پیام ولادت امیرالمؤمنین(ع) در کعبه
کد خبر: 3588749
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
حجت‌الاسلام مهدی‌پور تشریح کرد:

پیام ولادت امیرالمؤمنین(ع) در کعبه

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام مهدی‌پور معتقد است پیام ولادت امیرالمومنین علی(ع) در کعبه این است که ایشان صاحب‌خانه است و همین باعث تغییر قبله به سوی کعبه شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر مهدی‌پور،‌ استاد حوزه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که کدام جنبه از وجود حضرت امیرمومنان مورد غفلت واقع شده است؟ گفت:‌ وجود مقدس مولای متقیان امیرمومنان(ع) فضایل بسیار زیادی دارد. وجود مقدس رسول خدا(ص) فرموده‌اند که برادرم علی(ع) فضائلی دارد که به شمار نمی‌آید، بنابر این این فضائل بسیار زیاد است و قابل شمارش نیست.
مهدی‌پور ادامه داد: حدیث عجیبی از آقا رسول الله(ص) داریم که این را بسیاری از بزرگان اهل سنت از جمله در کتاب فضائلی که یکی از بزرگان‌شان نقل کرده‌اند به نام «مناقب خوارزمی» هم ذکر شده است که حضرت می‌فرمایند: اگر تمام آسمان‌ها کاغذ باشد، تمام دریاها مرکب باشد و همه انسان‌ها نویسنده باشند، هرگز نمی‌توانند فضائل امام علی(ع) را بنویسند و به پایان ببرند.
این استاد حوزه تصریح کرد: بنابراین فضائل امیرمومنان(ع) بی‌شمار است و به شمار نمی‌آید ولی بسیاری از این فضائل در میان ما کمرنگ‌ شده است و کمتر مورد توجه واقع شده است. یکی از مهم‌ترین فضائلی که مطلقا در جامعه ما روی آن تبلیغ نمی‌شود، ولادت امیرالمومنین در کعبه است. یکی از بزرگان مسیحیان می‌فرماید اگر این مقام برای عیسی(ع) بود و اگر حضرت عیسی(ع)‌ در داخل کعبه یا یا بیت المقدس متولد می‌شد،‌ ما تمام دنیا را با این موضوع پر می‌کردیم و به تعبیر ساده در بوق و کرنا می‌کردیم که ایشان در بیت المقدس متولد شده است، اما شما مسلمانان روی این خصوصیت امیرمومنان(ع) کم کار کرده‌اید و آن را در محافل و مجالس مطرح نمی‌کنید.
مهدی‌پور افزود: ما کتابی داریم به نام مولود کعبه، در این کتاب ما 450 منبع برای این داستان نقل کرده‌ایم که امیرمومنان در داخل کعبه متولد شده است. با توجه به اینکه حضرت عیسی(ع) و مادرش مریم سالیان دراز در بین المقدس مشغول عبادت بود و در هنگام زایمان به ایشان دستور داده شد تا از آن شهر خارج شود.
وی ادامه داد: ولی در روز تولد حضرت علی(ع) مادر گرامی حضرت در بیرون شهر بودند که آمد و مقابل کعبه ایستاد و عرض کرد که خدایا تو را به عظمت این خانه و کسی که این خانه را بنا کرد، ‌یعنی حضرت ابراهیم خلیل(ع) و به حق این جنینی که در شکم دارم، این زایمان را بر من آسان بگردان. یک مرتبه دیوار کعبه با صدایی که همه را متوجه کرد شکاف برداشت و یک مرتبه دیدند این بانو به داخل کعبه رفت.
این استاد حوزه با بیان اینکه اگر حضرت فاطمه بنت اسد از در کعبه به درون می‌رفت مسئله عادی بود، گفت: در آن صورت می‌گفتند این بانو به داخل کعبه رفت و تصادفا آنجا زایمان حادث شد. در حالی که نه او بیرون بود و از غیر در و دیوار منشق شده به داخل راهنمایی شد و وقتی به داخل رفت، دیوار هم آمد.
مهدی‌پور افزود: مردم آمدند و در را باز کنند که دار باز نشد. در کعبه در و قفل داشت، کلیددار آمد و هر کار کرد، دید قفل در کعبه باز نمی‌شود، سه روز فاطمه بنت اسد در داخل کعبه ماند. این مسئله در همه اطراف پیچید و تمام روستاهایی که در اطراف کعبه بود خبر را شنیده‌اند و به مکه آمدند و از اینرو تمام کوچه و پس کوچه مکه پر شد از مردمی که می‌خواستند ببینند آخر ماجرا چه می‌شود.
