رفاه بیشتر برای زائران حج 96/ عرفات تا منا نیم ساعت
کد خبر: 3619678
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
قاضی عسکر عنوان کرد:

رفاه بیشتر برای زائران حج 96/ عرفات تا منا نیم ساعت

گروه جامعه: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن تشریح برنامه های حج 96 اعلام کرد: با اقدامات انجام شده، رفاه بیشتری برای زائران در حج امسال شاهد خواهیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که روند اجرایی حج تمتع امسال و عملیات اعزام زائران به چه صورت خواهد بود؟ اظهار کرد: با استقبالی که از سراسر کشور صورت گرفت، اکنون ظرفیت کاروان‌ها تکمیل شده و تعداد قابل توجهی هم به صورت رزرو ثبت نام کرده‌اند و از تاریخ نهم مرداد ماه زائران به سرزمین وحی اعزام می‌شوند. پروازها به مقصد فرودگاه‌های دو شهر جده و مدینه خواهد بود و از طریق شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و سعودی تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: برای امنیت، حرمت و عزت زائران ایرانی و همچنین رفاه هموطنانی که به مناسک حج مشرف‌ می‌شوند تمهیدات لازم انجام شده و مشکل خاصی بر سر راه نمی‌بینیم؛ البته عده‌ای نگرانی هایی ایجاد کردند اما خوشبختانه با اعتمادی که مردم عزیز ما به مجموعه بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت دارند این شبهه افکنی در حال حاضر پایان یافته است.

عزت، امنیت و سلامتی حجاج از اولویت‌های اصلی نظام در حج 96

وی با تأکید بر اینکه بحث عزت، امنیت و سلامتی حجاج از اولویت‌های اصلی نظام در حج تمتع 96 است، اظهار کرد: با توجه به حوادثی که در حج سال 94 رخ داد، برای برگزاری حج امسال تفاهمنامه جدیدی میان ایران و عربستان سعودی امضا و مبادله شده و وزیر حج عربستان نیز در این تفاهمنامه تاكید كرده است كه همه امكانات مادی و نیروی انسانی خود را برای ارائه خدمات و تامین امنیت زایران به كار خواهدگرفت. این نکته را هم باید یادآور شوم که براساس تاكیدات وزیر حج عربستان، تا زمانی‌كه زائران ایرانی در عربستان حضور دارند عزت، امنیت و كرامت آنان حفظ خواهدشد و با توجه به تدابیر و هماهنگی‌های انجام شده در تلاشیم حج امسال به بهترین نحو ممكن برگزار شود.

وی در ادامه به تشریح اقدامات آموزشی زائران پرداخت و اعلام کرد: جلسات آموزشی از زمان شکل‌گیری کاروان‌ها به صورت ویژه آغاز شده و در حال انجام است. روز جمعه 23 تیرماه هم جلسه آموزشی زائران استان تهران با استقبال خوبی همراه بود و در مجموعه ورزشی آزادی تهران با حضور بیش از 11 هزار زائر استان تهران برگزارشد. در مجموع،‌ روند جلسات آموزشی به خوبی طی شده و محتواهای مورد نیاز تهیه و جزوات و کتب آموزشی بر اساس برنامه‌ریزی توزیع شده است.

سرپرست حجاج ایرانی از تهیه و پخش برنامه‌های ویژه حج تمتع در صدا و سیما نیز خبر داد و گفت: با همکاری صدا و سیما برای ارائه برنامه‌ها و جلسات آموزشی مقدمات لازم فراهم شده است. همه ساله برنامه‌هایی با عنوان روضه رضوان از سیما پخش شده که تاثیر مطلوبی در زمینه آموزش زائران داشته است. برنامه‌های دیگری هم معمولا سیما در شبکه‌های مختلف داشته و امسال هم قول داده‌اند که همین شیوه را عملیاتی کنند تا از این طریق بتوانیم اطلاع رسانی خود را بیشتر کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به زمان اندک باقی مانده تا اعزام زائران آیا فرصت اطلاع رسانی و ارائه مباحث آموزشی، کافی است؟ گفت: مذاکرات با طرف عربستانی از اسفندماه سال گذشته آغاز شد که بلافاصله بعد از آن تعطیلات عید نوروز بود و بعد هم مسئله مهم انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داشتیم که به طور طبیعی مقداری از فرصت را برای آموزش و توجیه زائران حج امسال گرفت اما با اقدامات فشرده‌ای که در سطح کشور انجام شد این خلاء را جبران کردیم و برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است تا در فرصت باقی مانده بتوانیم آخرین اخبار و اطلاعات و گزارشات سفر را به اطلاع مردم عزیزمان برسانیم و انشاءالله حج آرام و مطلوبی را برگزار کنیم.

