محاصره «المسوره»؛ انتقام آل‌‌سعود از میراث‌‌داران شیخ نمر
کد خبر: 3598833
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱

محاصره «المسوره»؛ انتقام آل‌‌سعود از میراث‌‌داران شیخ نمر

گروه بین‌الملل: رژیم آل‌ سعود در حالی از بامداد چهارشنبه محله «المسوره» واقع در شهرک شیعه‌نشین «العوامیه» در شرق این کشور را محاصره کرده که انگیزه اصلی دژخیمان سعودی از ارتکاب این جنایات وحشیانه و غیرانسانی، انتقام از تمسک اهالی این منطقه به میراث انقلابی آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر است.

محاصره «المسوره»؛ انتقام آل‌سعود از میراث‌‌داران شیخ نمر
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رژیم آل‌ سعود در سایه میزبانی از مکه مکرمه و مدینه منوره و همچنین برخورداری از دلارهای هنگفت نفتی، داعیه رهبری جهان اسلام به‌طور عام و جهان عرب به‌طور خاص را دارد، اما با وجود این ادعا، رژیم سعودی از عوامل اصلی گسترش جریان‌های تکفیری و تروریستی، خشونت و ناامنی در منطقه است.
رژیم سعودی به دلیل تأثیرپذیری از آموزه‌ها و نگرش‌های منحرف و ضاله وهابیت، هیچ اعتقادی به حقوق شهروندی، حقوق بشر و دموکراسی ندارد و از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان محسوب می‌شود.
اگرچه نقض حقوق بشر در عربستان شامل همه مردم این کشور می‌شود، اما شیعیان عربستان، با نقض شدیدتر و فراگیر حقوق بشر مواجه هستند، به‌طوری‌که آل سعود با نگرش فرقه‌ای به سیاست، به شیعیان عربستان به عنوان «شهروندان درجه دو» می‌نگرد که این نگاه سبب شده است که شیعیان عربستان از حقوق اولیه خود محروم شوند و شاهد تبعیض‌های همه‌جانبه آل‌ سعود باشند.

تاریخچه شیعیان در عربستان

در عربستان سعودی، شیعیان اثنی‌عشری، اسماعیلی و زیدی سکونت دارند که آمار دقیقی از تعداد آن‌ها در دست نیست، اما منابع مختلف تعداد شیعیان را در این کشور حدود دو میلیون نفر ذکر کرده‌اند که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت عربستان را تشکیل می‌دهند.
تا پیش از به قدرت رسیدن سعودی‌ها، مؤسسات مهم دینی شیعیان از جمله مساجد و حسینیه‌ها همچنان فعال بودند و شیعیان تا آن زمان، آشکارا مراسم عبادی خود را برگزار می‌کردند و در حوزه‌های علمیه محلی، به فراگیری علوم دینی می‌پرداختند. این پویایی تا دهه ۴۰ میلادی قرن گذشته به اندازه‌ای بود که قطیف را نجف کوچک می‌خواندند.
اما اکثر شیعیان عربستان اثنی عشری هستند که بیشتر آن‌ها در منطقه «الشرقیه»(شرق عربستان) به‌ویژه استان‌های احساء و قطیف زندگی می‌کنند و در دیگر مناطق مانند دمام و مدینه نیز شیعیان حضور دارند.
منطقه «الشرقیه» عربستان از نظر اقتصادی از بزرگ‌ترین مناطق نفتی با بزرگ‌ترین تأسیسات پالایش نفت و محصولات متعدد کشاورزی است، اما متأسفانه ساکنان این منطقه که اکثریت آن شیعیان هستند از فقر و نابرابری اجتماعی رنج می‌برند و از حقوق مدنی خود محروم هستند.
محاصره «المسوره»؛ انتقام آل‌سعود از میراث‌‌داران شیخ نمر
همچنین، شیعیان عربستان از بسیاری از حقوق سیاسی و اجتماعی محروم هستند و تجمعاتی که در این منطقه در اعتراض به عدم مساوات و نابرابری‌ها صورت می‌گیرد، به شدت از سوی دژخیمان رژیم آل‌‌ سعود سرکوب می‌شود.
شیعیان عربستان همچنین، در ساختار حکومتی دولت سعودی جایگاهی ندارند و خاندان آل‌ سعود، رهبران شیعیان این کشور را خطر بزرگی برای قدرت خود می‌داند و به اشکال مختلف آن‌ها را آزار می‌دهد و فعالیت‌های آن‌ها را به شدت تحت کنترل دارد.
آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر، از جمله رهبران شیعه عربستانی بود که در ژوئیه 2012 به اتهام واهی اقدام ضد امنیت ملی و محاربه بازداشت و در ۱۵ اکتبر  ۲۰۱۵  نیز از سوی دادگاه کیفری آل‌ سعود به همین اتهام به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم شد.
حکم اعدام شیخ نمر در حالی در دوم ژانویه 2016 اجرا شد که نحوه اعدام وی به عنوان «جنایتی هولناک» و مصداق «تروریسم دولتی» نامیده شد.