وی ادامه داد: پس از سه روز که چشمان نگران مردم داشت دیوار کعبه را می‌پایید، از همان جا دیوار کعبه شکافته شد و دیدند که حضرت فاطمه بنت اسد فرزندش را بغل گرفته و از داخل کعبه بیرون می‌آید. وقتی بیرون آمد فرزندش را به ابوطالب داد، او فرزند را به آغوش کشیده بود و داد می‌زد که ای مردم امشب حجت خدا در خانه خدا متولد شد.
این استاد حوزه افزود: این نکته بسیار ظریف است که وقتی امیرمومنان متولد شد، دیدگانش را باز نکرد و هرگز به جمال مادر نگاه نکرد و وقتی او را به آغوش ابوطالب دادند هم چشمانش را باز نکرد و به سیرت و صورت پدر ننگریست. ایشان را به منزل آوردند. در آن هنگام حضرت پیامبر(ص) در خانه ابوطالب ساکن بود. فرزند را به پیامبر دادند که در آن زمان سی‌ساله بود و ده سال به پیامبری ایشان ماده بود. در آغوش رسول‌الله(ص) بود که امام علی‌(ع) دیدگانش را باز کرد و اولین چیزی که از این دنیا تماشا کرد جمال آقا رسول الله بود.
وی ادامه داد:‌ امیرمومنان به رسول‌الله(ص) سلام کرد. البته ممکن است بپرسند مگر بچه یک روزه حرف می‌زند جوابش را قرآن داده است. خداوند با آوردن داستان سخن گفتن حضرت عیسی پس از تولد، به ما ابلاغ می‌کند که بچه یک روزه هم با قدرت خدا سخن می‌گوید.
این استاد حوزه تصریح کرد: وجود حضرت علی(ع) خیلی بالاتر است، پیامبر به ایشان گفت حرف بزن و امیرمومنان شروع کرد به خوانده ده آیه اول سوره مومنون و آیات نازل نشده را ایشان خواند. یک دفعه ممکن است بعد از نزول قرآن بچه‌ای ممکن است به صورت یک روزه آن را تلاوت کند اما یک وقت ممکن است هنوز قرآن نازل نشده باشد که حجت و ولی خدا که هنوز تازه متولد شده ده آیه از قرآن را بخواند، پیامبر فرمودند مومنان به وسیله تو به فلاح و رستگاری خواهند رسید.
مهدی‌پور در پاسخ به این پرسش که پیام ولادت امیرمومنان در کعبه چه بود؟ گفت: پیام ولادت امیرمومنان در کعبه این است که ایشان صاحب خانه است و با ولادت امیرمومنان در داخل کعبه این جا به مقامی رسیده است که قبله شده است. مرحوم شرف الدین در این خصوص بحث کرده است که آیا ولادت امیرمومنان در کعبه شرفی است برای کعبه و یا امیرمومنان و به این نتیجه رسیده است که شرفی است بر کعبه و بیان کرده است که اگر امیرمومنان در کعبه به دنیا نیامده بود کی کعبه قبله می‌شد و قبله شدن کعبه به برکت ولادت امیرمومنان در کعبه می‌باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برخی توصیفات در خصوص امیرمومنان ممکن است مقام فرا انسانی به ایشان بدهد، چه جایگاهی در اندیشه دینی دارد؟‌ گفت: متن قرآن در خصوص پیامبر اکرم این است که من مثل انسانی مثل شما هستم و در آیه دیگر می‌فرماید اگر روی زمین فرشته‌ها ساکن بودند ما فرشته می‌فرستادیم، اما چون انسان ساکن است حتی اگر فرشته می‌فرستادیم آن را به شکل انسان می‌فرستادیم تا انسان ها با او انس بگیرند، از این‌رو امیرمومنان پیامبر خدا(ص) و دیگر معصومان انسان هستند، اما تنها تفاوت این است که به ایشان وحی می‌شود و وحی مقام را چنان بالا می‌برد که درکش برای ما ناممکن است. امیرمومنان انسان است اما چه انسان بالایی، انسانیت از او سرچشمه می‌گیرد، ما نترسیم از این که این مقام را معرفی کنیم. اگر قرار باشد که خداوند برای ما رهبری بفرستد باید کسی را بفرستد که درجه والایی از انسانیت را داشته باشد تا بتواند مقام رهبری جهان بشریت را به عهده بگیرد.

captcha