«باتیک‌نویسی» قرآن توسط هنرمندان اندونزیایی
کد خبر: 3611575
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

«باتیک‌نویسی» قرآن توسط هنرمندان اندونزیایی

گروه بین‌الملل: گروهی از هنرمندان «باتیک»(خوشنویسی روی پارچه ابریشم) در استان «جاوه مرکزی» اندونزی پروژه کتابت قرآن را به شیوه باتیک از ماه رمضان گذشته شروع کرده و تا سال 2021 به اتمام خواهند رساند.

«باتیک‌نویسی» قرآن توسط هنرمندان مالزی
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «thejakartapost»، تیمی از هنرمندان باتیک در کارگاهی در روستای «لویان» در شهر توریستی «ساراکارتا» در استان جاوه مرکزی اندونزی با مدیریت «ساروونو» معروف به «نونو»، هنرمند 62 ساله، پروژه کتابت قرآن کریم روی صفحاتی از پارچه سفید به ابعاد 90*70 سانتی‌متر با استفاده از سیستم خط «کادوس» را از سال گذشته آغاز کرده‌ و تاکنون 90 صفحه از قرآن کریم را به نگارش درآورده‌اند.
در این روش، طبق معیار انتخاب شده از سوی وزارت امور دینی اندونزی قبل از استفاده از موم و پارافین روی پارچه، حروف عربی با استفاده از مداد باید ترسیم شود.
«نونو» با بیان اینکه سیستم خط کادوس سخت‌تر از خط عثمانی است، گفت: در روش خوشنویسی عثمانی تنها یک ضربه روی هر صفحه مورد نیاز است، اما در سیستم خط کادوس که بخش‌های مختلف دارای ضخامت متفاوتی است، برای تکمیل هر صفحه دو یا سه ضربه قلم مورد نیاز است.
وی افزود: تا جایی که ممکن است نباید در نگارش آیات اشتباهی صورت بگیرد در نتیجه پس از آنکه یک صفحه با موم نگارش شد، قبل از خشک شدن موم آیات را مورد بررسی قرار داده و اشتباهات را تصحیح می‌کنیم.
نونو اظهار کرد: پس از فرایند خشک شدن، صفحه پارچه‌ای 5 بار در محلول قرمز تیره حاوی چوب «سوگا» قرار داده می‌شود تا به رنگ قهوه‌ای تیره در‌آید.
 این تیم قصد دارد برای اتمام پروژه از دانشجویان یک مدرسه اسلامی کمک بگیرد.
captcha