هند از آپارتاید رژیم صهیونیستی الگوبرداری می‌کند؟/ واکنش مسلمانان
کد خبر: 3615623
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

هند از آپارتاید رژیم صهیونیستی الگوبرداری می‌کند؟/ واکنش مسلمانان

گروه بین‌الملل: «نارندرا مودی»، اولین نخست‌وزیر هند است که به سرزمین‌های فلسطینی تحت تسلط و اشغال صهیونیست‌ها سفر کرده اما با رهبران فلسطینی دیدار نمی‌کند.

هند از آپارتاید رژیم صهیونیستی الگوبرداری می‌کند؟/ واکنش مسلمانان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پس از گذشت 25 سال از آغاز روابط دیپلماتیک هند و رژیم صهیونیستی، برای اولین بار یک نخست‌وزیر هندی به‌طور رسمی با مقامات صهیونیستی دیدار می‌کند که این مسئله حاکی از روابط اقتصادی و نظامی نزدیک‌تر این دو دولت است.
نارندرا مودی عصر دیروز، 13 تیرماه در حالی به تل‌آویو رسید و مورد استقبال گرم بنیامین نتانیاهو قرار گرفت که هند با 172 میلیون مسلمان، همواره در کلام، حامی فلسطینیان بوده است.
اشتراکات مودی و نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو، دومین نخست‌وزیر طولانی مدت رژیم صهیونیستی بعد از «داوید بن گورین»، یک راستگرای تندرو است، که شغل سیاسی خود را مدیون ایجاد وحشت نسبت به فلسطینان است.
نتانیاهو با نشان دادن فلسطینیان به عنوان یک تهدید ذاتی برای «کشور یهودی اسرائیل» بر مسند سیاست نشسته است. وی با بازی سیاست ترس و دشمن‌سازی از عرب‌ها و سیاه‌نمایی مسلمانان رشد کرده است.
همانند نتانیاهو در اسرائیل، نارندرا مودی نیز در حال دنبال کردن سیاست راستگرای افراطی و نیز دامن زدن به احساسات ضداسلامی برای محکم کردن پایگاه خود در میان اکثریت هندو است. ملی‌گرایان هندو در هند، رژیم صهیونیستی را به خاطر تسلط بر همسایگان مسلمانش محترم می‌شمارند.
آن‌ها نه‌تنها می‌خواهند هند از مدل آپارتاید رژیم اسرائیل برای برخورد با اقلیت‌ها الگوبرداری کند، بلکه در آرزوی تبدیل هند به یک کشور مهاجم مانند رژیم اسرائیل در منطقه خاورمیانه هستند.
در جست‌وجوی یک برنامه کاری تهاجمی، مودی نه‌تنها اقدام به خرید انبوهی از سخت‌افزارهای نظامی کرده، بلکه بسیاری از معاونان صنعتی خود را بدون اینکه تجربه قبلی داشته باشند، در بخش تولید صنایع تسلیحاتی گمارده تا با تولیدکنندگان جهانی اسلحه برای تولید مشترک صنایع تسلیحاتی به نام هند همکاری کنند. سال 2017، رکورددار فروش اسلحه‌های اسرائیلی به هند است.
این سفر در حالی انجام شده که مودی هیچ برنامه‌ای برای سفر به رام‌الله برای دیدار تشریفاتی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ندارد؛ کاری که اکثر رهبران جهان پس از ملاقات با رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند.
در ماه آوریل سال 2016، صنایع هوافضای اسرائیل بزرگترین قرارداد تسلیحاتی خود را به ارزش 1.6 میلیارد دلار با ارتش هند بست. یک ماه بعد، صنایع هوافضای اسرائیل یک قرارداد تسلیحاتی دیگر به ارزش 630 میلیون دلار با یک شرکت هواپیمایی و دفاعی دولت هند به نام «بهارات الکترونیکس» منعقد کرد.
در جریان این سفر، مودی ممکن است، قراردادی به ارزش 500 میلیون دلار برای خرید موشک‌های ضد تانک با رژیم صهیونیستی ببندد و نیز ممکن است که قرارداد خرید 1 میلیارد دلاری هواپیمای جنگی فالکون را نهایی کند.
خرید تسلیحات از رژیم اسرائیل برای هند پیشرفت جدیدی محسوب نمی‌شود. رژیم اسرائیل در گذشته هنگامیکه هند در سال 1962 با چین و در سال 1965 و 1971 با پاکستان در جنگ بود، به آن‌ها سلاح می‌فروخت. در زمان جنگ کرگل میان پاکستان و هند در سال 1999 نیز رژیم اسرائیل تهیه‌کننده پهبادهای جاسوسی و موشک‌های هدایت‌شونده با لیزر برای هند بود.
با این حال، تا زمان نخست‌وزیر شدن مودی در 16 می 2014، اکثر این قراردادهای تسلیحاتی بدون سروصدا انجام می‌گرفت. اما مودی این شیوه محتاطانه را که با گذشت زمان بر آن مهر تأیید خورده بود، کنار گذاشته است. به علاوه، او در حال دور کردن هند از سیاست «عدم مصالحه در حمایت از فلسطینیان» است.
هند و اسرائیل چندین دهه است که روابط صمیمانه‌ای دارند. گرچه دو دولت هند و رژیم صهیونیستی از سال 1992 روابط دیپلماتیک برقرار کرده‌اند و رژیم اسرائیل سومین تأمین‌کننده بزرگ تسلیحات بعد از روسیه و آمریکا برای هند شده است، این اولین بار است که یک نخست‌وزیر هندی در زمان نخست‌وزیری از سرزمین‌های اشغالی دیدن می‌کند.
مودی در حالی این سفر پرسر و صدا به سرزمین‌های اشغالی را آغاز کرده که قصد ندارد طبق روال مرسوم به رام‌الله برود و با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، دیدار کند؛ کاری که معمولاً رهبران جهان پس از بازدید از سرزمین‌های اشغالی انجام می‌دهند. حتی «پراناب موکرجی»، رئیس‌جمهور هند نیز در سال 2015 ابتدا به کرانه باختری سفر کرد و بعد از آن به سرزمین‌های اشغالی رفت.
