بزرگترین قرآن گیاهی؛ در انتظار ثبت در گینس
کد خبر: 3588020
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶

بزرگترین قرآن گیاهی؛ در انتظار ثبت در گینس

گروه بین‌الملل: هنرمند مصری با استفاده از رنگ‌های طبیعی و بدون آنکه مدرک آکادمیک داشته باشد، کل قرآن را طی سه سال به ابعاد 70 در 100 سانتی‌متر به رشته تحریر درآورده و امیدوار است، هرچه زودتر این اثر بی‌بدیل در کتاب رکوردهای جهانی(گینس) به ثبت برسد.

بزرگترین قرآن گیاهی؛ در انتظار ثبت در گینس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری مصر العربیة، «از دل سختی‌هاست که معجزه رخ می‌دهد»...او در شرایط سختی، زندگی خود را سپری کرد و آموزش آکادمیک را به پایان نرساند. با این حال با سعی و کوشش فراوان برای اینکه رؤیای خود را به حقیقت برساند که امروز به واقعیت تبدیل شده است؛ نسخه خطی ارزشمندی از قرآن را به رشته تحریر درآورد که در آن با استفاده از رنگ‌های طبیعی برگرفته از میوه‌ها و گیاهانی چون زردچوبه و گیاه خبازی بستانی، اثری بی‌بدیل خلق کرد که امیدوار است به‌زودی در کتاب رکوردهای جهانی ثبت شود.
سعد محمد حشیش، هنرمند میانسال مصری از روستای «بلیقنا» از توابع «مرکز محله کبری» استان الغربی این کشور، هفت سال پیش کار نگارش این قرآن خطی را در اندازه‌ 70 در 100 سانتی‌متر در کنار کتابت برخی آثار ارزشمند دیگر آغاز کرد.
او در این باره می‌گوید: اکنون 58 ساله هستم، در خانواده‌ای ساده بزرگ شدم و به دلیل مشکلات مختلفی که داشتم، نتوانستم تحصیلات آکادمیک خود را حتی تا پایان مقطع ابتدائی ادامه دهم.
سعد محمد افزود: ایمان داشتم که عشق به مطالعه تنها راه ارتقای فرهنگ است. کشاورزی کردم و در کنار این شغل، خط عربی و هنر نقش‌ونگار و تذهیب را فرا گرفتم. همواره آرزو داشتم که نسخه‌ای از قرآن را به خط خودم و با نقش و نگاری ابتکاری، به رشته تحریر درآورم.
در ابتدای کار فکر نمی‌کردم این امر سخت و پیچیده باشد؛ سه سال زمان برد تا کار نگارش نخستین قرآن خطی بزرگ گیاهی به پایان برسد، چرا که قرآن‌نویسی دقت فراوانی لازم دارد و جای هیچ گونه خطا و اشتباهی در نگارش نیست.
وی افزود: حین کار بارها سرخورده و مأیوس می‌شدم، چرا که کوچکترین اشتباهی در نگارش یک حرف و حتی یک علامت مرا مجبور می‌کرد تا صفحه را از نو بنویسم.
سعد محمد با اشاره به اینکه قبل از این اثر، نسخه‌های دیگری از قرآن را در ابعاد 50 در 75 سانتی‌متر به مدت دو سال نگارش و تذهیب کرده است، گفت: با توجه به هزینه‌های بالای موادی که در کتابت و تذهیب قرآن صرف می‌شود، تصمیم گرفتم قرآنی را نگارش کنم که ورق‌ها، جوهر و رنگ‌های لازم برای نقش و نگار آن را خودم بسازم تا هزینه بالایی را متحمل نشوم. لذا با درآمیختن برخی مواد گیاهی که از عطاری‌ها تهیه کردم، جوهر و رنگ‌های جدیدی را از میوه‌ها و گیاهان داروئی درست کردم، مثلا با توجه به گرانی رنگ قرمز در بازار، از زردچوبه و به جای رنگ سبز از عصاره گیاه خبازی بستانی استفاده کردم و از این طریق تا حدود زیادی هزینه‌ها را پایین آوردم.
وی در پایان گفت: در کنار این قرآن برخی کتب تاریخی، اقوال نادر و آثار دینی شیوخ الازهر را نیز در اندازه 70 در 100، 50 در 70 و 90 در 110 به رشته تحریر درآوردم و در این اثناء کار نگارش قرآن بزرگ گیاهی را با بیشترین رنگ ممکن به منظور خلق اثری مقدس و زیبا پیش بردم.
برخی از آثاری را که این هنرمند مصری خلق کرده است، در زیر ببینید.

captcha