ایندیپندنت: ارتباط‌دهندگان قرآن با تروریسم شناختی از آیات ندارند
کد خبر: 3589101
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴

ایندیپندنت: ارتباط‌دهندگان قرآن با تروریسم شناختی از آیات ندارند

گروه بین‌الملل: روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» مقاله‌ای منتشر کرده که در آن تأکید شده است کسانی که قرآن را با تروریسم مرتبط می‌کنند، این کتاب آسمانی را نخوانده و شناختی از آن ندارند.

ایندیپندنت: هرکس می‌گوید قرآن حامی تروریسم است، قرآن نخوانده
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در این مقاله به قلم «قاسم راشد»، وکیل، نویسنده و فعال حقوق بشر مقیم آمریکا آمده است: در آیه 40 سوره حج، قرآن اجازه می‌دهد که مؤمنان برای دفاع از خود بجنگند؛ این آیه به آن‌ها اجازه می‌دهد که نه تنها برای دفاع از خود بلکه برای دفاع از مسیحیان، یهودیان و پیروان دیگر ادیان در برابر ترور بجنگند، تروری که نمونه آن امروز توسط داعش انجام می‌شود.
آیه 40 سوره حج می‌فرماید: «الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ: آنها كه به ناحق از خانه و کاشانه خود بدون هيچ دليلي اخراج شدند جز اينكه مي‏‌گفتند پروردگار ما الله است، و اگر خداوند بعضي از آنها را به وسيله بعضي ديگر دفع نكند، ديرها و صومعه‏‌ها و معابد يهود و نصارا و مساجدي كه نام خدا در آن بسيار برده مي‏‌شود ويران مي‌‏گردد و خداوند كساني را كه او را ياري كنند (و از آئينش دفاع نمايند) ياري مي‏‌كند، خداوند قوي و شكست ناپذير است
.
امروز فقط دو گروه هستند که تلاش می‌کنند بگویند که «قرآن آموزگار تروریسم است!»؛ یکی دانشمندان ضداسلام و دیگری افراط‌گرایان داعش؛ و هر دو در اشتباه هستند.

نتیجه‌گیری ساده‌لوحانه آن‌ها، همه ترورهایی را که امروز در سراسر جهان انجام می‌شود، نادیده می‌گیرد. معاملات تسلیحاتی بین‌المللی را که از سوی کشورهای غربی انجام می‌گیرد و کاملاً در تضاد با حقوق بشر است و سبب مرگ 60 هزار کودک یمنی شده است، نادیده می‌گیرد. و همچنین این حقیقت را که سومالی از خشکسالی گسترده رنج می‌برد و سوریه چند سال است دچار بحران شده، نادیده می‌گیرد.

با این حال در حمله به لندن، کلیساهای مصر و سوریه، مقصر قرآن نامیده می‌شود. ما نمی‌توانیم خشونت‌ها در سوریه، یمن و سومالی را حل کنیم مگر با عدالت. مقصر خواندن قرآن نه‌تنها بسیار غلط است بلکه همه منابعی را که می‌تواند برای توقف جنگ و خشکسالی به کار رود، به هدر می‌دهد.

سه حقیقت نشان می‌دهد که هیچ چیز در قرآن اجازه تروریسم را نمی‌دهد. در حالیکه اسلام‌ستیزان و داعش هر دو همچنان این سه حقیقت را انکار می‌کنند.

حقیقت اول
اینکه داعش و اسلام‌ستیزان، به میل خود تنها بخش‌هایی از آیاتی را استخراج می‌کنند و مورد استناد قرار می‌دهند که بتوانند برای ادعاهای خود از آن استفاده کنند در حالیکه خود قرآن این افراد را منحرف از دین(در قلوبشان انحراف است) می‌خواند و افراد را از این کار بر حذر می‌دارد.
آیه 7 سوره آل عمران می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ
: او كسي است كه اين كتاب را بر تو نازل كرد، كه قسمتي از آن، آيات «محكم» (صريح و روشن) است، كه اساس اين كتاب مي‏باشد. و قسمتي از آن، «متشابه» است. اما آن‌ها كه در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهات‌اند تا فتنه‏‌انگيزي كنند (و مردم را گمراه سازند)، و تفسير (نادرستي) براي آن مي‏‌طلبند؛ در حالي كه تفسير آن‌ها را، جز خدا و راسخان در علم، نمي‏‌دانند. (آنها كه به دنبال فهم و درك اسرار همه آيات قرآن در پرتو علم و دانش الهي) مي‏گويند: «ما به همه آن ايمان آورديم، همه از طرف پروردگار ماست.» و جز صاحبان عقل، متذكر نمی‌‏شوند (و اين حقيقت را درك نمی‌‏‌كنند)».
حقیقت دوم
اینکه اسلام یک دین عملی است و اجازه دفاع از خود در شرایط سخت را داده است. قرآن تنها به کسانی اجازه جنگیدن داده که جنگی علیه آن‌ها برپا شده است و این اجازه نه فقط برای دفاع از مسلمانان بلکه برای دفاع از پیروان ادیان در برابر مهاجمان داده شده است. هر تعبیر دیگری غیر از این، انتخاب گزینشی آیات برای مصارف ناصواب است که خود قرآن آن را نکوهش کرده است.
همچنین در آیات 190 تا 195 سوره بقره، قرآن از مسلمانان می‌خواهد که تنها با مهاجمان مقابله کنند و اگر در طول جنگ طلب عفو کردند باید آن‌ها را ببخشند و در اسلام چیزی مانند قطع عضو، شکنجه و کشته شدن انسان‌های بی‌گناه وجود ندارد.

حقیقت سوم
: دو حقیقت اول به روشنی نشان می‌دهد که این آیه قرآن که می‌فرماید «بکشید آن‌ها را هرکجا که پیدایشان کردید» دقیقاً به همین تروریست‌ها اشاره دارد که مردم را از خانه‌هایشان تبعید کرده و به دنبال کشتن انسان‌های بی‌گناه هستند.
قرآن اجازه کشتار تروریست‌ها را برای دفاع از خود می‌دهد؛ زیرا آن‌ها علیه شما، مسیحیان، یهودیان و مردم دیگر ادیان جنگ‌افروزی می‌کنند
.
عشق و محبت چیزهایی هستند که اسلام و قرآن به ما می‌آموزند. هر انسان صادقی می‌تواند تفاوت این‌ها را از هم تشخیص دهد.

تصورات نادرست در مورد اسلام به این دلیل است که مردم
از طریق تیتر اخبار با اسلام  آشنا می‌شوند نه از طریق شناخت قرآن و پیامبر. قرآن را بخوانید، زندگی‌نامه پیامبر را بخوانید، کمپین شناخت اسلام حقیقی را دنبال کنید.
*
آیات محکم قرآن آیاتی است که هر گونه پيچيدگي در آيات ديگر، با مراجعه به آن‌ها برطرف می‌شود. آياتی را كه به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات ديگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفی در آن می‌رود؛ ولی با توجه به آيات محكم، تفسير آنها آشكار می‌شود، «متشابه» می‌نامند.
captcha