در سال‌های بعد تفاهم‌‌های جدیدی در خصوص دعای کمیل صورت خواهد گرفت

قاضی عسکر در ادامه به تشریح دلایل عدم برگزاری دعای کمیل در بین‌الحرمین مدینه پرداخت و اظهار کرد: به دلیل برخی شرایط خاص امنیتی موجود و با توجه به توافقات انجام شده مراسم دعای كمیل و دیگر تجمعات در محل اسكان زائران ایرانی برگزار خواهد شد و در سال‌های بعد، تفاهم‌های جدیدی در این مورد صورت خواهد گرفت.

وی افزایش 20 درصدی تعداد زائران حج امسال را یکی از تفاوت‌های حج 96 با سال‌های گذشته برشمرد و گفت: ما امسال 86 هزار و 500 زائر داریم که در مقایسه با سال 94 بیش از 20 درصد رشد داشته و این آمار طبیعتا برای ما مهم است. جابجایی یک جمعیت 86 هزار نفری در مقاطع مختلف این مناسک از مدینه به مکه، از مکه به عرفات، از عرفات به مشعر، از مشعر به منا، و از مکه به مدینه کار ساده و آسانی نیست ولی با تجربه‌ای که کارگزاران حج و زیارت در طول سال‌های متمادی کسب کرده‌اند جای نگرانی وجود ندارد.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: امسال 20 ایستگاه پروازی خواهیم داشت که نسبت به گذشته افزایش دارد، هرچند در برخی نقاط محدودیت‌های فرودگاهی و مشکلاتی وجود دارد، اما در مجموع با پیش بینی‌هایی که صورت گرفته و اقداماتی که در نظر داریم، انشاءالله این کار هم با نظم و انسجام بالا انجام خواهد‌شد.

قاضی عسکر اعلام کرد: در سال های گذشته برای اعزام‌ها از استان تهران یک نگرانی در زمینه سالن اعزام حجاج و امکانات ویژه در فرودگاه وجود داشت که با پیش بینی و همکاری‌هایی که صورت گرفت، مقدمات کار انجام و حدود دو هفته پیش (14 تیر ماه) هم از ترمینال حجاج در فرودگاه امام خمینی (ره) بازدید شد و قرار است اعزام زائران عزیز از این ترمینال انجام شود.

عرفات تا منا نیم ساعت

وی در پاسخ به این سؤال که چه تمهیدات دیگری برای زائران در حج امسال در نظر گرفته شده است؟ گفت: با اقدامات انجام شده، رفاه بیشتری برای زائران در حج امسال شاهد خواهیم بود. در چند سال گذشته وقتی اتوبوس‌های ما از عرفات به سمت مشعر حرکت می‌کرد گاهی 7-8 ساعت پیمودن این مسیر طول می‌کشید اما با شیوه‌ای که در پیش گرفته‌ایم این مسیر تقریبا چیزی حدود نیم ساعت و حداکثر یک ساعت خواهد بود.

وی ادامه داد: در حج 94 در عرفات چادرها قدیمی بود و با توجه به گرمی هوا و این که کولرهای آبی هم جواب نمی‌داد، مشکلات بسیار زیادی برای زائران بوجود می‌آمد و شاهد گرمازدگی زائران بودیم اما امسال تمهیداتی در زمینه استفاده از کولرهای بهتر و همچنین چادرهای مناسب و نسوز در نظر گرفته‌ایم که شاید شرایط آن بهتر از منا هم باشد. پیش بینی می‌کنیم که مقداری سهولت کار هم بیشتر شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص بیمه زائران حج نیز گفت: در گذشته بیمه زائران حدود 50-55 میلیون تومان بسته می‌شد ولی اکنون این رقم بیش از200 میلیون تومان است و اگر خدای ناکرده حادثه ای برای زائری رخ داد این مبلغ از سوی بیمه پرداخت خواهدشد.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه رفاه زائران انجام شده بحث محل استقرار آنهاست که در حال حاضر در مکه تعداد محل‌های استقرار زائران ایرانی زیادتر شده تا راحت‌تر باشند و امکانات داخلی هتل‌ها به گونه‌ای باشد که زائر راحت‌تر به اعمال و برنامه‌هایش برسد. البته سفر حج سختی‌های خود را دارد اما امیدواریم که به فضل پروردگار با تمهیداتی که در نظر گرفته‌ایم، بتوانیم یک مقدار از مشکلات سال‌های قبل بکاهیم و با روان‌تر کردن و بهتر کردن کار انشاءالله زائران اعمال خود را به خوبی انجام دهند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید رضا آریان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۱۰:۰۴
0
0
سلام من حج ۹۶ بودم امکانات عالی بود و رفتار سعودی ها خیلی رضایت بخش بود دعا میکنم قسمت بودن در عرفات و منی را خدا دوباره به من بدهد خوش به حال حاجیان امسال
captcha