اجرای برنامه‌های قرآنی رمضانیه ایران در بوسنی وهرزگوین
کد خبر: 3600249
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹

اجرای برنامه‌های قرآنی رمضانیه ایران در بوسنی وهرزگوین

گروه بین‌الملل: رایزنی فرهنگی كشورمان در بوسنی وهرزگوین در ماه رمضان امسال، ضمن برپایی نمایشگاه هنری قرآن کریم به اجرای تواشیح و برنامه‌های قرآنی با حضور قاری و حافظ قرآن کریم از ایران اقدام می‌كند.

اجرای برنامه‌های قرآنی رمضانیه ایران در بوسنی وهرزگوین
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی‌اصغر عامری، رایزن فرهنگی ایران در بوسنی‌وهرزگوین با حسن ماکیچ، مفتی کانتون اونا ـ سانا با مرکزیت شهر بیهاج بوسنی دیدار و گفت‌وگو كرد.
رایزن فرهنگی كشورمان در این دیدار به دیدار سال گذشته خود با رئیس‌العلمای بوسنی و توصیه وی به ملاقات با مفتی کانتون‌های مختلف بوسنی‌وهرزگوین اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای ایجاد وحدت بین مسلمانان و ارتقای جایگاه آنان در جوامع خود گام برداشته و در این راه از هیچ کمکی مضایقه نکرده است.
وی افزود: بررسی کارنامه ایران در نزدیک به چهار دهه پس از انقلاب اسلامی که نمونه منحصر به فردی از مردم‌سالاری دینی را در معرض دید و تجربه جهانیان گذارده، شاهد خوبی بر این بیان است و اکنون که ایرانیان برای مشارکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم آماده می‌شوند، کلیه سیاست‌های کشور مبتنی بر اعتقاد و ایمان به اسلام راستین و حرکت بر محور رهبری واحد است.
عامری سپس با قرائت آیه شریفه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» ادامه داد : قرآن کریم محور اصلی وحدت بین مسلمانان است و شایسته است در دنیایی که خشونت و افراط‌گرایی عده‌ای موجب شده انگشت اتهام به سوی مسلمانان نشانه رود، علما و رهبران اسلامی با نشان‌دادن چهره اسلام راستین، تلاش خود را صرف زدودن این شائبه كنند.
وی در ادامه این دیدار ضمن اشاره اجمالی به فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران، در معرفی برنامه‌های پیش‌بینی شده در ایام ماه مبارک رمضان این رایزنی اظهار كرد: امسال نیز  همانند سال گذشته نمایشگاه هنری قرآن کریم، اجرای تواشیح و حضور قاری و حافظ قرآن کریم از ایران، بخشی از برنامه ویژه قرآنی خواهد بود که با همکاری رایزنی فرهنگی، بنیاد ملاصدرا و سازمان جمعیت اسلامی در سه شهر بوسنی از جمله بیهاج برگزار خواهد شد.
در ادامه این دیدار حسن افندی ماکیچ، مفتی کانتون اونا ـ سانا، با اعلام آمادگی کامل این مفتی‌گری برای برگزاری نمایشگاه قرآنی در ماه مبارک رمضان، گفت: در بوسنی‌وهرزگوین هشت منطقه مفتی‌گری وجود دارد که یکی از آنها بیهاج است. متأسفانه این مفتی‌گری نسبت به سایر مفتی‌گری‌ها فاصله بیشتری تا مرکز دارد. مفتی‌گری بیهاج دارای 11 شورای محلی در شهرهای مختلف چون بیهاج، بوسانسا کروپا، بوسانسکی پترواتس، بوژیم، سازیم، سانسکی موست، ولکاکلادوشا و ... است.
وی افزود: در این مفتی‌گری که 300 هزار نفر مسلمان در آن زندگی می‌کنند، 230 مسجد وجود دارد که در هر کدام از آنها یک امام جماعت به اقامه نماز و گاهی به برپایی کلاس‌های آموزشی می‌پردازد.
حسن افندی ماکیچ ادامه داد: حدود 100 مسجد در زمان تجاوز به بوسنی ویران شد که خوشبختانه امروز اکثر آنها باسازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند. همچنین در سال 1993 مدرسه اسلامی در شهر «سازیم» تأسیس شد كه برنامه دروس این مدرسه با همه مدارس اسلامی بوسنی یکسان است.
مفتی کانتون اونا ـ سانا در بخش دیگری از سخنانش اظهار كرد: در سال 1992 درس معارف اسلامی در مدارس عمومی به دروس اصلی اضافه شد و هر هفته دو کلاس هم در دبیرستان و هم در دبستان تدریس می‌شود. در ابتدا امام مساجد با همه وظایفی که داشتند در مدارس هم تدریس می‌کردند. در سال 1995 پیشنهاد طرح تأسیس دانشکده علوم اسلامی را به سازمان جمعیت اسلامی با هدف تربیت معلم برای تدریس دروس معارف اسلامی ارائه دادیم و در شورای عالی سازمان جمعیت اسلامی مورد بررسی و در دسامبر همان سال مورد تأیید قرار گرفت.
وی افزود: در ابتدا ساختمان دانشکده در طبقه دوم مفتی‌گری بود و بعد از مدتی ساختمان مجزا در شهر ساخته شد و این دانشکده در همان ابتدا زیر نظر دانشگاه بیهاج فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و در حال حاضر معلمانی که در مدارس، معارف اسلامی تدریس می‌کنند، می‌بایست 4 سال در این دانشکده تعلیم دیده باشند.
افندی ماكیچ ادامه داد: 7 سال پیش یک رشته با عنوان تربیت اجتماعی و مراقبت از جامعه در دانشکده علوم اسلامی این شهر پایه‌گذاری شد و هدف از آن این بود که فارغ‌التحصیلان بتوانند در مراکز اجتماعی کار کنند.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که با توجه به کاهش جمعیت مسلمانان بوسنی و اینکه به نظر می‌رسد برخی مساجد این كشور فاقد نمازگزار است، اظهار كرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که مساجدی را که در زمان جنگ تخریب شده‌اند، مجدد بازسازی و احیا كنیم. این کار باعث ایجاد روحیه میان مسلمانان این منطقه می‌شود. حدود یک سوم جمعیت مسلمانان این منطقه به دلایل مختلف به کشورهای دیگر مهاجرت کردند که هنوز خانه‌های خود را حفظ کرده‌اند و در فصل تابستان به زادگاه خویش برمی‌گردند. از سوی دیگر امام مساجد در طول هفته به تدریس معارف علوم اسلامی، آموزش و تفسیر قرآن کریم و ... می‌پردازد که مورد استقبال قرار می‌گیرد.
 

captcha