العوامیه؛ منطقه درگیری فعالان شیعی با حاکمیت
شهر «العوامیه» واقع در استان شیعه‌نشین «قطیف» در شرق عربستان به‌عنوان زادگاه آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعی که در اوایل سال 2016 میلادی از سوی دژخیمان رژیم آل‌‌‌ سعود اعدام شد، از جمله مناطقی است که برای مدت طولانی محل درگیری حاکمیت و شیعیانی است که از تبعیض و نابرابری رنج می‌برند.
خشم و اعتراضات مردم شیعه‌نشین العوامیه پس از اعدام شیخ نمر به اوج خود رسید و این منطقه هر از گاهی محل درگیری مزدوران و دژخیمان رژیم آل‌ سعود و شیعیان آزاده‌ای است که به نابرابری‌های اجتماعی و محرومیت حقوق سیاسی و اجتماعی خود معترض هستند.
دستگاه رسانه‌ای رژیم سعودی با قدرت مانور رسانه‌ای زیادی که دارد، به جای این که به خواسته‌های به‌حق و مشروع شیعیان پاسخ می‌دهد، تلاش می‌کند با طرح ادعاهای واهی و بی‌پایه اساس، تظاهرات‌کنندگان و معترضان را عناصری مرتبط با خارج جلوه دهد که در پی آسیب‌رساندن به امنیت و شهروندان سعودی هستند.
اما رژیم سعودی که خود از حامیان مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه بوده و حمایت این رژیم از تروریست‌ها بر همگان واضح و آشکار است، اخیرا به بهانه این که محله قدیمی «المسوره» در شهر «العوامیه»، محلی برای طراحی اقدامات تروریستی از سوی افراد تحت تعقیب و شیعیان تندرو(!) است، طرح تخریب خانه‌های شیعیان در این محله را در دستور کار قرار داده است.
دژخیمان رژیم سعودی از بامداد روز چهارشنبه، 20 اردیبهشت‌ماه، محله «المسوره» در شهرک العوامیه را محاصره کرده و با قطع کامل آب و برق این منطقه، تلاش می‌کنند که ساکنان این منطقه را مجبور کنند که منازل را ترک کنند.
دژخیمان آ‌ل‌ سعود در این جنایات وقیحانه تاکنون یک مسجد و حوزه علمیه «شیخ نمر باقر النمر» واقع در این منطقه را تخریب کرده‌اند و  به بسیاری از منازل مسکونی شهروندان و مغازه‌های آن‌ها آسیب جدی رسانده و خودروهای ساکنان محله را به آتش کشیده‌اند.
بنابر اخبار مستند وارده از این شهر، این اقدام وقیحانه رژیم سعودی با واکنش و مقاومت مردم محله «المیسوره» مواجه شده و آن‌ها بر این نکته تأکید دارند که این محله یکی از مناطق تاریخی این شهر است که قدمت آن به 400 سال پیش برمی‌گردد و سرزمین آباء و اجدادی خود را ترک نمی‌کنند، مگر این که در آن کشته شوند.
محاصره «المسوره»؛ انتقام آل‌سعود از میراث‌‌داران شیخ نمر
نیروهای سعودی بامداد چهارشنبه با حمله به زادگاه شهید آیت‌الله شیخ «نمر باقر النمر» در شرق عربستان، دست‌ کم 3 نفر را شهید و ده‌ها نفر را زخمی کردند و با استفاده از بالگردها و جنگ‌افزار سنگین، علاوه بر شلیک خمپاره به سمت منازل شهروندان، خودروهای ساکنان این منطقه را به آتش کشیدند.
نظامیان سعودی صبح دیروز جمعه نیز به منظور ادامه تخریب خانه‌های شیعیان در محله «المسوره» شهر العوامیه به این منطقه اعزام شدند که نیروهای مردمی تلاش کردند با مقاومت در برابر مزدوران سعودی به دفاع از خانه‌های خود بپردازند.
در همین راستا، نیروهای امنیتی سعودی، مسجد «السید محمد» واقع در محله المسوره را با خمپاره هدف قرار داده و به طور کامل این مسجد را تخریب کردند و همچنین به سمت مسجد «الفتیه» در محله «الدیره» به هنگام پخش اذان ظهر تیراندازی کردند.
وزارت کشور عربستان با انتشار بیانیه‌ای از کشته‌شدن 2 نفر در درگیری‌های دیروز در شهر العوامیه خبر داد و اعلام کرد که در درگیری‌های محله مسکونی المسوره در شهرک العوامیه، 2 نفر کشته و 12 تن دیگر زخمی شدند.
وزارت کشور عربستان در این بیانیه در حالی شیعیان معترض به این تخریب را «تروریست» نامید که دژخیمان رژیم سعودی به بهانه توسعه محله المیسوره درصدد هستند تا خانه‎های شیعیان را تخریب کنند.
نظامیان رژیم آل‌ سعود هفته پیش نیز با یورش به شهرک «العوامیه» به منزل «محمد الفرج» حمله کردند و بعد از تیراندازی‌های پی در پی و مستقیم به سمت منزل وی، ۳ نفر از افراد خانواده وی را بازداشت کردند.
پیش از این، مقامات عربستان دو تن از فرزندان این خانواده یعنی «حسین محمد الفرج»، فعال(سیاسی) را در ۱۷ ژانویه گذشته از خودروی وی و همچنین «جعفر محمد الفرج» را پس از حمله گسترده به مزرعه الرامس در ۲۸ مارس گذشته بازداشت کرده بودند.
ماه گذشته نیروهای سعودی نیز با حمله به مزارع بستگان شیخ نمر باقر النمر، روحانی فقید شیعی، در منطقه الرامس در شهر العوامیه، چند تن از خویشاوندان وی را به شهادت رساندند.

