قرآن متعلق به سده 17 در نمایشگاه بیروت
کد خبر: 3619177
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹

قرآن متعلق به سده 17 در نمایشگاه بیروت

گروه بین‌الملل: یک تاجر فلسطینی با برگزاری نمایشگاه در بیروت، قرآنی متعلق به سال 1740 میلادی را که تجارت برده‌های آفریقایی رایج بود، در معرض دید عموم قرار داده است.

فردا//قرآن متعلق به دوره برده‌داری در نمایشگاه بیروت + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری میدل ایست آنلاین، رامی النمر، صاحب مرکز فرهنگی «النمر» در بیروت نمایشگاهی با موضوع هنر خوشنویسی عربی در این مرکز برگزار کرده است.
این تاجر فلسطینی‌الاصل متولد بیروت و از زمان تولد در این شهر زندگی کرده است. خانواده وی در پی اشغال سرزمینشان توسط رژیم اسرائیل به لبنان آمده و در این کشور ساکن شدند.
وی درباره برگزاری نمایشگاهش در بیروت گفت: این نمایشگاه از ماه آوریل(فروردین/ اردیبهشت‌ماه امسال) آغاز شده است و تا اکتبر(مهرماه سال جاری) ادامه دارد.
النمر افزود: «در این نمایشگاه تخصصی، قدیمی‌ترین نسخ خطی جهان اسلام به زبان عربی به نمایش گذاشته شده است و آثار به نمایش درآمده از کلکسیون شخصی‌ام بوده و من آن را از افراد مختلف و کشورهای متعددی خریداری کرده‌ام».
النمر همچنین تصریح کرد: این نمایشگاه شامل نمونه آثاری بیانگر تحول خط عربی در طول تاریخ و کتابت آن بر روی پوست تا کاغذ است و قرآنی نادر نیز در آن در معرض دید عموم قرار گرفته است.
وی گفت: این قرآن را جوانی آفریقایی در دوره برده‌داری رایج در آفریقا کتابت کرده است و تاریخ آن به سال 1740 میلادی برمی‌گردد.
این تاجر فلسطینی بیان کرد: این جوان آفریقایی در زمان برده‌داری به یکی از ثروتمندان در ایالت «پنسیلوانیا»ی آمریکا فروخته شد، اما توانست فرار کند و سرانجام بازداشت شد و در زمان بازداشت، این قرآن را کتابت و تصویر خود را در نخستین صفحه آن قرار داد.
برده‌داری در آفریقا، نه‌تنها در طول سده‌های گذشته در تمام این قاره وجود داشته‌ است، بلکه هنوز هم در برخی کشورهای آن وجود دارد.
هنگامی که اروپائیان استعمار قاره آمریکا را آغاز کردند، بردگان را برای کار‌کردن در مزارع و معادن جدید، از آفریقا به آنجا بردند. بین سال‌های 1500 تا 1800 میلادی در حدود 15 میلیون سیاه‌پوست آفریقایی به قاره آمریکا انتقال یافتند.
سال‌های 1779 تا 1790 اوج تجارت برده میان انگلیس و آمریکا بود.

فردا//قرآن متعلق به دوره برده‌داری در نمایشگاه بیروت + عکس
قرآن متعلق به دوره برده‌داری در نمایشگاه بیروت


فردا//قرآن متعلق به دوره برده‌داری در نمایشگاه بیروت + عکس
بخشی دیگر از نمایشگاه
captcha