تروریسم و هم‌و‌غم کودکان مسلمان اروپا/ گزارش خشونت‌ها به خط تلفنی در انگلیس
کد خبر: 3618067
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲
در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین شد؛

تروریسم و هم‌و‌غم کودکان مسلمان اروپا/ گزارش خشونت‌ها به خط تلفنی در انگلیس

گروه بین‌الملل: «لیندا تافت»، فعال اجتماعی انگلیس گفت: پس از حملات تروریستی اخیر در اروپا به‌ویژه انگلیس که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، تعداد تماس‌هایی که جمعیت ملی مقابله با ظلم علیه کودکان، از این قشر آسیب‌پذیر برای حل مشکلاتشان دریافت کرد، به شکل چشمگیری افزایش یافت.

تمام هم‌و‌غم کودکان مسلمان در برخورد با تروریسم
آنچه امروزه آفت جدی مبارزه با تروریسم تلقی می‌شود، تلاش محافل و رسانه‌های غرب در جهت معرفی مسلمان‌ها به عنوان تنها تروریست‌های جهان و مترادف دانستن اسلام با تروریسم است؛ تلاشی که شبکه‌ گسترده‌ رسانه‌های غربی نیز از آن به شدت حمایت می‌کند. سیاستمداران ارشد و رسانه‌های غربی در پی وقوع هر حمله تروریستی در این کشورها، بلافاصله و بدون تحقیق و اثبات موضوع این حمله را به مهاجران نسبت داده‌اند و متعاقب آن نیز سیاست‌های سختگیرانه و نفرت‌انگیز علیه مهاجران از آزار و اذیت، ضرب و شتم، عدم ارائه خدمات بهداشتی و تغدیه نامناسب تا اخراج آنها اعمال شده است. این در حالی است که این مهاجران اعم از زن و کودک و افراد کهنسال از جنگ‌های سوریه، عراق، افغانستان و لیبی فرار کرده‌اند، این جنگ‌ها و موج مهاجرت به اروپا نیز نتیجه مداخله غرب در امور داخلی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و جنگ‌افروزی غربی‌ها از طریق حمایت از تروریست‌ها بوده است.

از طرف دیگر، از آنجایی که اغلب مهاجران به اروپا از کشورهای جنگ زده مسلمان خاورمیانه و شمال آفریقا بوده‌اند، حملات علیه مهاجران و نسبت دادن عملیات‌ تروریستی به آنها، مسلمانان مقیم کشورهای اروپایی را نیز در بر گرفته و موجب شده که آنها در شرایط سختی زندگی کنند. در این میان کودکان، آسیب‌پذیرترین قشر جامعه محسوب می‌شوند و با بیشترین هجمه روانی از سوی اکثریت جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، مواجه هستند.

