جای نگرانی برای مراسم حج وجود ندارد/ حضور وزارت خارجه در عربستان برای ارائه خدمات کنسولی
کد خبر: 3617315
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
بهرام قاسمی:

جای نگرانی برای مراسم حج وجود ندارد/ حضور وزارت خارجه در عربستان برای ارائه خدمات کنسولی

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه در رابطه با مسئله حج نگرانی وجود ندارد، گفت: موضوع امنیت حجاج مسئله‌ای حساس و مهم برای ماست که بر عهده عربستان است که در این رابطه صحبت‌های زیادی صورت گرفته و اطمینان‌های لازم از سوی مقامات سعودی کسب شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز، دوشنبه، 19 تیرماه در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار ایکنا در مورد توصیه دستگاه دیپلماسی کشورمان به زائران ایرانی اعزامی به حج 96 گفت: مقدمات کار توسط سازمان حج و زیارت صورت پذیرفته و تمهیدات مورد نیاز انجام شده است.
وی افزود: طی رزها و هفته‌های گذشته جلسات متعددی در مورد حج توسط ارگان‌های مختلف در کشور برگزار شده و فکر می‌کنم توصیه‌های لازم و آنچه را که باید حجاج رعایت کنند از طریق سازمان حج و زیارت و کانال‌هایی که مشخص شده به اطلاع زائران می‌رسد.
قاسمی همچنین در مورد اقدامات کنسولی ایران در عربستان در ایام حج تمتع گفت: ایران و عربستان دارای روابط دیپلماتیک نیستند و به همین دلیل نتوانستیم در سال گذشته در مراسم حج شرکت کنیم اما برای حج امسال از گذشته سازمان حج و زیارت با تفاهمی که در کشور به وجود آمد و مصوباتی که صورت گرفت، مسئولیت مذاکره با طرف سعودی را پذیرفت و وارد مذاکره شد و نهایتاً شروط و شرایط خاصی را مطرح کرد که در نشست‌های دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت و به تفاهمات لازم دست پیدا کرد که نهایتاً تا این لحظه قرار بر اعزام حجاج است و مقدمات کار فراهم شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تیم‌های مقدماتی به عربستان اعزام شدند، اظهار کرد: با توجه به نیازهایی که حجاج در طول ایام حج خواهند داشت بخش کنسولی در ایام حج در نقاط مختلف عربستان حضور خواهند داشت و این موضوع به عنوان یکی از توافقات صورت گرفته بین سازمان حج و مقامات سعودی بوده است.
وی ادامه داد: بر این اساس 10 نفر از مقامات کنسولی از وزارت خارجه برای ارائه خدمات در ایام حج در عربستان حضور خواهند داشت و امیدوارم که بتوانند به خوبی و شایستگی تمام در خدمت زائران باشند و خدمات لازم را در طول ایام حج ارائه کنند.
قاسمی همچنین با تأکید بر اینکه مسئولیت امنیت حجاج بر عهده عربستان است، گفت: آنچه مسلم است امنیت حجاج به عهده مقامات سعودی است که مسئله اساسی و مهمی برای ما بوده و هست و در نشست‌هایی که با دولت عربستان در رابطه با حج داشته بحث امنیت و تضمین آن صحبت‌های زیادی شده و اطمینان‌های لازم حاصل شده و فکر می‌کنم تا این لحظه حجاج ما نباید نگرانی عمده‌ای داشته باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: متأسفانه در فضای مجازی با نیات و دیدگاه‌های مختلف سخنانی مطرح می‌شود که می‌تواند ایجاد هراس و نگرانی کند اما لازم است که اخبار حج را از کانال‌های مشخص سازمان حج و زیارت دریافت کرد و نهایتاً مذاکره‌کننده اصلی و کسانی که تضمین‌های لازم را دریافت کرده‌اند و تفاهمات کلی را در مورد مجموع مسائل حج داشته‌اند سازمان حج و زیارت است و آنها تا جایی که می‌دانم بسیار خوش‌بین هستند و مطمئن هستند که همه مسائل به روز کاغذ طراحی شده و تفاهم شده و حج انجام خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آزادسازی موصل به دست ارتش و نیروهای مردمی عراق گفت: پیروزی موصل را به دولت مرکزی و مردم عراق تبریک می‌گویم؛ امروز سرکوب تروریسم در عراق در نقطه حساس صورت گرفت و امیدواریم آغازی بر نابودی تروریسم در منطقه باشد.
قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد ادعای آمریکا مبنی بر بازنگری در برجام اظهار کرد: ترامپ و هیئت حاکمه آمریکا نمی‌توانند به تنهایی در رابطه با نقض برجام و از بین بردن آن تلاش کنند و اقداماتی که طی هفته‌های اخیر صورت گرفته، این موضوع را نشان می‌دهد؛ به همین جهت به جای برخورد با برجام، آمریکا اقدامات سیاسی، روانی و اقتصادی خود را که اقدامات منفی و ضد ایرانی است را متمرکز کرده در سایر لوایح و اموری که در حال پیگیری است و علاقه‌مند است که از این طریق آثار مثبت برجام را خنثی کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: ما برای هرگونه اقدامی آمادگی لازم را داریم و کشور امروز بیش از گذشته در حوزه‌های مختلف آمادگی بسیاری برای برخورد با هرگونه اقدام ناپسند و نابجا خواهد داشت.
وی با اشاره به دیدار ترامپ و پوتین در حاشیه اجلاس موسوم به «جی 20» در هامبورگ گفت: اولین دیدار ترامپ و پوتین بود و هماهنگونه که در رسانه‌های روسی می‌شد ملاحظه کرد نگاه مثبتی به این دیدار وجود داشت و خوش‌بینی بسیاری دیده می‌شد؛ نفس نشست و مذاکره همواره در جهان می‌تواند مثبت و قابل توجه باشد به شرط اینکه در محیطی شفاف و در جهت صلح و دوستی و امنیت جهانی باشد و باید منتظر ماند تا اخبار بیشتری نسبت به این نشست دریافت و نتایج آن را مشاهده کرد.
قاسمی در مورد توافق روسیه و آمریکا در رابطه با آتش‌بس در سوریه و ضمانت اجرایی آن اظهار کرد: در مورد ضمانت اجرایی مذاکرات و تفاهمات صورت گرفته نمی‌توانم اظهار نظری داشته باشم اما با توجه به اینکه ایران، ترکیه و روسیه در آستانه فعالیت‌های گسترده‌ای دارند و با توجه به نوع روابط خاصی که با فدراسیون روسیه داریم و تماس‌های زیادی در سطوح مختلف از کانال‌های مرسوم دیپلماتیک وجود دارد، دائم در حال تبادل نظر و مشورت هستیم و اطلاعات لازم را در حوزه مسائل سوریه دریافت می‌کنیم.
وی گفت: اگر تفاهمات بین روسیه و آمریکا تفاهمی باشد که بتواند در کل سوریه تعمیم داده شود و زمینه‌ای برای تثبیت آتش‌بس و ثبات باشد قطعاً می‌تواند مفید واقع شود اما با توجه به اقدمات اخیر آمریکا در سوریه مبنی بر بمباران و تهاجم به نیروهای سوری، فکر می‌کنم این ابهام و تردید نسبت به اقدامات آمریکا در سوریه وجود دارد و در ادامه مسیر چنین تفاهمی دشوار باشد.
قاسمی تأکید کرد: آنچه ایران دنبال می‌کند تمامیت ارضی سوریه و تسری آتش‌بس و امنیت در تمام خاک سوریه است و نمی‌تواند بحث به یک نقطه خاص یا نقاط خاص محدود شود اما به هر جال باید یادآوری کنم که اگر نشست‌ها و مذاکرات واقعیت‌های موجود به خوبی دیده نشود به شکست منجر می‌شود و آنجه که باید مد نظر قرار بگیرد حق حاکمیت سوریه و مردم این کشور است و اگر تفاهمات  در این چارچوب نباشد تردید دارم که به نتیجه مشخص نائل شود.
سخنگوی  وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد امضای معاهده منع سلاح اتمی در سازمان ملل متحد و تأثیر آن در منطقه گفت: ما از این تفاهم استقبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم باید برای ایجاد جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌‌ای و کشتار جمعی و این نوع سلاح‌ها که جان انسان‌های بی‌گناه را از بین برده تلاش کنیم و این اقدام اقدامی رو به جلوست و امیدواریم بتوانیم شاهد خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی باشیم که متاسفانه در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد.
 وی در رابطه با اقدام تروریستی اخیر در پاکستان اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم سفر چندی پیش وزیر امور خارجه کشورمان به همراه هیئت عالی امنیتی، نظامی و امنیتی به پاکستان همچنان با تحرکات نیروهای تروریستی مواجهیم؛ به زودی قرار است کمیسیون مشترک امنیتی که حاصل تفاهمات وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات پاکستان بود تشکیل خواهد شد که این کمیسیون مکانیسم‌های بیشتری برای چگونگی تثبیت و ثبات مرزها و امنیت مرزها گفت‌وگو خواهد کرد.
قاسمی در پایان در رابطه با پرونده چهار دیپمات ربوده شده در لبنان گفت: پرونده رسیدگی به وضعیت این چهار دیپلمات مفتوح و در حال پیگیری است و امیدواریم بتوانیم در آینده خبرهایی در این رابطه داشته باشیم.
captcha