پوشش رسانه‌ای اسلام و مسلمانان در دانشگاه میسوری بررسی شد
کد خبر: 3585772
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵

پوشش رسانه‌ای اسلام و مسلمانان در دانشگاه میسوری بررسی شد

گروه بین‌الملل: نحوه معرفی و پرداختن به مسلمانان در رسانه در مقاله‌ای با عنوان «اسلام و رسانه» در دانشگاه «میسوری» آمریکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پوشش رسانه ای اسلام و مسلمانان در دانشگاه میسوری بررسی شد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هومرا لودی، دانشجوی دانشگاه میسوری که با روزنامه هافینگتون پست نیز همکاری می‌کند، مقاله خود را با موضوع اسلام و رسانه و با هدف آگاهی‌بخشی در خصوص چگونگی به تصویر کشیده‌شدن مسلمانان در رسانه ها، در مرکز اسلامی این دانشگاه ارائه کرد.
به عقیده این دانشجوی رشته خبرنگاری، گزارش‌ها درباره مسلمانان بیش از هر موضوع دیگری با دیدگاه های منفی ارائه می‌شود ولی آشنا کردن مردم با اسلام می‌تواند به مقابله با این فضای منفی کمک کند.

در این جلسه که با شرکت حدود 30 نفر در مرکز اسلامی ایالت میسوری برگزار شد، لودی به پرسش‌های شرکت کنندگان پاسخ داد. وی با ارائه فهرستی از چند پوشش خبری منفی درباره مسلمانان، توضیح داد که مخاطبان رسانه چگونه می‌توانند آگاهانه با این اخبار مواجه شوند.

لودی با اشاره به حمله یک فرد مسلمان به پارلمان لندن که به کشته‌شدن چهار نفر در خارج از پارلمان و یک افسر پلیس و زخمی‌شدن 40 نفر منجر شد، گفت: از آن حمله به عنوان یک حمله تروریستی-اسلامی یاد شد و من به این فکر کردم که اگر شخصی با مذهبی دیگر مرتکب این اقدام می‌شد آیا رسانه‌ها باز هم همین توصیف را داشتند؟

وی افزود: خروجی اخبار، مسلمانان را یک جانبه به تصویر می کشد. عناوین خبرها فقط به واژه مسلمان اکتفا می‌کنند و درباره هویت فرد مهاجم توضیح بیشتری نمی‌دهند.

لودی گفت: مسلمانان اروپا نسبت به مسلمانان در آمریکا بیشتر در معرض انواع تبعیض‌ها قرار دارند. مسلمانان آمریکا عمدتاً از طبقه متوسط هستند در حالیکه مسلمانان اروپا از طبقه کارگر یا طبقات پایین‌تر جامعه هستند. چهره مسلمانان به حاشیه رانده‌شده در فرانسه با آمریکایی‌های مسلمان تفاوت دارد و این چیزی نیست که واقعا در این اخبار به آن پرداخته شده باشد.

وی جنبش بهار عربی را یک جنبش اجتماعی رسانه‌محور توصیف کرد که در آن جوانان مسلمان به دنبال توسعه دموکراسی بودند و در ادامه افزود: مسلمانان با برپایی تظاهرات در خیابان‌ها این واژه را از طریق رسانه جمعی نشر دادند.

لودی همچنین گفت: مسلمانان در بسیاری از موارد افراد سانسور کننده معرفی می‌شوند در حالی که آن ها برای آزادی تلاش می کنند.

به گفته وی، رسانه های جمعی می‌توانند مردم را به حمایت از کشورهای دچار آشوب وا دارند.
هومرا لودی برای نمونه به حملات تروریستی سال 2015 در پاریس اشاره کرد و گفت به دنبال آن حملات، فیس بوک عکس پرچم فرانسه را بر روی تصویر پروفایل کاربران قرار داد. عبارت «ما با فرانسه می‌مانیم» در آن روزها رسانه جمعی را پر کرده بود.

ولی این حس وحدت پس از حمله به کشورهای مسلمان وجود نداشت. تقریباً در همان زمان حملاتی در ترکیه رخ داد ولی از فیلتر فیس بوک یا عبارت «ما با ترکیه می‌مانیم» خبری نبود.

شاکر حمودی، یکی از علمای حاضر در این جلسه نیز گفت: لازم است اخبار رسانه با آگاهی بیشتری نسبت به اسلام ارائه شود. خبرنگاران باید با واژه‌های مسلمان، شریعت و اسلامی آشنا باشند و این واژه‌ها را درست به کار برند.

یکی از حاضران پرسید برای کسانی که مسلمان تندرو خوانده می‌شوند باید چه واژه‌ای به کار برد؟ آیا می‌توان گفت «اسلام­گرا»؟

لودی پاسخ داد: چیزی به عنوان «اسلام­گرا» وجود ندارد، پیروان اسلام «مسلمان» هستند، شما نمی‌شنوید که کسی بگوید «مسیحیت­‌گرا».

وی افزود: تقویت دانش عمومی درباره اسلام و مسلمانان در اتاق‌های خبر می تواند پوشش خبری درباره مسلمانان را ارتقا بخشد. اتاق‌های خبر به خبرنگاران مسلمان بیشتری نیاز دارند.

حمودی گفت: عناصر اصلی در پوشش مناسب هر موضوعی، آگاهی‌داشتن در مورد آن موضوع، رعایت اخلاق و اجتناب از تحریف اخبار است. احترام به مخاطب از طریق بیان حقیقت، بهترین راه خدمت به جامعه است.

لودی گفت: حملات تروریستی یا هر اقدام خشونت‌آمیزی که توسط مسلمانان انجام شود معرف کل جامعه اسلامی نیست.

وی افزود: من در اینجا درباره اسلام، نه لزوماً مسلمانان، صحبت می‌کنم، چون می‌توانم به شما بگویم اسلام چه می‌گوید ولی نمی‌توانم بگویم 1.6 میلیارد مسلمان چه می‌کنند و چه می‌گویند.

 
captcha