از نمایش کوچکترین مصحف تا عرضه آثار فاخر قرآنی/ استقبال گسترده از مصحف ویژه حفظ
کد خبر: 3606828
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
گزارش ایکنا از بخش ناشران خارجی نمایشگاه قرآن؛

از نمایش کوچکترین مصحف تا عرضه آثار فاخر قرآنی/ استقبال گسترده از مصحف ویژه حفظ

گروه بین‌الملل: کوچک‌ترین قرآن جهان، مصحف تدوین، مصحف متشابه الأیات، مصحف القرائات، مصحف الحفظ، مصحف التجوید، مصحف الضیاء، نسخه‌ای از قرآن کریم در ابعاد بزرگ به خط کوفی، رحل‌های چوبی فاخر و زیبا و نسخه‌های رنگی قرآن در حجم و اندازه‌های مختلف از جمله آثاری است که در بخش ناشران خارجی نمایشگاه قرآن جلوه‌نمایی می‌کند.

از نمایش کوچکترین مصحف تا عرضه آثار فاخر قرآنی/ استقبال گسترده از مصحف ویژه حفظ
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بخش ناشران خارجی با ارائه آثاری فاخر در حوزه قرآن کریم، در بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برپا شده است که کشورهای لبنان، سوریه و ترکیه از جمله کشورهای حاضر در این بخش هستند.
از جمله آثاری که به صورت گسترده در بخش ناشران خارجی چشم‌نوازی می‌کند، نسخه‌های رنگی قرآن کریم در حجم و اندازه‌های مختلف است که به گفته مسئولان یکی از غرفه‌های حاضر در این بخش، این نسخه‌های قرآنی در میان بانوان طرفدار بیشتری دارد.
«مصحف التدوین»، جدیدترین اثر غرفه «دارالقلم» سوریه
غرفه «دارالقلم» سوریه یکی از پربارترین غرفه‌های حاضر در بخش ناشران خارجی نمایشگاه قرآن است، که آثار بسیار فاخر و ارزشمندی در حوزه قرآن کریم در معرض دید عموم قرار داده است.
از نمایش کوچکترین قرآن تا عرضه آثار فاخر قرآنی / استقبال گسترده از مصحف ویژه حفظ
«هاشم ربیعی‌زاده»، مسئول غرفه دارالقلم سوریه در گفت‌‌وگو با ایکنا به جدیدترین اثر این مؤسسه که «مصحف التدوین» نام دارد، اشاره کرده و گفت: در حاشیه این مصحف جای خالی قرار دارد که قراء، طلاب و مترجمان می‌توانند یادداشت‌ها و ملاحظات خود درباره آیات را در حاشیه این صفحات بنویسند.
وی افزود: «مصحف متشابه الآیات»، از دیگر آثار جدید مؤسسه انتشاراتی درالقلم است که در حاشیه هر صفحه آیات مشابهی که از نظر لفظی به یک موضوع خاص اشاره دارند، ذکر شده است.
ربیعی‌زاده گفت: «التفسیر الموضوعی» از دیگر آثار این غرفه است که به صورت موضوعی به تفسیر قرآن پرداخته و هر موضوع نیز با یک رنگ خاص مشخص شده است.
مسئول غرفه دارالقلم یکی دیگر از آثار منحصربه فرد این غرفه را «مصحف القرائات» دانست و گفت: این مصحف در بردارنده قرائات دهگانه، 20 روایت قوی و 40 روایت ضعیف است که در نوع خود اثری منحصربه‌فرد در جهان اسلام محسوب می‌شود.
از نمایش کوچکترین قرآن تا عرضه آثار فاخر قرآنی / استقبال گسترده از مصحف ویژه حفظ
وی در پایان ترجمه‌های قرآن کریم به زبان‌های انگلیسی و آلمانی، مصحف الحفظ، قرآن‌های رنگی، «التفسیر الموضوعی المفهرس» و «التفسیر الموضوعی للحافظ المتقن مع أسباب النزول و شرح المفردات» و رحل‌های چوبی فاخر و زیبا را از دیگر آثار عرضه‌شده در این غرفه دانست.
«حقیقة مصحف فاطمة عند الشیعة» در غرفه أمجاد لبنان
در غرفه «أمجاد» لبنان نیز نسخه‌هایی از قرآن کریم و مفاتیح الجنان با جلدهای چوبی فاخر و طراحی بسیار زیبا در معرض دید عموم قرار گرفته که جلوه خاصی به این غرفه داده است.
همچنین، با توجه به شبهاتی که از سوی برخی مغرضان و کینه‌توزان مطرح می‌شود، غرفه امجاد لبنان با ارائه کتابی با عنوان «حقیقة مصحف فاطمة عند الشیعة» تلاش کرده که پاسخگوی محققان و پژوهشگران این عرصه باشد.
