال از ساعت 9 تا 15:30 با آیتم‌های جذاب و میهمانان متنوع تقدیم علاقه‌مندان خواهد شد. همچنین ویژه‌برنامه‌ای را در نظر گرفته‌ایم که 7 قاری ممتاز، 7 سلام قرآنی را قرائت کرده‌اند و در فواصل برنامه تقدیم علاقه‌مندان می‌شود. این برنامه پس از تحویل سال به صورت شبانگاهی به مخاطب ارائه می‌شود، همچنین قرار است در این برنامه، مراسم عقد یک زوج جوان نیز برگزار شود.

محمدزاده با اشاره به یکی پرمخاطب‌ترین شبکه‌های برنامه تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که در قالب تفریح و سرگرمی و مسابقات تدارک دیده شده برنامه «اسراء» است این برنامه با طراحی جدید و فضای متفاوت نسبت به ادوار گذشته از تاریخ 28 اسفندماه روی آنتن می‌رود و به فاصله حدود دو روز از شبکه‌ امید نیز پخش می‌شود.

وی در مورد برنامه تحویل سال بیان کرد: سعی‌مان بر این است با امکان مذهبی نظیر حرم امام رضا(ع) حرم حضرت معصومه(س) و حرم شاهچراغ ارتباط داشته باشیم و در شب تحویل سال هم به صورت مستقیم با مشهد مقدس ارتباط خواهیم داشت و در ایام نوروز حدود ساعت 11:30 دقیقه بامداد با فضای راهیان نور ارتباط برقرار خواهیم کرد.

وی در ادامه بیان کرد: برنامه دیگری که با موضوع سبک زندگی پخش می‌شود، برنامه عطر زندگی نام دارد که در مورد ارائه تغذیه سالم فعالیت داشته و در این زمینه طرفداران خوبی را تا به امروز جذب کرده است.

مدیر شبکه قرآن سیما تصریح کرد: سخنرانی‌های اخلاقی به صورت کوتاه تهیه شده که در میان برنامه‌ها پخش می‌شود. دو برنامه سخن روز و بیان نکات معرفتی در قالب برنامه آشنا و زندگی- بندگی آماده شده که قرار شده از همه شبکه‌ها پخش شود.

محمدزاده شبکه قرآن

محمدزاده در ادامه سخنانش به طرح قرآنی 1451 اشاره و بیان کرد: سال 95 محوریت این طرح با سوره حدید بود، اما در سال 96 این طرح در قالب دو سوره به مخاطبان ارائه می‌شود ویژگی طرح 1451 در این است که امسال ماه رمضان در تابستان نیست و از اوایل خردادماه رمضان آغاز می‌شود و تا اوایل تیرماه به پایان می‌رسد و لذا از طرفی در ماه رمضان نیز شبکه مخاطبان خاص خود را دارد.

وی در ادامه افزود: در این دوره، برای ایام ماه رمضان طرح 1451 با محوریت سوره ملک تقدیم علاقه‌مندان می‌شود، چنان‌که ماه رمضان 30 روز است و سوره ملک نیز 30 آیه دارد و قرار شده هر روز قبل از اخبار ساعت 14 یک آیه از سوره ملک نیز پخش شود.

محمدزاده بیان کرد: این طرح، طرحی فراگیر است و از جهت جنس مخاطب، مقاطع سنی و برگزارکنندگان این طرح، طرحی ملی به شمار می‌رود که فقط به یک نوع خاص از مخاطب محدود نیست و همه نهادها در یک فضای هم‌افزا، اقدام به برگزاری این طرح می‌کنند.

محمدزاده در مورد محور دوم طرح 1451 که برای بعد از ماه رمضان و ایام تابستان تدارک دیده شده تصریح کرد: سوره‌ای که برای این ایام در نظر گرفته شده، سوره واقعه است که البته به صورت ناخودآگاه تعداد آیات این سوره که 96 آیه است با سال 96 تقارن پیدا کرده که سعی می‌کنیم از این تقارن در تبلیغات استفاده کنیم.

مدیر شبکه قرآن سیما با برشمردن برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد طرح 1451 بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این طرح، ورود حداکثری رسانه خصوصا تلویزیون در پوشش این طرح است که حتی اگر بشود بنا داریم در سریال‌های ماه رمضان که از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود این طرح را معرفی کنیم. به این صورت که مثلا اگر یک سریال سکانسی برای کودکان در نظر گرفته است، آن سکانس با طرح 1451 به گونه‌ای مرتبط شود که گویی این کودکان درگیر این طرح هستند.

وی با اشاره به ویژگی دیگری این طرح تصریح کرد: امتیاز دیگر این است که برخی نهادهایی که تاکنون در هیچ دوره‌ای از این طرح بزرگ قرآنی شرکت نکرده بودند در این دوره حضور دارند که از جمله آنها می‌توان به حضور فضای دانشگاهی کشور در آن اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: با مراکز استانی در رسانه ملی رایزنی شده تا این طرح به صورت عمومی از همه شبکه‌ها پخش شود و مانند ادوار قبل فقط منحصر به چند شبکه عمومی نباشد.

محمدزاده در ادامه با اشاره به بین‌المللی شدن طرح بزرگ قرآنی تصریح کرد: بنا داریم به فضای بین‌المللی ورود کنیم که برای اولین دوره بین‌المللی آن با سه کشور لبنان، عراق و سوریه قصد داریم کار را آغاز کنیم که البته پیشنهاد شده کشورهای دیگری در این طرح حضور داشته باشند.

مدیر شبکه قرآن در پاسخ به سوال ایکنا در خصوص کم شدن بودجه فعالیت‌های قرآنی کشور و تاثیر آن در روند تولید برنامه‌های شبکه بیان کرد: تمام 17 برنامه‌‌ای که برای نوروز تدارک دیده شده در شرایط حساس تولید شده و باید توجه کرد که اتکا به بودجه خوب است، اما اینکه صرفا بخواهید فقط به بودجه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بسنده کنیم خوب نیست. البته شورای توسعه نگاه خوبی به شبکه دارد و در این زمینه به ما کمک کرده و می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا در خصوص کاندیداهای شبکه قرآن برای برنامه نوروزی سه ستاره تصریح کرد: برنامه گفت‌وگومحور پرسمان، کاندیداهای این جشنواره است و البته در تابستان شبکه قرآن جشنواره‌ای خواهد داشت که محوریت آن برنامه‌های معارفی خواهد بود و جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.
captcha