گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3604594
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹

گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: آئین افتتاحیه بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر امروز، 8 مرداد با حضور برخی مقامات و مسئولان فرهنگی و در رأس آن‌ها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین افتتاحیه بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر امروز، 8 خرداد، با حضور مسئولان کشوری، مدیران و پیشکسوتان قرآنی کشور از جمله رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست نمایشگاه، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و احمد مسجد جامعی، مؤسس نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عضو شورای شهر تهران در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد.
این برنامه با سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در ادامه حامد علیزاده، رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت.
نیازمند تحول زبان انتقال مفاهیم قرآنی به جامعه هستیم
در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال دارای سه بخش محتوایی، پشتیبانی و فروش است، گفت: شورای سیاست گذاری این دوره از نمایشگاه قرآن بعد از جلسات متعدد شعار «قرآن، اخلاق، زندگی» را برای نمایشگاه تصویب کرد تا فعالیت های نمایشگاه بر اساس این شعار ترسیم شود.
وی در ادامه به شعار نمایشگاه قران در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته شعار «به سوی فهم قرآن کریم» را انتخاب کردیم که مورد استقبال اندیشمندان و فعلان این حوزه قرار گرفت.
آئین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن آغاز شد/ در حال تکمیل
رئیس بیست و پنجمین دوره نمایشگاه قرآن خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال نیز دستاوردهای نمایشگاه بررسی و بحث و تبادل نظر در مورد اخلاق در قرآن و سبک زندگی قرآنی باشد تا جمعیتی که برای بازدید از نمایشگاه قرآن حضور می یابند با این موضوع روبه‌رو شوند.
حشمتی اظهار کرد: بسیاری از اندیشمندان قرآنی و در رأس آنها مقام معظم رهبری در سخنان خود نکاتی را در مورد اهمیت فهم و تدبر قرآن کریم بیان کرده اند و قرائت، حفظ و بقیه فعالیت ها را مقدمه رسیدن به فهم قرآن کریم عنوان کرده اند.
وی در ادامه این بخش از صحبت های خود گوشه ای از صحبت های مقام معظم رهبری در مور اهمیت فهم و تدبر قرآن کریم را قرائت کرد و در ادامه افزود: تأکید ایشان بر ورود هنرمندان به صحنه و تولید محتوا در این خصوص برای ارائه به جامعه بوده است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه زبان انتقال مفاهیم قرآنی به جامعه با متحول شود، گفت: بهترین زبانی که به وسیله آن می توان مفاهیم قرآنی را به نسل جوان و به جامعه منتقل کنیم، زبان هنر است.
وی عنوان کرد: با بضاعتی که ما داریم و با تشکل هایی که در مجموعه وزارت ارشاد وجود دارد و نیز با تأکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد، امیدوار هستیم این نمایشگاه بهانه ای باشد تا بتوانیم از هنرمندان استفاده کنیم و با زبان هنر این مفاهیم را به جامعه انتقال دهیم.
حشمتی گفت: امروز سخت منتظر هنرمندان و خلق آثار هنری قرآنی آنها هستیم تا مردم را با مفاهیم قرآنی بیش از پیش آشنا کنیم.
رئیس بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در بخش پایانی صحبت های خود خاطرنشان کرد: در برپایی این دوره از نمایشگاه 20 وزارت خانه و نهاد دولتی همکاری مستقیم داشته اند. در ایام برپایی نمایشگاه پذیرای جمعیت زیادی از مردم به خصوص در شب ها خواهیم بود تا شاهد جشن رمضان در مصلای تهران باشیم.
گفتمان‌سازی در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی با استعانت از قرآن شکل می‌گیرد
گزارش ایکنا حاکی است، سیدرضا امیری صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان سخنران بعدی آیین افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به شعار نمایشگاه بیست‌و‌پنجم، «قرآن؛ اخلاق؛ زندگی» گفت: قرآن کریم آیینه تمام‌نمای فضائل و اخلاق عملی است؛ با اخلاق عملی و استعانت از آموزه‌های قرآنی و اهل بیت(ع) است که می‌توان مؤلفه‌های سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را در جامعه شاهد بود.
نمایشگاه بین‌المللی قرآن افتتاح شد
وی افزود: انس با قرآن و به کارگیری مفاهیم اخلاقی سبب جاری شدن اخلاق در جامعه می‌شود که جلوه‌ها و مصادیق اخلاق عملی عبارت از صداقت و راستگویی، وفای به عهد، همنوایی و هم‌دردی و توجه به فقرا و زیردستان است.
