نمایش کتاب فرش نفیس قرآنی در آنکارا
کد خبر: 3606928
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳

نمایش کتاب فرش نفیس قرآنی در آنکارا

گروه بین‌الملل: ‌کتاب فرش نفیس قرآنی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کتابخانه ملی آنکارا به نمایش درآمد.

نمایش کتاب فرش نفیس قرآنی در آنکارا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کتاب فرش نفیس قرآنی با حضور حسن صفرخانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، جواد پورنامی، استادیار دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مسئول محاسبه و طراحی این کتاب فرش قرآنی نفیس و جمعی از اساتید و هنردوستان و علاقه‌مندان به هنر ایرانی، به همت رایزنی فرهنگی كشورمان در کتابخانه ملی آنکارا به نمایش درآمد.
صفرخانی با اشاره به حدیث نبوی در خصوص قرآن کریم گفت: پیامبر مکرم اسلام می‌فرماید: هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
رایزن فرهنگی كشورمان به قدمت صنعت فرش‌بافی در ایران اشاره كرد و افزود: صنعت بافت فرش و تابلو فرش در ایران از قدمت زیادی برخوردار است. شهرت جهانی فرش ایرانی در اقصی نقاط جهان به دلیل زیبایی‌ها و صنعت پیشرفته این هنر برجسته خواهد بود.
وی در رابطه با هنر فرش‌بافی گفت: فرش‌بافی تنها یک اثر هنری نیست، بلکه تلفیقی از عناصر مختلفی است که منجر به خلق یک اثر هنری می‌شود.
صفرخانی با اشاره به ویژگی‌های برجسته هنرمندان ایرانی در زمینه تولید فرش گفت: طراحی نقشه فرش و هنر بافندگی و ظرافت‌های به کار گرفته شده در بافت فرش ایرانی به همراه بهره‌گیری از سایر فنون و هنرها نظیر خطاطی، منجر به خلق آثار نفیسی می‌شود که در قالب تابلو فرش قرآنی تجلی می‌یابد.
در ادامه این مراسم، پورنامی، استادیار دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز به تشریح ویژگی‌های ممتاز این اثر نفیس و ممتاز در جهان اسلام پرداخت.
وی افزود: این اثر نفیس که در حقیقت شامل کل قرآن كریم است، به خط مرحوم استاد عثمان طه (خوشنویس معروف جهان اسلام) کتابت و برای اولین بار در جهان به صورت فرش دو رویه محاسبه و طراحی شده و سپس توسط تیم بافندگان خبره و ماهر بافته شده است.
پورنامی افزود: در این اثر نفیس، کل آیات قرآن در 76 ورق دو رویه و 152 صفحه به صورت فرش دو رویه بافته شده است که با مهارت تمام صحافی شده است.
وی در خصوص ابعاد این کتاب فرش قرآنی گفت: این کتاب فرش دارای 45 سانتی متر عرض و 70 سانتی متر طول است که ضخامت هر یک از اوراق کمتر از 4 میلی متر است و روی هم رفته ارتفاع و ضخامت کتاب فرش قرآنی حدود 36 سانتی متر است.
استادیار دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز گفت: این اثر در سال 1383 شمسی شروع و در اسفندماه سال 1389 به اتمام رسید و توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) رونمایی شد.
در بخش پایانی این مراسم، معاون بین‌الملل کتابخانه ملی آنکارا ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی كشورمان به خاطر برگزاری مراسم رونمایی از کتاب فرش نفیس قرآنی توسط هنرمندان ایرانی در کتابخانه ملی، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور گسترش یابد.
بنابر اعلام  این خبر، تابلو فرش‌های نفیس قرآنی با همکاری خانه فرهنگ گونش به نمایش درآمد و مورد بازدید علاقه‌مندان قرار گرفت. این نمایشگاه قرآنی به مدت یک هفته دایر خواهد بود.
 

captcha