از زمان استقلال، هند از فلسطین حمایت کرده است. حتی زمانیکه آلبرت انیشتین برای تشکیل کشور اسرائیل در سال 1947 درخواست حمایت کرد «جواهر لعل نهرو»، اولین نخست‌وزیر هند از این حمایت اجتناب کرد.
در سال 1947 میلادی، پیش از تأسیس دولت اسرائیل، انیشتین در رابطه با ایده تأسیس چنین دولتی شک داشت. با این حال، یک سال بعد که دولت اسرائیل تشکیل شد، انیشتین از آن حمایت کرد. در عین حال، هنگامی که از انیشتین دعوت کردند که اولین رئیس اسرائیل باشد، این پیشنهاد را نپذیرفت.
انیشتین درباره علت نپذیرفتن ریاست اسرائیل گفت که من به عنوان شهروند عادی، آزاد خواهم بود که با هر سیاستی که اسرائیل در آینده اتخاذ می‌کند، ابراز مخالفت کنم، اما به عنوان رئیس اسرائیل، چنین آزادی برای ابراز مخالفت نخواهم داشت.
در آن سال، هند به طرح سازمان ملل برای جداسازی فلسطین رأی منفی داد و بعداً در سال 1950، رژیم اسرائیل را به رسمیت شناخت.
حمایت هند از فلسطین به دوران نهرو باز می‌گردد. سیاست حمایت از فلسطین نه‌تنها هماهنگ با احساسات بزرگترین اقلیت‌های دینی هند بلکه هماهنگ با ارزش‌های جهانی عدالت و انصاف است.
ملی‌گرایان راست افراطی هند همواره از نهرو به دلیل تبدیل نکردن هند به یک «پاکستان هندو» ناراضی هستند و حمایت هند از فلسطین را بخشی از «سیاست دلجویی» حزب رقیب(حزب کنگره) از مسلمانان هندی می‌دانند.
مودی با این سفر رسمی به سرزمین‌های اشغالی در کسوت نخست‌وزیری و امتناع از سفر به رام‌الله، در حال پایگاه حمایت ملی‌گرایان هندو و محکم کردن جایگاه خود در میان آن‌ها است.
سیاست مودی بر اساس خواست اکثریت هندو تنظیم شده و اتخاذ مواضع سیاسی علیه احساسات اقلیت‌های مسلمان است. در حالی او از سفر به کرانه باختری اجتناب می‌کند که قرار است با «موشه هولتزبرگ»، کودک اسرائیلی که در جریان حادثه تروریستی سال 2008 در بمبئی والدین خود را از دست داده، ملاقات کند. با این کار مودی می‌خواهد نشان دهد که با اسرائیل برای مقابله با «افراط‌گرایی اسلامی» نیز اشتراک نظر دارد.
روزنامه «هاآرتص» چاپ رژیم صهیونیستی در این رابطه نوشت: مودی قابلیت آن را دارد که فلسطینیان را نادیده بگیرد. سیاست ملی‌گرایی هندو نه‌تنها او را ترغیب به نادیده گرفتن فلسطین می‌کند بلکه سبب می‌شود تا او تلاش کند که یک ائتلاف آشکار با نیروهای صهیونیستی داشته باشد.
نفرت مشترک از مسلمانان تشدیدکننده رابطه مودی و نتانیاهو و همکاری آن‌ها برای ایجاد اضطراب بیشتر در میان اقلیت مسلمان هند است. همچنین مودی با الگوبرداری از سیاست رژیم صهیونیستی در «یافا» برای اجرای آن در هند امیدوار است که حمایت اکثریت هندو از خود را استحکام بخشد اما این به قیمت از بین رفتن صلح و ثبات در این کشور تمام خواهد شد.
نخست‌وزیری مودی
با اعلام خبر پیروزی نارندرا مودی در انتخابات اردیبهشت ماه سال 93 در هند و انتصاب وی به عنوان نخست‌وزیر آینده این کشور، جمعیت بزرگ 172 میلیون نفری مسلمانان هند در مورد وضعیت زندگی خود در حکومت جدید بیش از پیش نگران شدند.
حزب ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» با پیروزی بر رقیب خود، حزب کنگره، توانست به یک دهه حکمرانی این حزب بر هند پایان دهد و با کسب اکثریت ۲۷۲ کرسی پارلمان هند، دولت این کشور را در دست گیرد.
پیروزی این حزب و انتخاب نارندرا مودی، رئیس آن به عنوان نخست‌وزیر هند، اقلیت مسلمان این کشور را با تردید و نگرانی نسبت به آینده خود مواجه کرده است.
گرچه مودی ۶۳ ساله با شعار «امید و تجدید حیات» پا به عرصه انتخابات گذاشت، اما سابقه وی در سوء رفتار با مسلمانان و همراه شدن ورود او به انتخابات با افزایش حملات ضد اسلامی در هند، مسلمانان را بسیار نگران کرده است.
تیرگی روابط مسلمانان با این حزب ناسیونالیست هندو بعد از کشتار وحشیانه بیش از ۲ هزار مسلمان در سال ۲۰۰۲ میلادی در ایالت «گجرات» هند در زمان فرمانداری مودی آغاز شد.
فاجعه کشتار مسلمانان در پی آن شکل گرفت که گروهی از زائران هندو بر اثر آتش‌سوزی در یک قطار کشته شدند که در ابتدا مسلمانان به اشتباه مسئول این حادثه معرفی شدند اما بعد مشخص شد که این آتش‌سوزی اتفاقی بوده است.
در زمان رقابت‌های انتخابی اخیر نیز دو شورش علیه مسلمانان شکل گرفت که یکی در ایالت شرقی «آسام» و دیگری در شهر مسلمان‌نشین حیدرآباد در ایالت جنوبی «آندرا پرادش» اتفاق افتاد.
پیش از انتخاب مودی به عنوان نخست‌وزیر هند و پیروزی حزب بهاراتیا جاناتا نیز مسلمانان این کشور وضعیت سامان‌یافته‌ای نداشتند و از تبعیض‌‌های بی‌شماری که علیه آنان در حوزه‌های آموزش، سیاست و کسب‌وکار صورت می‌گرفت، شکایت داشتند اما این اقلیت پیش‌بینی می‌کرد که این وضعیت در آینده به مراتب بدتر خواهد شد.