صالحی امیری با بیان اینکه اخلاق گمشده جامعه امروزی است و ضروری‌ترین نیاز جامعه اخلاق و اخلاق‌مداری است، اظهار کرد: اخلاق بزرگ‌ترین سرمایه جامعه و دولتمردان است و اخلاق و فضیلت جوهر فرهنگ و فرهنگ زیرساخت توسعه جامعه است؛ جامعه بدون اخلاق ره به جایی نخواهد برد و اگر بنا باشد در جامعه‌ای امن و آرام و باثبات زندگی کنیم باید اخلاق را توسعه بدهیم و اگر بنا باشد از آسیب‌های اجتماعی به دور باشیم باید اخلاق را ترویج دهیم و اخلاق اکسیر نجات‌بخش جامعه است و بدون اخلاق جامعه به مقصد و مقصود خود نخواهد رسید.
امیری صالحی با طرح این سؤال که چرا در جامعه رویکرد اخلاقی آنچنان که مورد انتظار است، مشاهده نمی‌شود و چرا به همدیگر نگاه قهرآمیز داریم، گفت: همه اینها به دلیل افول اخلاق است و ما وظیفه داریم با تمسک به اصول اخلاقی برآمده از قرآن کریم بر این کاستی‌ها و آسیب‌ها فائق بیاییم و باید جامعه‌ای پایبند به اخلاق قرآنی را پایه‌گذاری کنیم و برای جامعه اخلاق‌مدار و اخلاق‌محور قرآنی باید صداقت، شفافیت، پرهیز از تهمت و انگ‌زنی و پرهیز از وعده‌های دروغین و گفت‌وگو و تعامل را مد نظر قرار بدهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در جامعه دارای اخلاق و فضیلت‌های اخلاقی، شاهد انسجام و همنوایی و همدردی افراد جامعه خواهیم بود؛ در جامعه اخلاق خشونت جایی ندارد و گفت‌وگو و تعامل نقش محوری پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه عامل اصلی منازعه و مناقشه دوری از اخلاق است، تأکید کرد: گفت‌وگو به دلیل نیاز جامعه امروز باید در محور فعالیت‌های فرهنگی قرار گیرد و قرآن کریم در موارد متعددی بر ضرورت گفت‌وگوی محترمانه و منصفانه تأکید دارد؛ گفت‌وگو باید وسیله‌ای باشد برای یافتن ارزش‌های مشترک که مبنای عمل قرار گیرد و لازمه گفت‌وگوی مثبت دینی پذیرش تعدد فرهنگی و قبول حد تساوی و برابری و آزادی برای تمامی فرهنگ‌هاست.
صالحی امیری افزود: هدف گفت‌وگو باید فهم دیگران باشد؛ گفت‌وگو باید مبتنی بر ارزش‌های دینی و مفاهیم قرآنی پایه‌ریزی شود و عادلانه باشد یعنی طرفین گفت‌وگو برتری برای خود قائل نباشند و باید با احترام به تفکر و اعتقادات و اندیشه و آداب و رسوم همدیگر همراه باشد.
وی با تأکید بر اینکه گفت‌وگو علاوه بر گفتن، مستلزم شنیدن نیز است، اظهار کرد: گفت‌وگو ابزار مهم و کلید گشاینده قفل درب‌های بسته و تنها محصول عقل جمعی انسان‌ها در طول تاریخ بوده است؛ جامعه امروز می‌تواند با استعانت از قرآن و آموزه‌های قرآنی و اهل بیت(ع) به این هدف مهم دست بیاید و از این طریق می‌توانیم به کاهش آسیب‌های اجتماعی دست پیدا کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سبک زندگی ایرانی  ـ اسلامی را می‌توان در شاخص‌های مانند الگوی مصرف فرهنگی و اوقات فراغت جستجو کرد؛ برای تحقق سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی از منظر قرآن باید گفتمان‌سازی در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی با استعانت از قرآن شکل بگیرد.
وی افزود: این گفتمان باید از سطح به عمق حرکت کند؛ این گفتمان باید از احساس به عقلانیت حرکت کند؛ این گفتمان از سطح دولت به سطح جامعه حرکت کند و از شعار به شعور و از سطح خرد به کلان و از سطح سخت‌افزار به نرم‌افزار حرکت کند؛ در چنین جامعه‌ای است که ما شاهد اصلاح الگوی مصرف در خانواده و تحقق ارزش‌ها و ارتقای اخلاق عمومی در سطح ملی خواهیم بود.
