گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه بزرگترین رویداد قرآنی ایران اسلامی
کد خبر: 3591344
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸

گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه بزرگترین رویداد قرآنی ایران اسلامی

گروه مسابقات: آیین افتتاحیه سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان، عصر امروز، 30 فروردین در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه سی و چهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیین افتتاحیه سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران عصر امروز، ۳۰ فروردین‌ماه با اندکی تأخیر از ساعت 17:20 با حضور آیت‌الله محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر مقام معظم رهبری، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام علی‌ محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر مسئولان کشوری، لشگری و مدیران قرآنی کشورمان در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) آغاز شد.
این مراسم با اجرای گروه نمایش آغاز شد و در ادامه سیدجواد حسینی، قاری بین‌المللی کشورمان از مشهد مقدس به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه فتح و إقرا پرداخت. سپس سرود جمهوری اسلامی کشورمان پخش شد.
گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه سی و چهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
برپایی دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی «قرآن و فرهنگ انقلاب»

در ادامه افتتاحیه این دوره مسابقات که با شعار «یک کتاب، یک امت» برگزار می‌شود، سیدوحید مرتضوی و سیداحمد نجف، مجری مترجم به زبان عربی، به اجرای برنامه پرداخت و در ادامه حجت‌الاسلام علی‌ محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و نماینده ولی‌فقیه، طی سخنانی گفت: برای نخستین بار است که در جهان اسلام بین تمام کشورهای اسلامی این چنین جشنواره قرآنی در بخش‌های مختلف به صورت همزمان برگزار می‌شود که در هیچ کشور از کشورهای اسلامی این امر مهم سابقه ندارد و این یکی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی است که به لحاظ مدیریت و داشتن سرمایه و نماینده قرآنی می‌تواند به صورت همزمان پنج مسابقه بین‌المللی را مدیریت کند و در هر پنج مسابقه نماینده داشته باشد؛ این از برکات و دستاوردهای نظام اسلامی و قرآن است.
وی ادامه داد: در این مسابقات برنامه‌های جانبی نیز برگزار می‌شود که از جمله می‌توان به برپایی دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با عنوان «قرآن و فرهنگ انقلاب» با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری که تأکید کردند «بر انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن و انقلابی فکر کردن» که در همین راستا بیش از 400 مقاله داخلی و خارجی از 20 کشور جهان به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.
محمدی بیان کرد: همچنین برپایی نمایشگاه قرآنی با 18 محور برای کودکان، نوجوانان و جوانان و مباحث مبتلابه خانوادگی و معضلات اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی از دیگر بخش‌های جانبی این دوره از مسابقات است.
گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه سی و چهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
قرآن برای رهایی نجات انسان از سرگشتگی‌هاست
بنا بر گزارش ایکنا، بخش دیگر مراسم افتتاحیه، قرائت پیام حجت‌ا‌لاسلام حسن روحانی، ریاست محترم جمهور توسط سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
در این پیام آمده است:
«باعث افتخار جمهوری اسلامی ایران است که گسترش و تعمیق فرهنگ قرآنی در کانون سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی آن قرار دارد و خدمتگزاران ملت می‌توانند به این مهم همواره و همه جا از جمله در آستانه عید مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) جامه عمل بپوشانند.
قرآن کریم به یک عصر و یک نسل متعلق نیست. کتاب خداوند برای رهایی نوع انسان و نجات او از سرگشتگی‌ها و بن‌بست‌هاست.  هر چه انسان و جامعه و جهان به جهل، جور و جمود بیشتر گرفتار می‌شود نیاز به برخورداری و بهره‌مندی از این چراغ هدایت نیز بیشتر می‌گردد.
