4 اردیبهشت‌ماه؛ زمان برگزاری دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی/ ارسال 421 مقاله از 20 کشور دنیا
کد خبر: 3589734
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵

4 اردیبهشت‌ماه؛ زمان برگزاری دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی/ ارسال 421 مقاله از 20 کشور دنیا

گروه مسابقات: معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به برگزاری دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در روز چهارم اردیبهشت‌ماه، از دریافت 421 مقاله از 20 کشور دنیا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به برگزاری دهمین دوره همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی همزمان با سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، گفت: در این دوره از همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی؛ 421 مقاله از 20 کشور دنیا دریافت شده است.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری 9 دوره این همایش در سال‌های گذشته، افزود: همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی از سال 1386 آغاز به کار کرده و هر سال همزمان با مسابقات بین‌‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است، البته در سال 95 این همایش برگزار نشده است.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه با اشاره به اینکه در دهمین دوره همایش پژوهش‌های قرآنی در بحث ماهیت، مبانی و شاخصه‌ها 10 موضوع مورد توجه قرار گرفته است، گفت: ماهیت شناسی انقلابی بودن از منظر قرآن کریم، مبانی قرآنی انقلاب، فرهنگ انقلاب، انقلابی ماندن و انقلابی بودن، شاخصه‌ها و ضوابط انقلابی ماندن بر مبنای آیات و روایات، تفاوت انقلابی بودن با تروریست و ارهاب بر مبنای آیات و روایات، مطالعات قرآنی مستشرقان و فرهنگ انقلاب، معرفی چهره‌های بزرگ انقلابی جهان، شاخصه‌های انقلابی بودن و انقلابی ماندن از منظر امام خمینی(ره) و شاخصه‌های انقلابی بودن و انقلابی ماندن از منظر رهبری معظم انقلاب از جمله این موضوعات است.
نقیب همچنین در مورد قلمرو و گونه‌ها در این همایش نیز اذعان کرد: در این بخش سه محور مقایسه انقلاب‌های بزرگ دنیا و تحلیل آنها بر مبنای آیات و روایات، انقلاب‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و الزامات قرآنی آنها و تبیین انقلاب‌های قهقرایی، سفید، مخملی، رنگی و... مورد توجه و بررسی نویسندگان و محققان  قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: در بخش پیامدها نیز سه موضوع انقلاب فرهنگی، پژوهش‌های قرآنی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها، انقلاب اسلامی، مبدأ تحول انسان‌ساز و فرهنگ انقلابی و تحول در نظام خانواده مورد توجه بوده  است.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن در مورد آسیب‌ها و چالش‌ها هم گفت: در این بخش در مقالات به موضوعاتی  همچون موانع انقلابی ماندن از منظر قرآن کریم، موانع انقلابی بودن بر مبنای آیات و روایات، تحلیل علل افول یا به انحراف کشیده شدن بهار اسلامی بر مبنای آیات و روایات، التقاط و انحراف جریان‌ساز در جامعه اسلامی، جریان‌های نفوذ در تفکر انقلابی، جریان‌های تکفیری و انقلابی ماندن، وهابیت چالش انقلابی ماندن، استکبار و جریان‌سازی انقلاب‌زدایی و اسرائیل و جریان‌سازی اسلام هراسی توجه شده است.
وی در پایان در مورد  راهکارهایی که  مورد توجه و تحقیق نویسندگان قرار گرفته گفت: در این بخش باید به هشت مورد انقلاب فرهنگی و تحول در علوم انسانی، انقلاب و راهکارهای عملی کردن آموزه‌های قرآن در جامعه، انقلاب و روش‌های نوین تعلیم و تربیت در قرآن، انقلاب اسلامی و زبان گفتمان بین ادیانی در قرآن، فرهنگ انقلاب و نقش امامت و رهبری در مدیریت فهم و اجرای آموزه‌های قرآنی، مدیریت بهره‌گیری از قرآن در عرصه سیاست و حکومت انقلابی، حوزه‌های علمیه و انقلابی ماندن و مراکز علمی و انقلاب توجه شد.
یادآور می‌شود همایش پژوهش‌های بین‌المللی قرآن کریم در 9 دوره گذشته خود در محورهای زیر برگزار شده است. 
-   اولین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی (1386)
1.  تدبر و تفسير قرآن کريم
2.  جامعيت قرآن کريم و پاسخ آن به مسائل روز
3.  قرآن کريم، اتحاد ملي و انسجام اسلامي
4.  تاريخ مصحف و علوم قرآن
-  دومین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی (1387)
1.  قرآن و علم
2.  قرآن و اخلاق
3.  قرآن و حقوق
4.  قرآن و نوآوري و شکوفايي
-  سومین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی (1388)
1.  ترويج فرهنگ قرآني
2.  اصلاح الگوي مصرف در قرآن
3.  عدالت در قرآن
-  چهارمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی (1389)
1.  قرآن و بصیرت
2.  قرآن و اهل بیت علیهم السلام
3.  قرآن و علوم انسانی
-  پنجمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی (1390)
1.  عقب‌ماندگي امت‌های مسلمان و بیداری آنان از منظر قرآن کریم
2.  کار و تلاش از منظر قرآن کریم
3.  شناخت فتنه از منظر قرآن کریم
4.  انس با قرآن کریم
-  ششمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی (1391)
1.  قرآن كريم و بيداري اسلامي
2.  قرآن كريم و تكامل جامعه بشري
-  هفتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی (1392)
قرآن کریم و سبک زندگی اسلامی
-  هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی (1393)
قرآن کریم و تمدن اسلامی
-  نهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی (1394)
قرآن کریم و فرهنگ وحیانی
دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی 4 اردیبهشت‌ماه سال جاری در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.
captcha