دروغ‌پردازی رسانه‌های سعودی در پوشش جنایات المسوره
رسانه‌های عربستان و برخی رسانه‌های مزدور منطقه که پیوسته با دروغ‌پردازی و وارونه‌ جلوه‌دادن حقایق تلاش می‌‌کنند بر جنایات وحشیانه و غیر انسانی رژیم آل‌ سعود سرکوب بگذارند، این بار نیز با پوشش وارونه جنایات خاندان سعودی در العوامیه تلاش کردند که شهادت کودک خردسال دیروز و کشته‌شدن یک شهروند پاکستانی مقیم عربستان در جریان تیراندازی دیروز را به شیعیان نسبت دهند و مدعی شدند که این افراد در نتیجه تیراندازی شیعیان به سوی نیروهای امنیتی و کارگران شرکت مجری توسعه محله المسوره کشته شدند.
این رسانه‌ها مدعی شدند که شیعیان تندرو از خانه‌ها و ویرانه‌های این محله برای ربودن شهروندان و علمای دینی و جنایات قتل و کشتار استفاده می‌کنند، این در حالی است که رژیم سعودی با حمایت از گروه‌های تروریستی و سرکوب شیعیان بحرین و عربستان و بیش از دو سال بمباران مردم بی‌گناه یمن یکی از جنایتکارترین رژیم‌های جهان است و این رژیم در سال‌های اخیر از هیچ جنایتی در سرکوب شیعیان این کشور دریغ نکرده که نمونه بارز آن اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر در سال 2016 میلادی است.
در این میان، پایگاه خبری شبکه مزدور «العربیه» که بنگاه رسانه‌ای سرپوش‌گذاشتن بر جنایات آل‌ سعود است، با انتشار تصویری از «جواد الداغر»، کودک خردسالی که تنها دو سال و نیم داشت و در جریان جنایات وحشیانه رژیم سعودی در محله المسوره به شهادت رسید،  تلاش کرد بر جنایات وقیحانه این رژیم سرپوش بگذارد و چنین جلوه دهد که این کودک خردسال به ضرب گلوله شیعیانی به شهادت رسید که به تخریب خانه‌های خود اعتراض داشتند.
محاصره «المسوره»؛ انتقام آل‌سعود از میراث‌‌داران شیخ نمر
در تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که خانه‌های مذکور به هیچ وجه آن‌چنان که رسانه‌های سعودی مدعی هستند، ویرانه‌ نیستند، بلکه این محله محل سکونت خانواده‌های شیعی است که در آن جا مغازه و کسب و کار دارند و به صورت مظلومانه‌ای آماج حملات وحشیانه رژیم سعودی قرار گرفته‌اند.