نسخه‌هایی از قرآن در حجم و اندازه‌های مختلف، «دروس فی تجوید القرآن» و «قواعد القراءة» از دیگر کتب عرضه‌شده در غرفه امجاد لبنان است.
از نمایش کوچکترین قرآن تا عرضه آثار فاخر قرآنی / استقبال گسترده از مصحف ویژه حفظ
قرآن‌های رنگی؛ جلوه بصری «غرفه دارالجلیس»
بخش زیادی از آثار عرضه‌شده در غرفه «دارالجلیس» سوریه را قرآن‌های رنگی در حجم و اندازه‌های مختلف تشکیل می‌دهد به طوری که در این نسخه‌های رنگی قرآن، هر پنج جزء قرآن با یک رنگ مشخص شده است.
«صبا دانیال»، مسئول غرفه «دارالجلیس» در گفت‌وگو با ایکنا گفت: «مصحف موضوعی رنگی» از دیگر آثار عرضه‌شده در این غرفه است که هر موضوع با یک رنگ خاص مشخص شده است.
وی گفت: «التجوید المصور» در دو جلد از دیگر آثار عرضه‌شده در غرفه دارالجلیس است که تمامی قواعد تجوید را به صورت تصویری به علاقه‌مندان آموزش می‌شود.
قرآن مذهب‌الاطراف در غرفه «دارالخیر» سوریه
غرفه «دارالخیر» سوریه نیز همچون بسیاری از غرفه‌های بخش ناشران خارجی نمایشگاه قرآن، بخشی از آثار خود را به عرضه قرآن‌های رنگی اختصاص داده است.
از جمله آثار فاخر عرضه‌شده در این غرفه، نسخه‌ای از قرآن به خط عثمان طه است که این قرآن «مذهب الاطرف»(دور طلایی) و در ابعاد 12*17 سانتی‌متر است و با جلد چرم bu جلد شده است.
«مصحف کیفی» از دیگر آثار عرضه‌شده در این غرفه است که 30 جزء قرآن در 30 جلد در یک کیف قرار داده شده که هدف از این کار تسهیل قرائت قرآن برای افراد در حال سفر عنوان شده است.
«مصحف الضیاء»، اثر فاخر غرفه «دارالفرقان»
«هانی زاهد پویا»، مسئول غرفه «دارالفرقان» در گفت‌وگو با ایکنا در این باره گفت: آثار عرضه‌شده در این غرفه متعلق به مؤسسه‌های انتشاراتی لبنان و سوریه است که مصحف‌الضیاء از جمله آثار فاخر عرضه‌شده در این غرفه است.
وی افزود: در این مصحف، تمامی صفحات قرآن به صورت مجزا در یک کیف قرار داده می‌شود، و یک بخش این کیف به صفحات خوانده شده و بخش دیگر نیز به صفحات خوانده نشده اختصاص دارد که بیشتر مختص افرادی است که در حال مسافرت و جابجایی هستند.
از نمایش کوچکترین قرآن تا عرضه آثار فاخر قرآنی / استقبال گسترده از مصحف ویژه حفظ
هانی زاهد پویا تصریح کرد: «مصحف القیام» از دیگر آثار عرضه‌شده در این غرفه است که هر صفحه از این مصحف، یک حزب است که در قطع رحلی چاپ شده و در آن هر موضوع نیز با یک رنگ مشخص شده است.
مسئول غرفه دارالفرقان اضافه کرد: «مصحف القرائات» با چهار قرائت حفص، ورش، قالون و الدوری، مصحف تدبر که بیشتر ویژه طلبه‌های علوم دینی برای تدبر در مفاهیم قرآن است و در آخر قرآن شماره سوره‌ها و آیات مربوط به هر موضوع ذکر شده است، از دیگر آثار عرضه‌شده در این غرفه است.
کوچک‌ترین قرآن جهان در غرفه «دارالمعرفه» سوریه
«یاسین ربیعی زاده»، مسئول غرفه «دارالمعرفه» سوریه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا بیان کرد: در غرفه مؤسسه دارالمعرفه، کوچک‌ترین نسخه قرآن جهان که متعلق به کشور مصر است، در معرض دید عموم قرار گرفته که با استقبال زیادی از سوی علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان مواجه شده است.
وی افزود: این قرآن با فن‌آوری‌های جدید روز طراحی شده و اثری منحصربه‌فرد به شمار می‌آید که علاقه‌مندان خاص خود را دارد.
از نمایش کوچکترین قرآن تا عرضه آثار فاخر قرآنی / استقبال گسترده از مصحف ویژه حفظ
یاسین ربیعی‌زاده اظهار کرد: مصحف التجوید با 10 قرائت مختلف و 20 روایت، ترجمه مصحف‌التجوید به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، چینی، فارسی و روسی از دیگر آثار فاخر عرضه‌شده در این غرفه است.
