به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، همایش تخصصی بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی صبح امروز هشتم مردادماه با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران برگزار شد.
این همایش دارای سه پنل تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی و آموزش عالی و پژوهش بود. در پنل تبلیغ و ترویج این همایش که با حضور جمعی از مدیران دستگاههای عضو کمیسیون تبلیغ و ترویج برگزار شد. ابتدا حجتالاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سخنانی با اشاره به اهمیت و جایگاه کمیسیونهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: از نظر اهمیت و جایگاه و حساسیت مهمترین پنل، بحث در مورد مسائل تبلیغی و ترویجی است.
وی با اشاره به اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تنها مجلس قرآنی جهان اسلام است، افزود: شورای توسعه فرهنگ قرآنی به محض اینکه مصوبه میگذارد به روزنامه رسمی رفته و مانند یک قانون مورد توجه قرار میگیرد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به بیان رویکردهای این پنل پرداخت و بیان کرد: محورهای این پنل شامل نقش و جایگاه و کارکرد رسانه در توسعه و تبلیغ فرهنگ قرآنی، جایگاه هنر قرآنی در تبلیغ فرهنگ قرآنی، آسیبشناسی نمایشگاه و مسابقات بینالمللی قرآن است.
در ادامه نیز اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در سخنانی ابتدا به تعریف هنر پرداخت و گفت: هنر عبارت از پدیدآوری و بازنمایاندن هر معنی به نحوه کمال آن است، گاهی بازنمایاندن یک حقیقت است و در مجموع نوعی ابداع آفرینش است. زبان هنر زبانی جهانی است و در میان راههای مختلف از پیامرسانی بیشتری برخوردار است و این حکایت از قدرت هنر دارد که نه مرز میشناسد و نه محدودیت زبانی دارد.
وی افزود: هنر به راحتی میتواند ملتی را علیه یک تفکر بشوراند. جوشش هنر در انسان امری جبری نیست بلکه اختیار هنرمند در آن دخیل است اما این اختیار بیرون از بسترهای اجتماعی به بلوغ نمیرسد. هنرمند انسانی است که احساسی از غیب عالم به او تداخل پیدا کرده است تا با زبانی مناسب به دیگران منتقل کند. قرآن هنر خویش را آیه نور میبینید و خود خداوند متعال آیه نور را تذهیب میکند.
امیرنیا تصریح کرد: آنچه ما به عنوان هنر قرآنی مجسم میکنیم یک هنر قرآنی نیست بلکه مثل قرآنی است، قرآن تجلی غیب الهی است با این جلال و جمال دیگر نمیتوان قرآن را همچون یک هنر عادی نگریست. قرآن کتابی است که هم جلال و هم جلال الهی در آن تجلی یافته است و در هیچ آیهای نمیتوان جلال و رحمت الهی را ندید.
مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در ادامه به معرفی دو نوع هنر نازل و متنازل اشاره و بیان کرد: در فیلمهای سینمایی و فیلمهایی که به تجارت قتل و .. میپردازد شاهد هنر نازل هستیم و هنری که انسان را ملکوتی کند هنر متنازل است.
امیرنیا همچنین به بیان نسبت میان دین و هنر پرداخت و گفت: بین هنر و دین چهار نسبت وجود دارد، نسبت اول این است که هر دو منبع مشترکی دارند. هر دو فطری هستند، هر دو پاسخگو به نیازهای اساسی انسان هستند و اینکه هر دو حقیقتجو هستند. از این رو نتیجه میگیریم هنر اگر راستین باشد هرگز ممنوع و حرام نخواهد بود.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به معرفی انواع هنر، اظهار کرد: در شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد همه فعالیتهای قرآنی بحث شده است به جز هنر قرآنی، در واقع ما این مقوله را از اصحاب فرهنگ و هنر جدا کردهایم در صورتی که باید تلاش کنیم تا دامنه ارزیابی در شورای توسعه وسیعتر شود.
مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در ادامه به بیان پیشنهاداتی در زمینه توجه به هنر قرآنی پرداخت و گفت: تأسیس و راهاندازی موزه خاص برای گنجینههای هنری قرآن و عترت یکی از پیشنهاداتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. فعالیتهای هنری نیازمند اعتبار خاصی است، مشارکت دستگاهها بدون بخشینگری ایجاد شود. درک متقابل بین هنرمندان و اصحاب قرآن و عترت یا وجود ندارد یا بسیار کمرنگ است.
در ادامه این مراسم حسینی، یکی دیگر از صاحبنظران فعالیتهای قرآنی طی سخنانی با اشاره به یکی از سخنان امام خمینی(ره) در مورد هنر اظهار کرد: هنر نمایش جلوه جلال و جمال محبوب است، ما اگر بتوانیم جلوه جمال و جلال محبوب را نمایش دهیم، این نمایشگری ما میتواند در قالب هنر اتفاق بیفتد. قرآن سراسر هنر است، به این خاطر که شاکله هنر تقارن است، شما هنر را در هر بعدی تجسم کنید، شاکله آن تقارن است، هر جا تقارن ببینید آن کار هنرمندانه است آنچه که مهم است فهم این تقارن است ممکن است فردی این تقارنها را فهم کند و یا اینکه شخصی تقارنها را دریافت نکند.
وی با تأکید بر اینکه قرآن سراسر تقارن است، افزود: اگر ما در ساختار آیات و جملات و سورهها و ... دقت کنیم هم در کلمات و مفاهیم این تقارن را خواهیم یافت. بنابراین قرآن تجسم هنر الهی است.
حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم از ظاهر کلمات و جملات و آیات با زبان هنر رمزگشایی کنیم باعث ارتقاء و توسعه خواهد شد. به اعتقاد من این موضوع میتواند در دستور کار شورای توسعه قرار بگیرد. بنابراین اولین مسئله این است که از معانی و مفاهیم قرآنی رمزگشایی کنیم، مفاهیم قرآنی در زندگی امروز با توجه به پیشرفتها یکی از مواردی است که می تواند در دستور کار قرار بگیرد.