کودکان، نوجوانان و جوانان عزیز ما، زنان و مردان شریف ما در دور و نزدیک ایران و جهان نیازمند انس و آشنایی هرچه بیشتر با قرآن هستند. فهم قرآن و عمل به آن خرد انسان را بارور می‌کند و بر احساس مسئولیت انسان در پیشگاه خداوند برای خدمت به بشریت می‌افزاید».
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی سخنران دیگر این مراسم بود و گفت: رسول خدا(ص) حاملان قرآن را عرفای اهل جنت معرفی کرده‌اند که این جزای شماست که حاملان قرآن هستید و در نزد پیشگاه الهی این جایگاه را دارید. پیامبر اکرم(ص) فرمودند «قرآن را بیاموزید که در روز قیامت به صورت جوان زیبا نزد قاری خود می‌آید و می‌گوید من بودم که شب‌ها تو را بی‌خواب و روزها تشنه کردم و آب دهانت را خشک و اشکت را روان کردم و هرجا بروی با تو می‌آیم و برگ امان نامه اش را بدست راست و فرمان جاوید زیستن در بهشت را به دست چپش می‌دهند و دو جامعه بهشتی به آن می‌پوشاند و به او می گویند بخوان و بالا برو و هر آیه که بخواند درجه‌ای از بهشت بالا می‌رود».
وی با اشاره به حدیثی از کتاب شریف کافی، بیان کرد: در حدیثی آمده است «قرآن راهنمایی است که به بهترین راه‌ها رهنمود می‌کند و ظاهری دارد و باطنی و ظاهر آن احکام و باطنش معرفت است». همچنین امام علی(ع) فرمودند «بدانید فردی که با قرآن است نیاز به امر دیگری ندارد» که این حرف بلندی است و بی‌قرآن، بی‌نیاز نباشد چرا که خداوند فرمود «انَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ»، «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» و «کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ». قرآن اینگونه کتابی است که صفات و خصوصیات آن در کتاب خدا آمده است و این خصوصیات نشان می‌دهد که سخن امام علی(ع) بهترین ویژگی را نشان داده که فردی که با قرآن است نیاز به چیز دیگری ندارد.
گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه سی و چهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
رجوع به قرآن برای تکامل فردی و زیست اجتماعی
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از امام صادق(ع) نقل شده است که «فردی که این عهد را بجا بیاورد، بهشتی است» باز از پیامبر(ص) نقل است «فردی که خداوند به او قرآن داده است اگر در قبال این کتاب الهی کوتاهی کند و چیزی را بهتر از آن بشمارد، بداند که چیز باعظمتی را کوچک و چیز کوچکی را با عظمت دانسته است».
لاریجانی اضافه کرد: در هر شرایطی که زندگی می‌کنیم در تکامل فردی و زیست اجتماعی، باید به قرآن مراجعه کنیم چون خداوند آن را راهگشای ما قرار داده است به ویژه در شرایط سخت که آشفتگی برای مسلمانان به وجود می‌آید باید رجوعشان به قرآن بیشتر باشد از پیامبر اکرم(ص) نقل است «هرگاه کارها چون شب ظلمانی برایتان تاریک شد، برشما باد که به قرآن مراجعه کنید که آن شفیعی است که شفاعتش پذیرفته شده است و شاهدی است که تصدیق شده، هر کس او را رهبر و پیشوای خود قرار دهد او به بهشت رهنمود می‌شود و هرکس او را کنار بگذارد به جهنم سوقش می‌هند». در شرایط سخت و تاریک پیامبر گرامی اسلام(ص) همه را به سوی رجوع به قرآن سوق دادند.
گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه سی و چهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
در ادامه این آیین، نمایشی از استکبار جهانی به سمع و نظر حاضران در سالن رسید و سپس گروه تواشیح باقر‌العلوم(ع) به همخوانی قطعه‌ای پرداختند و در ادامه حامد ولی‌زاده، قاری بین‌المللی کشورمان و حائز رتبه نخست رشته قرائت سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به بیان خاطراتی از حضورش در مسابقات پرداخت.
از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به پخش نماهنگی با موضوع شهدای مدافع حرم و فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و حسن ختام این برنامه آیین تجلیل از خانواده دو شهید مدافع حرم ابوالفضل راه‌چمنی و حسین خسروآبادی با حضور مسئولان کشوری و قرآنی با اهدای لوح سپاس و هدایا بود.
یادآور می‌شود، سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های آقایان، بانوان، دانش‌آموزان، نابینایان و طلاب از 30 فروردین‌ماه تا ششم اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران پذیرای عموم علاقه‌مندان است.
captcha