مسئول غرفه دارالمعرفه گفت: «مصحف التجوید و التحفیظ» از دیگر آثار عرضه‌شده در این غرفه است که به صورت موضوعی طراحی شده و در هر صفحه آیات مرتبط با هر موضوع با یک رنگ خاص مشخص شده است.
«مصحف الحفظ»، اثر شاخص غرفه «عالم القرآن»
غرفه «عالم القرآن» از دیگر غرفه‌های بخش ناشران خارجی بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است که به عرضه آثار و انتشارات کشورهای لبنان و سوریه اختصاص دارد.
«سید قاسم حیدری» در گفت‌‌‌‌وگو با ایکنا، «مصحف الحفظ» را شاخص‌ترین اثر این غرفه دانست و گفت: یکی از مصحف‌هایی که این روزها طرفداران بسیار زیادی دارد و چاپ کشور عراق است، «مصحف الحفظ» نام دارد که این مصحف مختص حفظ قرآن طراحی شده و در حاشیه هر صفحه، ابتدای هر آیه نیز برای تسهیل حفظ قرآن و یادآوری بهتر آیه برای حافظ ذکر شده است.
وی افزود: در پایان مصحف الحفظ همچنین واژگان ابتدا و انتهای آیات هر صفحه در قالب یک جدول ذکر شده است، به طوری که در هر صفحه یک جزء کامل قرآن قرار دارد.
سیدقاسم حیدری اظهار کرد: قرآن کریم با جلد ترمه(نوعی پارچه گران‌بهای بافته‌شده از الیاف بسیار لطیف)، قرآن با جلد چرم طبیعی و نسخه‌های رنگی قرآن از دیگر آثار عر‌ضه‌شده در این غرفه است.
نمایش قرآن به خط کوفی در غرفه ترکیه
نسخه‌ای از قرآن کریم در ابعاد بزرگ به خط کوفی در غرفه «هیزمت» ترکیه در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در معرض دید عموم قرار گرفته است.
«علی نودهی»، مسئول غرفه «هیزمت» ترکیه در گفت‌وگو با ایکنا درباره آثار عرضه‌شده در این غرفه گفت: از جمله آثاری که در غرفه «هیزمت» ترکیه در معرض دید عموم قرار گرفته، نسخه‌ای از قرآن کریم در ابعاد بزرگ به خط کوفی است که حدود ۱۶ کیلوگرم وزن دارد.
وی افزود: این قرآن از جمله ۵۰۰ قرآنی است که در سال ۲۰۰۷ میلادی با کپی‌‌برداری از قرآن قدیمی موجود در موزه «توپ قاپوسرای» شهر استانبول، برای هدیه به سران کشورهای اسلامی چاپ شد.
نودهی گفت: این قرآن حدود ۶ هزار دلار قیمت آن برآورد شده و از قرآن‌های صدر اسلام است که به خط کوفی است و اعراب ندارد و نسخه اصلی این قرآن که در موزه استانبول نگه‌داری می‌شود، منسوب به «عثمان بن عفان»(خلیفه سوم) است.
علی نودهی تصریح کرد: همچنین، در این غرفه نسخه‌ای از قرآن کریم به خط «احمد قز حصاری» از خطاطان مشهور ترک در زمان عثمانی در معرض دید عموم قرار گرفته که این قرآن به خط ریحان و ثلث کتابت شده و تذهیب هر صفحه با صفحه قبل فرق دارد.
از نمایش کوچکترین قرآن تا عرضه آثار فاخر قرآنی / استقبال گسترده از مصحف ویژه حفظ
وی اضافه کرد: این قرآن نیز حدود ۱۵ کیلوگرم وزن دارد و قیمت آن حدود دو میلیون دلار برآورده شده است.
علی نودهی بیان کرد: قرآن کریم به خط «حسین کوتلو» از خطاطان ترک همراه با جلد چرمی و همچنین، قرآن کریم به خط شماری از خطاطان مشهور ترکیه از جمله «حامد الآمدی» و «محمد آبادی»، قرآن به خط کوفی همراه با متن عربی نقطه‌دار آن از دیگر آثار عرضه‌شده در این غرفه است.
مسئول غرفه هیزمت ترکیه در بیست‌وپنحمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در پایان گفت: نمونه‌هایی از خط خوشنویسان قدیمی مشهور و برجسته ترکیه و آلبومی از تصاویر قدیمی مکه و مدینه از دیگر آثار عرضه‌شده در این غرفه به‌شمار می‌آید.
در پایان می‌توان گفت که بخش ناشران خارجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن که در بخش نشر این دوره از نمایشگاه واقع شده است، بنابر گفته مسئولان غرفه‌های این بخش از استقبال خوبی برخوردار بوده و نسخه‌های فاخر قرآنی با فروش خوبی همراه بوده است.
captcha