به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست
خبری پنجمین دوره مسابقات بینالمللی حفظ و قرائت قرآن کریم دانشآموزان
جهان اسلام صبح امروز، 28 فروردینماه با حضور مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش
و پرورش و مسیبزاده، مدیرکل قرآن عترت و نماز این وزارتخانه و دشتکی،
مشاوره رسانهای این معاونت در سالن همایشهای ساختمان مرکزی وزارت آموزش و
پرورش تشکیل شد.
فیض ضمن خیرمقدم به حاضران و اصحاب رسانه که
بهعنوان بازوی فعال در حوزه اجتماعی فعالیتهای قرآنی و سایر فعالیتهای
آموزش و پرورش را پوشش میدهند، عنوان کرد: پرداختن به موضوع قرآن برای
آموزش و پرورش از مصادیق مهم است زیرا این نظام تربیتی برآمده از
اندیشههای امام است چنانکه امام خمینی(ره) فرمودند «تربیت ما باید تربیت
قرآنی باشد».
وی با اشاره به اینکه اهداف ما باید از قرآن استخراج شود،
اظهار کرد: در زمینه انسانشناسی باید مبنا قرآن باشد. هنگامی که
آرمانهایی برای تعلیم و تربیت داریم باید از قرآن استخراج کنیم. راهکارها
را باید از قرآن ایده بگیریم. اصول و مبنا و راهکارها باید از قرآن بهدست
آورده شود.
فیض عنوان کرد: از سوی دیگر آموزش و پرورش قرار است
دانشآموزان را تربیت کند که با قرآن و معارف دین انس و احساس
ادای دِین به قرآن داشته باشند به گونهای که خود را فدای این میراث پیامبر(ص)
کنند. لذا این نوع تعلیم و تربیت بیاید در آموزش و پرورش اتفاق بیافتد.
بحث توجه به آموزش قرآن و تلاوت برای دانشآموزان در سنین کودکی و نوجوانی
به این دلیل است که آنها احساس دلدادگی به قرآن پیدا کنند.
دانشآموزان بدانند بهترین منبع کسب معرفت، قرآن استمعاون
پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: دانشآموزان باید بدانند
که بهترین منبع برای کسب معرفت و کسب معارف زندگی، قرآن است و برای تحقق
این امر لازم است که دانشآموزان تدبر در قرآن را بیاموزند که یکی از
مبناها در کمیسیون آموزش قرآن نیز این است که تدبر در قرآن را فرد بیاموزد
که این از اهداف کلانی است که از سوی آموزش و پرورش در حوزه قرآن دنبال
میشود.
وی با تأکید بر اینکه مسابقات جنبه انگیزشی دارد، تصریح کرد: در
نظر داریم طی آن دانشآموزان برای رسیدن به آن قله تلاش کنند. البته هدف
ما هرم دانشآموزان برای رسیدن به آن قله است و نه قله. به عبارت دیگر حدود
13 میلیون جمعیت دانشآموزی داریم که در نظر داریم حرکتی ایجاد کنیم که
بیشتر در این مسیر همراه باشند. لذا افتخار ما این است که اکثریت
دانشآموزان را جذب قرآن کنیم.
جذب حدود شش میلیون دانشآموز در فعالیتهای فوق برنامه فیض
با اشاره به تشکیل فعالیتهای فوق برنامه و تکمیلی در حوزه قرآن توسط این
معاونت، اضافه کرد: در سال تحصیلی جاری شاهد این هستیم که حدود شش میلیون
نفر از دانشآموزان جذب فعالیتهای قرآنی فوق برنامه شدهاند که این
فعالیتها در حوزه حفظ، قرائت، مفاهیم، فهم قرآن و سایر موضوعات قرآنی است.
البته ایدهآل این است که قریب به اکثریت این 13 میلیون دانشآموز نسبت به
قرآن فعالیتهای ویژه داشته باشند و امید داریم این آمار طی سالهای
تحصیلی آینده به 100 درصد دانشآموزان افزایش پیدا کند.