خانم «لیندا تافت»، فعال اجتماعی و مدیر روابط رسانه‌ای جمعیت ملی مقابله با ظلم علیه کودکان(NSPCC) انگلیس که دغدغه دفاع از حقوق اجتماعی کودکان مسلمان در جوامع غربی را دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به افزایش روزافزون آمار کودکان قربانی این پدیده در جوامع اروپایی گفت: خط تلفن مستقیم کودکان جمعیت ملی مقابله با ظلم علیه کودکان در انگلیس بیش از 2500 جلسه مشاوره در سه سال اخیر در مورد خشونت‌های نژادی و دینی علیه کودکان اقلیت‌های دینی به‌ویژه مسلمانان انگلیس برگزار کرده است.
خط مستقیم کودکان در سال 1986 توسط این سازمان تأسیس شده و 24 ساعته به‌صورت رایگان به کودکان و نوجوانان زیر 19 سال مشاوره می‌دهد. خط تلفن مستقیم کودکان به مسائلی مانند آزار و اذیت کودکان، مشکلات ناشی از بیماری‌های روانی، جدایی پدر و مادر، سوء مصرف مواد، نگرانی‌ها و تشویش‌ها مشاوره می‌دهد.
وی تأکید کرد: پس از حملات تروریستی اخیر در اروپا به‌ویژه انگلیس که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، تعداد تماس‌هایی که ما از کودکان مسلمان برای حل مشکلاتشان دریافت می‌کنیم، به شکل چشمگیری افزایش یافته است.
تافت همچنین به موارد شکایات این گروه از کودکان مسلمان اشاره و تصریح کرد: کودکان مسلمان به ما می‌گویند که مرتباً آن‌ها را به نام‌های آزاردهنده، توهین‌آمیز و مرتبط با داعش صدا می‌کنند و مورد تهدید و خشونت قرار می‌گیرند؛ دختران مسلمان نیز هنگامی‌که روسری یا حجاب دارند به‌طور مرتب هدف حمله قرار می‌گیرند.
لیندا تافت به حمله تروریستی دوم فروردین ماه امسال در «وست‌مینستر» انگلیس اشاره کرد و افزود: پس از این حمله خط مستقیم کودکان، 128 تماس از کودکان مسلمانی دریافت کرد که به‌خاطر نژاد و دینشان هدف خشونت قرار گرفته بودند. این رقم دو برابر تعداد تماس‌هایی بود که در کل ماه قبل از آن گرفته شده بود.
وی افزود: در حمله تروریستی در پل وست‌مینستر در بخش مرکزی لندن، فردی به نام «خالد مسعود»، یک تبعه پاکستانی‌تبار خودرویی را به داخل دروازه‌های کاخ وست‌مینستر راند و جان دو نفر را گرفت و بعد با چاقو به مردم از جمله یک افسر پلیس حمله کرد.
تافت ادامه داد: بعد از حمله تروریستی در شهر بروکسل در روز سوم فروردین سال 95، کودکان مسلمان 99 بار به خاطر خشونت‌های دینی و نژادی با خط کودکان تماس گرفتند. این رقم نیز خبر از افزایش 50 درصدی خشونت‌ها علیه کودکان مسلمان نسبت به مدت مشابه ماه قبل از آن می‌داد.
وی در پاسخ به این سؤال که چه آماری از تعداد جلسات مشاوره این جمعیت در دست دارد، گفت: بعد از حمله تروریستی 24 آبان 94 در شهر پاریس، خط مستقیم کودکان 119 جلسه مشاوره در مورد خشونت‌های دینی و نژادی در یک ماه برگزار کرد.
تافت همچنین به راهکارهای مقابله با این جریان اشاره کرد و گفت: هیچ کودکی نباید به خاطر دین و نژادش هدف قرار بگیرد و ما نباید اجازه دهیم که تعصب سبب شود که برخی کودکان به خاطر هویتشان خجالت‌زده باشند. در عوض ما باید تنوع دینی و فرهنگی را قدر بدانیم و در کنار هم بایستیم. یک کودک شجاعت زیادی لازم دارد تا در مورد اینگونه مسائل صحبت کند؛ آن‌ها باید تشویق شوند که اگر هدف قرار می‌گیرند در مورد آن صحبت کنند.
وی افزود: برخی از کودکان نمی‌دانند که کلماتشان تا چه اندازه می‌تواند دردناک و مخرب باشد، بنابراین بزرگترها نباید چشمان خود را ببندند. ما باید از کودکانی که هدف قرار می‌گیرند، حمایت کنیم و برای کسانی که آنان را هدف قرار می‌دهند، توضیح دهیم که کاری که انجام می‌دهند غلط و تخریب‌گر است.
لیندا تافت در پاسخ به این پرسش که آیا می‌تواند نمونه‌ای عینی از تماس‌های اخیر با این جمعیت را مثال بزند، گفت: یک پسربچه 12 ساله بعد از حادثه تروریستی در منچستر تماس گرفت و گفت «من بسیار ناراحتم زیرا دیگران حرف‌های نژادپرستانه‌ای امروز به من می‌زدند و در مورد حمله منچستر صحبت می‌کردند. خیلی آزاردهنده و غیر منصفانه است چون من هیچ کاری با این حمله نداشتم، مردم نباید عجولانه تصمیم بگیرند و فکر کنند که فقط چون یک نفر مسلمان است، تروریست است».

معصومه‌سادات حسینی

captcha