سفر مودی به اسرائیل در‌ میان خشم مسلمانان
تعداد زیادی از شخصیت‌ها، احزاب و مسلمانان هند با اعتراض به برنامه سفر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به سرزمین‌های اشغالی، خواستار لغو این سفر شده بودند. این گروه‌ها دیروز با برگزاری تجمعی در دهلی‌نو اعلام کردند سفر مودی به سرزمین‌های اشغالی در زمانی که رژیم صهیونیستی دست به کشتار مردم بی گناه می‌زند موجب رنجش بیش از 200 میلیون نفر از مسلمانان کشور می‌شود.
دکتر ایوب علی‌خان، دبیرکل حزب تنظیم انصاف هند در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد: اگر نخست‌وزیر هند سفر خود را به سرزمین‌های اشغالی لغو نکند، دامنه تظاهرات و اعتراض مسلمانان افزایش می‌یابد.
دکتر ظفرالاسلام‌ خان، رئیس مجلس مشورت مسلمانان هند نیز گفت: سفر مودی به سرزمین‌های اشغالی موجب آزردگی و نگرانی مسلمانان هند می‌شود.
وی تصریح کرد: جنایات رژیم اشغالگر قدس در سرزمین‌های اشغالی از سوی هر فرد آزاده‌ای محکوم است و نخست‌وزیر هند باید همانند دولت‌های قبلی این دعوت را نمی‌پذیرفت و نباید سنت‌شکنی کند. رئیس مجلس مشورت مسلمانان هند ادامه داد: اگر دولت هند از مردم مظلوم فلسطین حمایت نمی‌کند نباید با سفر به سرزمین‌های اشغالی موجب رنجش مسلمانان شود. 200 میلیون نفر از جمعیت یک میلیارد و 200 میلیون نفری هند را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

captcha