مرکز صلح عربستان در مالزی از نگاه کارشناس آمریکایی/ تشابه برداشت آل سعود از اسلام با تفکرات داعش
کد خبر: 3621914
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲

مرکز صلح عربستان در مالزی از نگاه کارشناس آمریکایی/ تشابه برداشت آل سعود از اسلام با تفکرات داعش

گروه بین‌الملل: یک کارشناس مسائل تروریستی در آمریکا در اظهاراتی از وجود مراکز آموزشی تحت حمایت عربستان در مالزی انتقاد و همکاری کوالالامپور با ریاض در زمینه گسترش اسلام میانه‌رو و مقابله با تروریسم را به یک شوخی تشبیه کرد.

همکاری مالزی با عربستان برای گسترش اسلام میانه‌رو به شوخی شبیه است
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «فری مالایزیا»، «زاخاری ابوزا»، استاد کالج «نشنال وار» در واشنگتن و کارشناس مسائل خاورمیانه بر این نکته تأکید کرده است که روایت عربستان از اسلام نه تنها به هیچ‌وجه با میانه‌روی نسبتی ندارد و به دور از افراط نیست، بلکه این روایت محدود از اسلام، مسلمانان منطقه را نیز با خطر مواجه می‌کند.
وی با اشاره به اینکه از تصمیم دولت مالزی برای همکاری مستقیم با عربستان در زمینه ترویج اسلام میانه‌رو و مقابله با تروریسم شگفت‌زده شده است، می‌افزاید: عربستان به دلیل گسترش وهابیت، تعصب و تندروی‌های بیجا در دنیا شناخته شده است و اقدام دولت مالزی برای همکاری با این کشور در زمینه مقابله با افراطگرایی غیرقابل درک است.

نشانه‌ای از اسلام میانه‌رو در عربستان وجود ندارد
به گفته وی، سعودی‌ها وهابی‌گری را در سرتاسر دنیا گسترش داده‌اند و هیچ نشانه‌ای از اسلام میانه‌رو در عربستان وجود ندارد و همکاری مالزی با این کشور در این زمینه بیشتر به یک شوخی شبیه است
.
دولت مالزی اخیرا از تصمیم خود برای همکاری با عربستان به منظور احداث مرکزی برای صلح در این کشور خبر داد، مرکزی که به نام پادشاه فعلی عربستان(ملک سلمان) نامگذاری شده است.

از سوی دیگر مشخص شده است که این اقدام با همکاری انجمن جهانی اسلام که تحت حمایت مالی گسترده عربستان قرار دارد و ترویج تصویر مورد نظر پادشاهی عربستان از اسلام را در سراسر دنیا ترویج می‌کند، صورت گرفته است. انجمن جهانی اسلام نهادی است که سال‌هاست در زمینه ایجاد مراکز اسلامی مورد حمایت ریاض در کشورهای اروپایی و آسیایی فعالیت می‌کند
.
اخیراً نیز یک اندیشکده بریتانیایی گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد این سازمان ارتباطاتی با اقدامات مربوط به ترویج ایدئولوژی‌های افراطی دارد که اساس و رکن اصلی تفکرات و اقدامات گروه‌های تروریستی مانند القاعده، طالبان و داعش را تشکیل می‌دهد.

گزارش این اندیشکده همچنین نشان می‌دهد که برخی اعضا و مقامات این اتحادیه با القاعده و طالبان ارتباط نزدیک و مستقیم دارند
.
ابوزا با اشاره به این مسئله می‌گوید: انتشار این گزارش تعجبی ندارد، زیرا انجمن جهانی اسلام توسط نهادهای اطلاعاتی عربستان و در زمانی تشکیل شد که ریاض به افغانستانی‌هایی که در دهه 1980 با ارتش شوروی مبارزه می‌کردند، کمک مالی می‌کرده است.

وی می‌افزاید: اگرچه این گروه در ظاهر دیگر از کمک مالی دولت عربستان استفاده نمی‌کند، اما گروه‌های وابسته به حکومت این کشور از این سازمان حمایت مالی می‌کنند و این سازمان با استفاده از این حمایت‌ها اقدام به ترویج تفکرات خود در میان مسلمانان کشورهایی مانند فیلیپین و اندونزی کرده است
.
ابوزا در بخش دیگری از سخنان خود ضمن محتمل دانستن همکاری مرکز صلح ملک سلمان
در مالزی با سایر کشورهای جنوب شرق آسیا در زمینه ترویج وهابیت، این نکته را مورد تأکید قرار می‌دهد که سازمان‌های مرتبط با حکومت عربستان در ماه‌های اخیر به طور فعالانه اقدام به ترویج این ایدئولوژی افراطگرا در سراسر دنیا کرده‌اند.
وهابیت؛ بن‌مایه قدرت‌نمایی سعودی‌ها در جهان اسلام
وی می‌افزاید: سعودی‌ها تمایل بسیاری برای گسترش وهابیت دارند، زیرا این ایدئولوژی بن‌مایه قدرت نرم آنان در جهان اسلام را تشکیل می‌دهد.

به گفته این کارشناس آمریکایی، به دلیل ترویج عقاید وهابی توسط عربستان و گروه‌های وابسته به آن، طی سال‌های اخیر گرایش به گروه تروریستی داعش در میان برخی از مردم مالزی گسترش پیدا کرده است
.
ابوزا با تأکید بر این نکته که مالزی برای پیشبرد برنامه‌های خود برای ترویج اسلام میانه‌رو و مقابله با تروریسم نیازی به حکومت عربستان ندارد، تصریح می‌کند: مقامات مالزی تاکنون فعالیت مناسبی در زمینه مقابله با داعش داشته‌اند و نیازی به همکاری با دولت عربستان برای مقابله با تروریسم ندارند.

وی می‌افزاید: در واقع هیچ تفاوت ایدئولوژیکی میان تفکرات و برداشت عربستان از اسلام با برداشت داعش از اسلام وجود ندارد و ریاض هرگز ایدئولوژی داعش را به چالش نکشیده است. در واقع مرکز صلح ملک سلمان نه تنها کمکی به ترویج اسلام میانه‌رو و مقابله با افراطگرایی نخواهد کرد، بلکه عاملی در جهت تخریب مسیر مقابله با داعش خواهد بود.
captcha