استقبال از ماه رمضان با 8 قدم ساده
کد خبر: 3598909
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶

استقبال از ماه رمضان با 8 قدم ساده

گروه بین‌الملل: تا به حال فکر کرده‌اید که چرا تمرکز در نماز برایتان سخت است یا ایمانتان در طول سال به اندازه ماه رمضان یا برخی ایام خاص نیست؟ به این فکر کرده‌اید که شاید دلیلش این است که در ماه رمضان تحت تأثیر شرایط اطرافتان هستید و این‌ها احساسات حقیقی خودتان نیست؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Muslim Village»، بسیاری از ما زندگی و ایمان خود را وابسته به شرایط خاص می‌کنم. مثلاً اینکه از ماه رمضان قرآن خواندم را شروع می‌کنم، از سفر برگردم نمازهایم را مرتب خواهم خواند، بعد از دنیا آمدن کودکم سیگار را ترک می‌کنم و به خاطر این روش تفکر معمولاً دچار ناامیدی بعد از یک هیجان احساسی می‌شویم و موفق نمی‌شویم سیگار را ترک کنیم، مرتب نماز و قرآن بخوانیم، مطالعه کنیم و ... و بعد از چند روز یا چند هفته به حالت قبلی برمی‌گردیم.

این بدان دلیل است که این «حرف‌ها» یا «احساسات» مبتنی بر یک انگیزه ناگهانی است و بر مبنای یک برنامه واقعی تنظیم شده نیست. ما معمولاً برای ماه رمضان یا برای ارتقای معنوی خود برنامه‌ریزی نمی‌کنیم بلکه با شرایط پیش می‌رویم و انتظار داریم همان اتفاقی که می‌خواهیم بیفتد. اما نمی‌افتد!

آیا دوست دارید که این ماه رمضان تأثیرات ماندگاری بر زندگی شما داشته باشد و از این ماه زیبا نهایت استفاده را ببرید؟ در زیر هشت راه برای آمادگی بیشتر برای استفاده از ماه رمضان ارائه شده است.

1. شمارش معکوس رمضان داشته باشید

یا به صورت ذهنی و یا به صورت فیزیکی در خانه یا محل کار روزهای باقیمانده تا رمضان را بشمارید. این کار باعث می‌شود در ذهن خودتان و اطرافیانتان یک حالت هوشیاری و توجه و آمادگی به وجود آید.

2. درباره ماه رمضان مطالعه کنید

این کار باعث می‌شود که برای استفاده از برکات ماه رمضان بیشتر ترغیب شوید.

 آمادگی برای ماه رمضان با 8 قدم ساده

3. برنامه رمضان درست کنید

چه خواندن قرآن باشد، چه مرتب نماز خواندن، چه مطالعه کتاب‌های خوب، چه دعوت کردن خانواده برای افطار و یا کمک به نیازمندان، لیستی از کارهایی که می‌خواهید در این ماه انجام دهید، تهیه کنید. مهم است که این اهداف واقع‌گرایانه باشد و خیلی هم روش زندگیتان را در این ماه تغییر ندهید تا بتوانید همیشه این کارها را ادامه دهید.

4. واقعیت زندگی خود را بشناسید

بدانید که روزه‌داری بر برخی فعالیت‌های شما تأثیر می‌گذارد. اگر در ماه رمضان امتحان دارید یا بعد از ماه رمضان به عروسی دعوت هستید یا باید اسباب‌کشی کنید، از قبل برنامه‌ریزی کنید تا دچار ناراحتی نشوید. از قبل برای امتحانات خود را آماده کنید. اینگونه کارها را با برنامه‌ریزی از قبل انجام دهید.

5. به لحاظ معنوی خود را آماده کنید

همه ما می‌دانیم که روزه، نماز، قرآن، خلوت کردن با خدا و کمک به دیگران اعمال رمضان هستند. از قبل این کارها را شروع کنیم و طوری انجام دهیم که بتوانیم در طول سال نیز آن‌ها را انجام دهیم.

6. ذهن خود را آماده کنید

روزه فقط امتناع از خوردن نیست؛ بر روی صبوری خود کار کنید، در مورد حرف‌هایی که می‌زنید بسیار مراقبت کنید، غیبت نکنید، ندانسته افترا نزنید و حتی از زدن حرف‌های بیهوده نیز اجتناب کنید.

 آمادگی برای ماه رمضان با 8 قدم ساده

7. با عادات بد خداحافظی کنید

عادات بد خود را بشناسید و از همین الان آن‌ها را متوقف کنید. تا ماه رمضان صبر نکنید. اگر غیبت می‌کنید آن را متوقف کنید. اگر شب‌ها دیر می‌خوابید، اگر مدام در شبکه‌های اجتماعی هستید، اگر به چای اعتیاد دارید، کم‌کم این عادات را اصلاح کنید.

8. زندگی خود را بر مبنای عبادت خدا برنامه‌ریزی کنید

به جای اینکه در زمان نماز کار کنید، در زمان کار برای عبادت، وقت بگذارید. گوشی خود را به محل عبادت نبرید و همه‌چیز را جز خدا و عظمت جهانی که در دستان او است از یاد ببرید.

 آمادگی برای ماه رمضان با 8 قدم ساده

captcha