انگیزه آموزش عمومی به دلیل مسدود شدن مسیر تدبر در قرآن پایین است
کد خبر: 3624641
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
فیض:

انگیزه آموزش عمومی به دلیل مسدود شدن مسیر تدبر در قرآن پایین است

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش اظهار کرد: از مشکلات آموزش عمومی قرآن این را می‌دانم که هدف غایی آموزش قرآن اصلاً هدف انگیزه‌بخشی نیست؛ قله حرکت به سمت قرآن، تدبر در قرآن است که به دلیل مسدود و محدود شدن آن توسط عده‌ای، این انگیزه از دانش‌آموزان گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در پنل تخصصی بررسی مسائل اساسی تأمین اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه آموزش عمومی قرآن در همایش تخصصی بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی که صبح امروز، هشتم مردادماه در مجتمع اردویی باهنر تهران با حضور جمعی از مدیران و اساتید و صاحب‌نظران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.
وی با تأکید بر وظیفه اصلی آموزش و پرورش بر آموزش عمومی قرآن، به ارائه گزارش مختصر محورهای پایش و ارزیابی عملکرد کمیسیون به تفکیک شاخص‌ها پرداخت و اظهار کرد: ایفای مسئولیت ریاست کمیسیون و تولیت حوزه تخصصی، رعایت ترکیب کمیسیون، استقرار اداره‌کل دبیرخانه کمیسیون، ایفای نقش در تعیین دستور جلسات شورا، مستندسازی مباحث جلسات و حضور دبیر کمیسیون در شورا از جمله این موارد است.
وی ادامه داد: تصویب، ابلاغ و پیگیری اجرای مصوبات، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها، سیاستگذاری اجرایی امور قرآنی در حوزه تخصصی، بررسی، تدوین و تصویب طرح‌ها و برنامه‌های ملی، جذب و توزیع اعتبارت اجرای منشور، نظارت بر اجرای مصوبات شورا در حوزه تخصصی، ارزیابی و نظارت بر فعالیت دستگاه‌ها و گزارش‌دهی به شورا، اجرای مطالعات مدیریت راهبردی حوزه تخصصی، برگزاری منظم جلسات کمیسیون، تشکیل کارگروه‌های تخصصی کمیسیون، گزینش و انتصاب دبیر، جلب مشارکت مؤثر صاحب‌نظران حقیقی امور قرآنی عضو جلسات، هماهنگی و تعامل مؤثر دبیرخانه کمیسیون با دبیرخانه شورا و عدم خروج از وظایف ذاتی و تصدی‌گری بی‌مورد از دیگر موارد ارزیابی عملکرد کمیسیون است.
فیض با اشاره به تحلیل راهبردی عملکرد کمیسیون که انجام شده است، اظهار کرد: برگزاری منظم جلسات کمیسیون و اهتمام نسبی به وظایف ذاتی و پرهیز از تصدی‌گری بی‌مورد از نقاط قوت این کمیسیون است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اضافه کرد: ضعف در ایفای مسئولیت ریاست کمیسیون و تولیت حوزه تخصصی، ضعف در ایفای مسئولیت دبیر کمیسیون، عدم استقرار مطلوب اداره‌کل دبیرخانه کمیسیون، ضعف در اجرای مطالعات مدیریت راهبردی حوزه تخصصی، ضعف در تشکیل کارگروه‌های تخصصی کمیسیون و هماهنگی و تعامل ناکافی دبیرخانه کمیسیون با دبیرخانه شورا از جمله مسائل  اساسی است که مربوط به ورودی‌ها و سرمایه‌های کمیسیون بوده است.
فیض اظهار کرد: ایفا کردن نقش مطلوب در تعیین دستور جلسات شورا، ناکامی در ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها، ضعف در سیاست‌گذاری اجرایی امور قرآنی در حوزه تخصصی، ضعف در بررسی، تدوین و تصویب طرح‌ها و برنامه‌های ملی، ضعف نسبی در جذب و توزیع بهینه اعتبارات اجرای منشور، عدم ارزیابی و نظارت بر فعالیت دستگاه‌ها و گزارش‌دهی به شورا، نظارت ناکافی بر اجرای مصوبت شورا در حوزه تخصصی‌ و ضعف در تصویب، ابلاغ و پیگیری اجرای مصوبات از دیگر مسائل اصلی ناظر به فرآیندها و خروجی‌ها است.
وی با اشاره به اینکه ارزیابی انجام شده طی بازه زمانی سال 88 تا 94 انجام گرفت، افزود: البته این ارزیابی در بازه زمانی مفید پنج ساله یعنی عملاً از سال 89 استخراج شد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اظهار کرد: از مشکلات آموزش عمومی قرآن این را می‌دانم که هدف غایی آموزش قرآن اصلاً هدف انگیزه‌بخشی نیست. قله حرکت به سمت قرآن، تدبر در قرآن است که به دلیل نشان ندادن این قله به دانش‌آموزان انگیزه در میان آنها از بین رفته است.
فیض بیان کرد: متأسفانه این به دلیل این است که تدبر در قرآن را مسدود و محدود کردیم و گفتیم آن برای قشر خاصی است که تو دانش‌آموز نباید سراغ آن بروی لذا من دانش‌آموز باید با چه انگیزه‌ای به این عرصه ورود پیدا کنم.
وی ادامه داد: متأسفانه باب تدبر عمومی در قرآن بسته شده است که نبود آن انگیزه‌ای برای انس با قرآن در میان دانش‌آموزان نخواهد بود که این باب را بزرگانی بسته‌اند که باید خودشان باز کنند که امثال ما نمی‌توانند آن باب را باز کنیم.
captcha