معاون پرورشی و
فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: فعالیتهای قرآنی در سطح مدارس،
مناطق، شهرستانها، استانها، کشوری و سپس بینالمللی انجام میگیرد که
امسال توفیق آن را داشتیم که این دوره از مسابقات را در سطح بینالمللی
برگزار کنیم و شاهد برپایی پنجمین دوره آن هستیم که چهار دوره آن طی سالها
71 تا 73 و سال 76 اجرا شد.
برپایی مسابقات قرآن دانشآموزی پس از 20 سال وقفهفیض
اضافه کرد: مسابقات دانشآموزی، امسال پس از 20 سال وقفه انجام گرفت که
البته طی این سالها در کشورهای دیگر این مسابقات با الگوگیری از جمهوری
اسلامی که مبدع مسابقات دانشآموزی بود انجام گرفت که این مسابقات در برخی
از کشورها بعضا بیست دوره برپا شده است.
وی با اشاره به اینکه در نظر
داریم این مسابقات را به طور قطع دو سالانه برگزار کنیم، اظهار کرد: از
امسال نیز دبیرخانه مسابقات بینالمللی قرآن به صورت دائمی در ادارهکل
قرآن، عترت و نماز شکل گرفته است تا شاهد برپایی این مسابقات هر دو سال
یکبار باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:
مسابقات دانشآموزی با تعامل با سازمان اوقاف برگزار میشود که این تعامل
موجب شد که اوقاف خود را از مسابقات دانشآموزی دور نگه دارد واین مسابقات
را برعهده آموزش و پرورش بگذارد تا از موازیکاری دور شود اما مسابقات قرآن
دانشآموزان از سوی آموزش و پرورش و با حمایت ویژه اوقاف و هماهنگی آنها
انجام میشود. لذا این فعالیتها به صورت متمرکز انجام شده و هم مسابقات
داخل کشور و هم مسابقات بینالمللی با تعامل اوقاف و حمایت ویژه آنها از
سوی آموزش و پرورش انجام میگیرد.
مسابقات بینالمللی دانشآموزی یکی از پنج بخش المپیاد قرآنیوی
تصریح کرد: مسابقات بینالمللی دانشآموزی یکی از پنج بخش مسابقات است که
شامل سی و چهارمین دوره مسابقات، مسابقات قرآن طلاب، روشندلان، نخستین دوره
بانوان همزمان با هم در مصلای امام خمینی(ره) برگزار میشود.
فیض اضافه
کرد: موضوع قرآن محور وحدت جهان اسلام است. لذا بودن بهانه قرآن برای
اینکه دانشآموزان کشورهای مختلف را به جمهوری اسلامی ایران دعوت کنیم برای
آینده تأثیرگذار است.
وی با اشاره به نگاه جهانیان به کشورمان و
تبلیغهای بدی که علیه ایران شده است، اظهار کرد: طی سالهای گذشته شاهد
بودیم که برخی از متسابقان بهدلیل این نگاههای بد و بیان اینکه ایران
کشوری قحطی و بحرانزده است با چمدانی از خوراکی میآمدند. لذا بودن این
مسابقات بخش اعظم این تبلیغات سوء را برطرف میکند.
معاون پرورش و
فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: از جمله برنامههای فوق برنامه و
جانبی برای دانشآموزان متسابق در نظر گرفته شده باعث نشان دادن جلوههای
تمدن ایران و آشنایی آنها با فرهنگ کشورمان است که برای دانشآموزان در
بعدازظهر مسابقات که رقابتی انجام نمیشود برنامهریزی در نظر گرفته شده
است.
فیض عنوان کرد: با ۷۰ کشور از طریق رایزنها و وزارت فرهنگ و
ارتباطات مکاتبه شده است که در مجموع تا حال حاضر ۶۰ دانشآموز از ۳۳ کشور
در دو گروه دختران و پسران در دو رشته حفظ و قرائت شرکت میکنند.
وی
اضافه کرد: محوریت قرآن بهترین موضوع برای وحدت جهان اسلام است که اگر از
دوره دانشآموزی باید بذرش در دل دانشآموزان کاشته شود تا ایران بهعنوان
پایگاه تشیع و اسلام ناب بتواند با محوریت قرآن تعامل با دیگر کشورها داشته
باشد.