واکنش‌ها به تلاش دژخیمان آل‌ سعود برای تخریب المسوره
فعالان حقوقی و سیاسی بر این باورند که هدف قرارگرفتن این محله اقدامی در جهت سیاست‌های فرقه‌ای و تحریک مذهبی رژیم آل‌ سعود علیه شیعیان است و در حقیقت این اقدام به مثابه انتقام رژیم آل‌ سعود از تمسک اهالی عوامیه به میراث انقلابی شهید نمر و موضع ثابت آن‌ها در دفاع از حقوق مشروع خود است.
این در حالی است که ناظران نسبت به جنایات تاریخی و انسانی رژیم آل‌ سعود در محاصره محله «المسوره» و حمله وحشیانه به این محله هشدار داده و بر این باورند که به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک بودن سفر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان، این اقدامات وحشیانه با چراغ سبز کاخ سفید صورت گرفته و در حقیقت آمریکا در این جنایت شریک است.
کارشناسان و نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد نیز ضمن محکومیت این اقدام رژیم سعودی اعلام کردند که محله المسوره دارای ارزش تاریخی و عمرانی زیادی است.
ائتلاف 14 فوریه بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای در واکنش به جنایات خونین نظام سعودی در حق اهالی المسوره اعلام کرد که این جنایات وحشیانه بار دیگر وحشی‌گری این رژیم تروریستی را نشان داد.
در این بیانیه آمده است: رژیم آل‌ سعود با این جنایات تروریستی چیزی جز ناامیدی و خسارت بیشتر نصیبش نمی‌شد و این اقدام دژخیمان آل‌ سعود نتیجه سرخوردگی این رژیم از شکست و ناکامی‌ تروریست‌ها در جبهه‌های نبرد است.
جریان اسلامی «الوفاء» بحرین نیز سریال تروریسم سعودی در حق مردم و ساکنان شهرک العوامیه را محکوم و تأکید کرد که این شهرک بهای مواضع خود در مخالفت با سیاست‌ها، ظلم و توهین رژیم آل‌ سعود به کرامت مردم را می‌پردازد.
محاصره «المسوره»؛ انتقام آل‌سعود از میراث‌‌داران شیخ نمر
سازمان اروپایی ـ عربستانی حقوق بشر نیز با اشاره به این که رژیم سعودی با خواسته سازمان ملل برای منع تخریب این محله باستانی مخالفت می‌کند، نوشت: عربستان سعودی از اصطلاح مبارزه با تروریسم به شیوه‌ای مغایر با اصول اساسی حقوق بشر استفاده کرده و از این اصطلاح برای سرپوش‌گذاشتن بر جنایات خود در حق شهروندان سوء استفاده می‌کند.
«علی الغراش»، از نویسندگان عربستانی نیز در این باره نوشت: «العوامیه نیازمند زبان گفت‌وگو به دور از زبان خشونت، تخریب و نابودی و تیراندازی است».
«فؤاد ابراهیم»، پژوهشگر سیاسی  و نویسنده امور عربستان نیز با اشاره به این که رژیم سعودی برای انزوای کامل شهر العوامیه از سایر شهرهای عربستان تلاش می‌کند، نوشت: «نیت رژیم آل‌ سعود از این اقدام، ارتکاب جنایات بزرگتری است که باید تحرکات جدی در این زمینه صورت گیرد و صدای این مظلومیت به گوش جهانیان برسد».
در پایان این گزارش باید گفت که عربستان سعودی که یکی از بزرگترین رژیم‌های حامی گروه‌های تروریستی و تکفیری و مصداق کاملا تروریسم دولتی است، نخواهد توانست با ارتکاب این گونه اقدامات صدای آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی شیعیان شرق عربستان از جمله ساکنان «العوامیه» را خاموش کند، همان‌طور که اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر نشان داد که این اعدام نه تنها شعله‌های انقلاب را خاموش نکرد، بلکه ملت آزاده این دیار را هوشیارتر و آگاه‌تر کرد.
جواد پارسامهر
captcha