برگزاری همایش بررسی شیوه تفسیری قرآن آیت الله هاشمی رفسنجانی
کد خبر: 3588027
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

برگزاری همایش بررسی شیوه تفسیری قرآن آیت الله هاشمی رفسنجانی

رییس موزه ملی قرآن کریم گفت: شیوه تفسیری قرآن منحصربه فرد آیت الله هاشمی رفسنجانی طی همایشی در موزه ملی قرآن بررسی می شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ایرنا نوشت: حجت الاسلام والمسلمین فخرالدین صابری افزود: تفسیر آیت الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «تفسیر راهنما» در 20 جلد و «تفسیر موضوعی قران کریم» در 33 جلد، پس از انقلاب به وسیله گروهی که زیر نظر وی کار کردند، تکمیل شده است.
وی ادامه داد: شیوه تفسیری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از نظر نوع نگاه به مفردات و کلمات و آیات قران در جهان اسلام منحصربه فرد است.
صابری گفت: با برخی شخصیت هایی که در امر تدوین تفسیر راهنما و تفسیر موضوعی آیت الله هاشمی رفسنجانی کار می کنند، توافق کردیم تا این شیوه تفسیری را در همایشی بررسی کنند.
وی ادامه داد: این اولین بار است که به جنبه علمی شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در بعد قرانشناسی و تفسیر موضوعی پرداخته می شود.
تفسیر راهنما یکی از تفاسیر موضوعی قرآن به قلم اکبر آیت الله هاشمی رفسنجانی است که بخشی از آن از مجموعه فیش‌های تهیه شده در زندان دوره پهلوی فراهم آمده‌ است.
«مرکز فرهنگ و معارف قرآن» در آغاز فعالیت خود برای تکمیل برداشت‌های تفسیری آیت الله هاشمی رفسنجانی کار تدوین تفسیر راهنما را با روشی نو آغاز کرد که در ۲۲ جلد انجام شد.
در این تفسیر، بیش از ۶۰ هزار فیش و برداشت از قرآن بر اساس ترتیب آیات، گرد آمده است که همه دارای نمایه بوده، از فهرست موضوعی جامعی برخوردار است.
آیت الله هاشمی رفسنجانی 19 دی 1395 در 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.
** همایش ها و کارگاه های کتابت
رییس موزه ملی قران به دیگر برنامه های تعاملی با برخی دستگاههای فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: هر نهادی در زمینه قرانی بخواهد از فضای قرآنی موزه استفاده کند این شرایط را فراهم می کنیم.
وی تاکید کرد: با مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی در اواخر اسفند سال 95 مذاکراتی داشتیم تا با همکاری «دارالکتابه» که زیرمجموعه این مرکز است و مدیرکل اداره امور هنری فرهنگستان هنر، کارگاه های مرتبط با آموزش های کتابت و خط نویسی در موزه ملی قران داشته باشیم.
صابری اضافه کرد: در ضمن توافق کردیم در سال جاری، از فضاهای گالری و نمایشگاهی برای نمایش آثار استفاده کنیم و پژوهش هایی درباره نسخه شناسی و شیوه کتابت، امور مرتبط با رسم الخط و اعراب گذاری و پیشینه کتابت قران در قرون گذشته در این موزه انجام شود.
وی تصریح کرد: با مطالعه کارشناسان روی نسخه های موجود قدیمی در موزه، زندگی جدیدی به آنها می دهیم زیرا وقتی محققان آثار را از گنجه و مخزن، برای مطالعه بیرون می آورند، این آثار به زندگی برمی گردند.

captcha