برگزاری مراسم روز جهانی قدس در زنگبار + عکس
کد خبر: 3612432
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸

برگزاری مراسم روز جهانی قدس در زنگبار + عکس

گروه بین‌الملل: مراسم روز جهانی قدس با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه دولتی زنگبار برگزار شد.

برگزاری مراسم روز جهانی قدس در زنگبار
رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و سپس «محمد سعید»، مورخ و نویسنده تانزانیایی به ارائه مقاله خود پرداخت.
وی در بخشی از سخنان خود به تاریخ اشغال فلسطین پرداخت و مواضع ضدصهیونیستی معلم «جویلس نایرره» را تشریح کرد.
محمد سعید، آزادی فلسطین را را آرزوی هر مسلمان دانست و اظهار کرد: افراد زیادی برای کمک به فلسطینی‌ها برخاسته‌اند، اما در این بین حرکت امام خمینی(ره) و اقدامات سیدحسن نصرالله خالصانه‌ترین و موثرترین تلاش‌ها بوده است.
دهقانی، کارشناس سفارت جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که ضمن سخنانی تأکید کرد: ایران تنها کشوری است که به طور جدی از حقوق فلسطینیان حمایت می‌کند
وی در ادامه اسرائیل را حامی گروه‌های تکفیری و تروریستی دانست.
«عیدی»، دیگر  سخنران این نشست بود که ضمن تشریح فلسفه روز در ماه رمضان از مرحوم امام خمینی(ره) به خاطر حمایت از حقوق مردم مظلوم فلسطین تشکر کرد.
وی در ادامه، اقدام امام خمینی(ره) در اعلام آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس را توجه ایشان به فلسفه و حکمت ماه مبارک رمضان دانست و جمهوری اسلامی ایران را حامی مستضعفان خصوصا مردم مظلوم فلسطین معرفی کرد.
«زیدی»، رئیس دانشکده زبان‌های خارجی و زبان سواحیلی دانشگاه زنگبار نیز در سخنان خود در این مراسم، هم‌پیمانی برخی از کشورهای اسلامی و عربی با اسرائیل را تقبیح کرد.
سویدی، از اساتید دانشگاه زنگبار نیز طی سخنانی ضمن تشریح برخی از ادعیه وارده در ماه مبارک رمضان، دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین را وظیفه همه مسلمانان جهان دانست.
آخرین سخنران این همایش، علی باقری، رایزن فرهنگی ایران در تانزانیا بود که طی سخنانی به تشریح تاریخی روز قدس پرداخت و در بخشی از سخنان خود ضمن اشاره به فضیلت دهه اخیر ماه رمضان گفت: امام خمینی(ره) که شخصیتی دینی و عالمی جامع و فقیهی ژرف‌اندیش بود با بهره‌گیری از اهمیت تقدس دهه آخر ماه رمضان مسلمانان را به دفاع از حقوق مشروع مردم مظلوم فلسطین فرا خواند، زیرا این ماه، ماه توجه به فقرا و تلاش برای کمک به محرومان و ستمدیدگان است.
 وی افزود: امام خمینی(ره) امام محرومان است و انقلابش نیز، انقلاب مستضعفان بر ضد مستکبران و برای آزادی ستم‎دیدگان از یوغ ستمکاران است و ایشان برای رهای مظلومان فلسطینی قیام کرد و انقلابی جهانی علیه صهیونیست‌ها شکل داد.
باقری در ادامه گفت: اگر چه امام خمینی(ره) در ماه ژوئن سال 1989 میلادی به لقاء الله پیوست، ولی یادگار انقلابی ایشان یعنی روز قدس هر روز در حال رشد و انتشار بیشتر در بین ملت‌ها است، حقیقتا امام خمینی(ره) شخصیتی بی‌نظیری بود که مسیر تاریخ را تغییر داد.
وی تاکید کرد: با اعتماد به نفس می‌توان گفت که ایشان موفق‌ترین انقلابیون قرن بیستم میلادی بوده است و رهبری بی‌نظیر است و روز قدس یکی از نوآوری‌های ایشان است که همه مسلمانان می‌باید از این میراث گرانمایه امام راحل محافظت نمایند و در این روز بر سر اسرائیل و همه مستکبران جهان فریاد بزنند.
در این برنامه، گروه تواشیح فدک الزهراء مشهد به اجرای سرود «القدس لنا» پرداخت که مورد استقبال شرکت‌کنندگان واقع شد. در این جلسه همچنین بروشور و کتاب درباره قدس و تاریخ اشغال فلسطین در میان دانشجویان توزیع گردید و دانشجویان با پوشیدن تی‌شرت‌های که شعار «آزادی قدس» بر آن نوشته شده بود، همگرایی خود را با مردم فلسطین اعلام کردند.

برگزاری مراسم روز جهانی قدس در زنگبار

برگزاری مراسم روز جهانی قدس در زنگبار

برگزاری مراسم روز جهانی قدس در زنگبار
captcha