حافظ خردسالی که قرآن را به سه روایت تلاوت می‌کند
کد خبر: 3603661
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰

حافظ خردسالی که قرآن را به سه روایت تلاوت می‌کند

گروه بین‌الملل: «محمد رابح نبیل علی»، حافظ خردسال قرآن کریم از شهر «اسکندریه» مصر است که کلام وحی را به سه روایت «حفص از عاصم»، «قالون از نافع» و «شعبه از عاصم» تلاوت می‌کند.

حافظ خردسالی که قرآن را به سه روایت تلاوت می‌کند
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «محمد رابح نبیل علی»، خرسال مصری است که با وجود این که بیش از 10 سال سن ندارد، اما زمانی که باب صحبت را با وي باز می‌کنی، گویی که با یک انسان پخته و فرهیخته به گفت‌وگو نشسته‌‌ای.
«محمد رابح نبیل علی»، حائز رتبه نخست مسابقات ملی قرآن دانش‌آموزی در مقطع ابتدایی در کشور مصر است که توانست در مسابقات قرآنی استان «اسکندریه» نیز رتبه برتر را کسب کند.
دریافت اجازه‌نامه قرائت به دو روایت «حفص از عاصم» و «شعبه از عاصم»
این قاری خردسال مصری تاکنون موفق شده که اجازه‌نامه قرائت به دو روایت «حفص از عاصم» و «شعبه از عاصم» را از یکی از قراء و اساتید معتمد در این زمینه دریافت کند.
محمد رابح نبیل در ماه رجب سال جاری از سوی «شیخ محمد العجمی»، نماینده وزارت اوقاف مصر در استان اسکندریه برای تلاوت در مراسم سالروز اسراء و معراج پیامبر(ص) در مسجد «العارف بالله أبی العباس مرسی» این شهر دعوت شد که با صدایی بسیار ظریف و دلنشین به تلاوت قرآن پرداخت.
حسن صوت و دقت در رعایت احکام و قواعد قرائت سبب شد که این خردسال مصری بیش از پیش مورد توجه و اهتمام قرار گیرد، به‌گونه‌ای که تلاوت زیبای وی مورد تمجید «محمد سلطان»، استاندار اسکندریه قرار گرفت و با هدف تشویق وی به ادامه این مسیر موفقیت‌آمیز و ایجاد انگیزه برای وی، یک تبلت و لوح تقدیر نیز از سوی استانداری به وی اهدا شد.
همچنین، استاندار اسکندریه از این حافظ خردسال مصری خواست که همکلاسی‌های خود را به مشارکت در مسابقات مثبت هدفمند ترغیب کند.
زندگینامه محمد رابح
این حافظ و قاری خردسال مصری در گفت‌وگو با پایگاه خبری «البوابه نیوز» مصر در این باره گفت: «من در منطقه «سیدی بشر» واقع در شرق شهر «اسکندریه» مصر و در جوار مسجد «الهدایه» زندگی می‌کنم».
محمد رابح درباره فعالیت‌ تحصیلی خود و چگونگی حفظ قرآن گفت: «من هم‌اکنون در مدرسه «محمود صدقی» ویژه پسران در شهر اسکندریه تحصیل می‌کنم، به طوری که حفظ قرآن کریم را از طریق حفظ سوره‌های کوتاه آغاز کردم و خداوند متعال بر من منت نهاد و توانستم در سن 9 سالگی با حمایت‌ها و ارشادات پدر و مادرم حافظ كل قرآن شوم».
رابح درباره چگونگی دریافت دو اجازه‌نامه قرآنی به دو روایت «حفص از عاصم» و «شعبه از عاصم» تصریح کرد: «من برای دریافت این دو اجازه‌نامه نزد «شیخ ممدوح مزارع المقدم» که خود اجازه‌نامه قرآنی را از «شیخ سیدعبدالجواد»، استاد معتمد آموزش حفظ قرآن در بخش آموزشگاه‌های الازهر دریافت کرده است، رفتم».
محمد رابح ادامه داد: «استاد من از اعضای اتحادیه حافظان و قاریان بود و من توانستم با ختم کامل قرآن نزد این استاد، اجازه‌نامه تلاوت قرآن به دو روایت «شعبه از عاصم» و «حفص از عاصم» را دریافت کنم».
این قاری و حافظ خردسال مصری در ادامه گفت: «پس از دریافت این دو اجازه‌نامه قرآنی با هدف تصحیح تلاوت خود به روایت «قالون از نافع»، نزد «شیخ محمد عزت»، از قراء برجسته مصری رفتم، به‌طوری که فرآیند فراگیری این روایت هنوز ادامه دارد».
وی گفت: «پس از حضور در دوره فراگیری روایت «قالون از نافع»، نزد «شیخ رأفت حسین»، از شیوخ و قراء رادیو و تلویزیون مصر رفتم و از وی خواستم که احکام و قواعد تلاوت و تجوید و چگونی تلاوت قرآن کریم‌ به همه روایات را به من آموزش دهد».
محمد رابح تأکید کرد: «با وجود احترامی که برای همه قراء قائل هستم، اما کسی که می‌خواهد قرآن کریم را به شیوه صحیح حفظ کند، نباید از تقلیدکردن از قاریان مصری غافل شود».
تقليد از مشاهیر قرائت مصر
وی گفت: من در تلاوت خود از برخی مشاهیر قرائت همچون «محمد خلیل الحصری»، «محمود علی البنا»، «مصطفی اسماعیل»، «شیخ عبدالباسط عبدالصمد»، «شیخ عبدالفتاح طاروطی»، «محمد علی الطاروطی» و «رأفت حسین» تقلید می‌کنم.
این قاری خردسال مصری همچنین، تأکید دارد که قاری باید به همه قاریان گوش فرا دهد، اما در نهایت خود صاحب سبک شود و از کسی تقلید نکند.
رابح در تشریح چگونگی مشارکت در مراسم سالروز اسراء و معراج پیامبر(ص) در شهر اسکندریه مصر و قرائت در این مراسم گفت: من به دعوت نماینده وزارت اوقاف مصر در اسکندریه با مادرم به اداره اوقاف این شهر رفتیم و استعدادهای خود در زمینه تلاوت قرآن را ارائه دادم به طوری که «شیخ محمد العجمی»، نماینده وزارت اوقاف در اسکندریه و «حسن عبدالبصیر»، مدیر تبلیغات اداره اوقاف نیز در این جلسه حضور داشتند.
وی اضافه کرد: از پیشنهاد «شیخ معحمد العجمی» برای تلاوت در مراسم سالروز اسراء و معراج نبی مکرم اسلام در مسجد «أبی العباس مرسی» شهر اسکندریه بسیار شگفت‌زده شدم، چرا که شخص استاندار «محمد سلطان» و «مصطفی النمر»، مدیر اداره امنیت این شهر نیز از جمله حاضران در این مراسم بودند.
وی در پایان گفت: شیخ محمد العجمی در پایان مراسم به من خبر داد که استانداری اسکندریه در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری یک مراسم تجلیل از من است و بنابر گفته شیخ العجمی قرار است، جایزه مناسبی در این مراسم به من اهدا شود که من اهدای این جایزه و لوح تقدیر از سوی استانداری اسکندریه را بسیار ارزشمند می‌دانم.
captcha