صالحی امیری گفت: گسترش عدالت اجتماعی، وجدان کاری، انضباط اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، تقویت روحیه کار جمعی و توجه به مصلحت‌های ملی و جمعی و خردورزی و منطق‌گرایی از آثار سبک زندگی اسلامی و قرآنی است و کاهش آسیب‌های اجتماعی، بی‌انضباطی، قانون‌گریزی، حاشیه‌نشینی، بی‌هویتی و ده‌ها مسئله دیگر نتیجه دوری از این سبک زندگی است.
وی تأکید کرد: افزایش سرمایه‌ اجتماعی یعنی امید به آینده، روحیه مشارکت اجتماعی، اعتماد به نظام و نهادهای حکومتی و رضایت اجتماعی و سلامت فرهنگی، اعتماد به رسانه‌های جمعی و اتحاد و انسجام و وحدت محصول سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است؛ از این منظر برای ترویج اخلاق و فضائل انسانی باید آموزه‌های قرآنی در جامعه به طور پیوسته جاری و ساری باشد در این شرایط است که اخلاق در رفتار مردمان و تعاملات انسانی متجلی می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: برای بازتولید اخلاق نیازمند زمینه‌هایی هستیم که از جمله آنها تلاش حداکثری حوزه‌های علمیه و مراکز دینی، حضور فعال نخبگان دینی، رسانه‌ها خصوصا صدا و سیما و آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی، نهادهای قرآنی و معرفتی کانون‌های توسعه رفتار و سبک زندگی قرآنی در جامعه هستند از این منظر باید تلاش کنیم با ایجاد نمادسازی در میان آحاد جامعه اخلاق عملی را تعریف کنیم که با وجود شخصیت بزرگ دینی این سرزمین، وجود شخصیت‌های بزرگ در ادوار انقلاب اسلامی می‌توانند سرمشق خوبی برای توسعه اخلاق در جامعه باشند.
گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن
براساس گزارش ایکنا، در ادامه گروه همخوانی نوجوانان به اجرای برنامه ‌پرداختند.
در ادامه نیز با حضور امیری صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حشمتی، رئیس نمایشگاه قرآن؛ مسجد‌جامعی، عضو شورای شهر تهران؛ بروجردی، رئیس کتابخانه ملی و صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی از سه اثر هنری جدید در حوزه قرآن و عترت رونمایی شد.
بر همین اساس انیمیشن «فرصت دوباره» که تمام مراحل تولید آن شامل نگارش داستان‌ها و تبدیل آنها به فیلمنامه، طراحی شخصیت‌ها و کاراکترها و نظارت بر روند تولید تماماً در معاونت قرآن و عترت صورت گرفته است، اولین اثری بود که در این مراسم توسط صالحی امیری، وزیر ارشاد رونمایی شد.
گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن
دومین اثری که در این مراسم رونمایی شد، شامل آثار صوتی و تصویری در قالب آواهای قرآنی مذهبی در آلبوم موسیقیایی «نورباران» متشکل از 12 قطعه صوتی همسرایی حمد و ثنای خداوند و حضرات معصومین (ع) بود که با اشعاری زیبا و با نوای سازهای اصیل هنرمندان و نوازندگان طراحی شده است.
سومین اثر که در این مراسم رونمایی شد، نیز با عنوان «پروژه ملی مردی از سرزمین آفتاب» شامل مستند زندگی اسلام‌شناس، قرآن‌پژوه و فیلسوف ژاپنی به نام «ایزود سو» بود که به معرفی یک اسلام‌شناس و تشویق جوانان به مطالعه بر روی قرآن کریم طراحی و به اجرا درآمده است. این پروژه در سال 93 آغاز و شد و 125 روز تصویر برداری در 11 کشور جهان داشته است و با بیش از 96 نفر از نخبگان مصاحبه به عمل آمده است. 
گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن
بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن امسال به صورت همزمان در تهران و دیگر شهرهای ایران برگزار می‌شود. تاکنون ۲۹۷ ناشر برای حضور در این دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن ثبت‌ نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۸۱ ناشر از ایران و ۱۶ ناشر نیز از کشورهای ترکیه، عراق، لبنان و سوریه هستند.
این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» ٨ تا ٢٦ خردادماه سال جاری (همزمان با دوم تا بیست و یکم ماه مبارک رمضان) در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) میزبان علاقه‌مندان به قرآن است.

captcha